Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De auto van pa is terug in de familie
#1
Hallo allemaal,

Ik lijd al een tijdje aan het Volvo-virus - komt vast door de twee 240's die mijn vader had tussen 1980 en 1992 en de fijne vakanties die we ermee beleefd hebben. Ofzo.

Vorig jaar heb ik 5 maanden een 240 stationcar uit 1988 gehad om te leren hoe het is een Volvo te hebben en -vooral- te onderhouden. Gekocht voor 750 euro ('s avonds, in het halfdonker, niet zo handig...), met nog 'n paar maanden APK erop. Reed wat 'versleten' (na meer dan 400.000km), maar een geweldige ervaring! Vlak voor de APK-datum bleek dat er voor ruim 2500 euro aan verbouwd moest worden om 'm wat langer op de weg te houden - en dat vond ik 'm niet waard (even los van het feit dat ik op dat moment die euro's niet had Smile), gegeven de doorgerotte achterklep, achterkant en grote hoeveelheid plaatwerk met deuken. Een opkoper was er 'blij' mee voor 250 euro. Einde verhaal?

Nee, want een half jaar terug liep ik samen met mijn partner tegen een mooie Zweedse opknap-Volvo Duett uit 1966 aan. Die wordt nu stap voor stap gestript en opgeknapt. Snel gaat het niet, maar wel erg leuk om te doen - bijna alles is geschroefd, dat helpt.
[ATTACH=CONFIG]4439[/ATTACH]
Nu wist ik wel dat de tweede Volvo 240 van mijn vader nog operationeel was (met dank aan de RDW-site). Dus stiekem volgde ik 'm daar, om te kijken of de APK nog jaarlijks verlengd werd (en dat was het geval). Gegeven de mooie kleur van die 240 (200, Morkbla metallic), het bouwjaar (nog net geen 88 ivm de oldtimerregeling) en de goede herinneringen was dit toch wel de ultieme 240 voor mij.

Afgelopen zaterdag keek ik even kort op Marktplaats - ik zag 'm ineens te koop staan - ben gelijk gaan kijken en heb 'm gekocht. Geweldig! De 240 is 22 jaar van eenzelfde eigenaar geweest die er best goed voor gezorgd heeft. Geschatte kilometerstand is 300.000 km.
[ATTACH=CONFIG]4440[/ATTACH]
Er zit wel wat werk aan maar hij rijdt prima (beter dan mijn eerste 240). Mijn vader heeft er ooit een aanrijding mee gehad, en eigenlijk zit daar nu het meeste werk nog aan - origineel Volvo lakwerk blijft het beste. Dus nu eerst door de APK met 'm (ik verwacht weinig problemen) en dan stukje bij beetje weer optisch en technisch verbeteren (cruise control zou fijn zijn).

En natuurlijk erg gaaf om met mijn ouders weer een rondje te rijden in ' onze' Volvo!


Bijlagen Afbeeldingen
       
Volvo 240 GL 1987, Volvo 245 GL aut. 1979, Volvo 164 1971 (verkocht).
Antwoord
#2
leuk man
Antwoord
#3
Inderdaad geinig! Die Duet, knap je die zelf op?
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#4
Mooi hoe dit soort dingen kunnen lopen!

Ik kocht zo de Amazon van m'n vader terug na 20jr afwezigheid. Helaas na 3 mnd gejat en nooit meer terug gezien. Dus goed op slot zetten. ��
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#5
Hee wat een tof verhaal man! Succes met de Volvo's! Gaaf!Cool
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#6
Mooi, koester hem!!!
Antwoord
#7
Omdat ik in de toekomst niet het zelfde wil hebben, verkoop ik geen enkele auto Tongue


tof verhaal!, klinkt heel bekend. ik volg ook al sinds dat ik 18 ben, en mijn brommer moest verkopen, mijn brommer(was van mijn ouders, maar ik had hem in bruikleen en er in die 2 jaar heel, heel veel geld in gestopt).
Nog nooit op Marktplaats gezien en heb contact gekregen met de huidige eigenaar via een filmpje op youtube..

succes met de volvo!
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
#8
Mooi verhaal inderdaad! Ik heb heel lang in de gaten gehouden of de oude Amazon van m'n vader niet een keer ergens te koop zou komen.
Helaas is die vorig jaar gesloopt..
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#9
Dank voor de leuke reacties! Ik zal er zuinig op zijn/blijven Smile ik heb inmiddels al een projectlijstje, maar eerst maar eens de APK gaan halen.

De Duett is inderdaad een doe-het-zelf project, ben nu aan het demonteren - uiteindelijk wil ik bodyoff opkmappen. Chassis is superhard, carosserie niet slecht, al moet er nog wel flink wat aan gebeuren. Goed voor de band met je hobby-auto! Smile

Een vraagje over de 240 (B230K): een koude start gaat niet van harte. Wat is de reguliere procedure voor de choke? Ik trek m nu helemaal uit (stand 5), dan looptie even, maar valt toch weer af. Doorstarten en varieren met choke en een beetje gas leidt wel tot resultaat (een gelijkmatig lopende motor), maar... Is dit normaal?
Volvo 240 GL 1987, Volvo 245 GL aut. 1979, Volvo 164 1971 (verkocht).
Antwoord
#10
Choke helemaal uitrekken, starten zonder gaspedaal aan te raken, motor slaat aan, choke ietsje terugduwen tot het toerental wat kalmeert (maar nog wel zeg 200 rpm boven stationair draait), rustig wegrijden (gasgeven met de choke erbij zuigt massa's brandstof de motor in), bij het eerste stoplicht/na 500 meter de choke nog eens flink terugduwen, na 1 km helemaal klaar met de choke.
Op zich mag een 'onhandige' chokeknop-bediening niet leiden tot het afslaan van de motor (hooguit tot enorme benzineverspilling), dat zou voor een hoop ongemak zorgen, dus ik denk wel dat iets niet helemaal klopt aan de choke en/of de afstelling, of misschien zelfs de hele carb.

De chokeklep in dit type carburateurs is wel eens voorzien van een veerbelaste klep die de chokewerking flink doet verminderen zodra de motor aanslaat, dat zou je eens kunnen nakijken.
Verder blokkeert de choke het gebruik vd tweede gasklep/venturi (want de choke zit alleen maar in de eerste venturi), zit een palletje ergens.

Voor de exacte gegevens, download TP11740, Carburetted fuel systems.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Weer terug CasperV70 9 3.128 12 July 2022, 18:36
Laatste bericht: Rin
  mijn eerste auto Depaul88 9 5.600 8 September 2016, 16:23
Laatste bericht: Yellow240
  Terug van weggeweest abco 2 3.210 30 August 2016, 17:01
Laatste bericht: VolvoTom
  Nieuw lid in de familie A_A 9 6.508 4 November 2014, 19:52
Laatste bericht: HSGHOR
  3 jaar in de familie A_A 0 1.499 31 May 2014, 21:51
Laatste bericht: A_A
  Weer terug op het forum hoekk00 0 2.050 23 March 2014, 16:56
Laatste bericht: hoekk00
  H o e r a, terug in de 240 parallel 12 7.131 29 January 2014, 20:13
Laatste bericht: parallel
  Weer terug. Lekker lang. Cojones 50 27.241 7 November 2013, 16:53
Laatste bericht: v700r
  De Diplomaat: een 244DL als tweede auto landloper 65 28.050 10 June 2013, 23:46
Laatste bericht: asterix
  Terug naar oud: Volvo 145F Colin145 7 5.550 25 October 2012, 10:55
Laatste bericht: Arjan.

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)