Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Startproblemen nadat de motor warm is gedraaid
#1
Hallo, ik heb het volgende probleem met mijn Volvo 144 uit 1974.

Koude start is prima, en als de auto warm is en je zet hem uit om daarna weer gelijk te starten is er ook nog niets aan de hand. Als je de motor afzet en je wacht een uurtje, doet ie het echter niet meer.

Dit is nog het restant van het feit dat hij helemaal niet wilde starten. Zowel vrienden als ANWB als garage hebben zich er al over gebogen en ontsteking en zekeringen nagekeken en alles is goed. Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
Antwoord
#2
de standaard zodat de echte pro's het niet hoeven te vragen:

brandstof?
vonk?
Antwoord
#3
Lpg of benzine?
Blijft de brandstof voldoende op druk?
Temperatuursensoren in orde?
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#4
Heeft de volvo carburateur(s) of een injectie systeem?

En mogen we aannemen dat de startmotor wel rond gaat en de motor rond laat gaan maar dat de motor niet aanslaat?
Antwoord
#5
Dank Dirk, boedr, en daddyphillipsen,

De vonk is goed volgens de ANWB
de auto rijdt op benzine (geen lpg-tank),
er is voldoende brandstof (Euro 98, en ik voeg loodvervanger toe);
de auto heeft een injectiesysteem (volvo 144 GL),
er zit een nieuwe condensator in, en nieuwe bougies. De rotorkap (en kabels?) zijn vorig jaar vervangen.
de startmotor draait rond, maar de motor slaat niet aan (helpen met startkabels was ook geen oplossing). Even aanduwen en de motor slaat wel aan!
De ANWB spoot wat benzine in de luchttoevoer, waarna de motor onmiddellijk aansloeg.

Dit is zowat alle kennis die ik heb. Helpt dat jullie om een oorzaak te bepalen?

gr. Margot



Dirk86 schreef:de standaard zodat de echte pro's het niet hoeven te vragen:

brandstof?
vonk?
Antwoord
#6
krijgt ie wel voldoende brandstof om aan te slaan dan? anders zou je eens kunnen kijken naar de brandstofpomp
Antwoord
#7
Ik denk ook dat de brandstofpomp de boosdoener is.
Check ook de conditie van de benzineslangen voor en achteraan.
Antwoord
#8
kan het ook niet aan de vacuümleidingen liggen bij de inlaat ?
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#9
Als het goed is gezien de leeftijd van je volvo, dan heb je een K jettronic oftewel een mechanische injektie systeem op de volvo zitten. Dit is te zien aan het feit dat er allemaal metalen benzine slangetjes naar de kop lopen vanaf de zogenaamde spinnenkop.
Gezien het feit dat toen de anwber er benzine in spoot de auto meteen startte gok ik op een defekt of althans een bijna defekt brandstof relais. Of op het moment van starten krijgt het relais geen stroom waardoor er ook geen brandstof druk is terwijl als het contact op de normale stand staat het relais wel spanning krijgt.
Dit stroomdraadje wat daarvoor zorgt zit op de 2e schuif aansluiting van de startmotor.
Of er maakt in de zekeringenkast een zekering geen goed contact.
Noodoplossing kan zijn om een drukknop in te bouwen waarmee je rechtstreeks spanning op je benzinepomp kan zetten. Als hij dan wel elke keer gewoon start dan weet je waar je het probleem zoeken moet
Antwoord
#10
Kan ook d-jetronic zijn, k-jetronic op een 140 is zeldzamer zit meer op amerikanen of roep ik nu iets geks?
Maar hetzelfde moet gebeuren op beide brandstofsystemen: brandstofdrukken meten en kijken hoe goed hij ze vasthoud, en mischien een gevalletje vapour lock al heb je daar meestal pas last van bij extreem gassen.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vlotte motor voor 144 lukastp 34 37.692 14 February 2016, 01:19
Laatste bericht: Jambon
  Moderne motor in Volvo 144 fvz144 2 6.131 11 March 2015, 21:26
Laatste bericht: Amazon 16v
  145 met B20 motor, neemt veel olie op "overrun" ? -wj- 16 30.139 6 July 2014, 23:52
Laatste bericht: Dopski
  andere motor geplaatst, gek probleem met koppeling? -wj- 9 5.517 23 April 2013, 11:56
Laatste bericht: -wj-
  storing motor? patrick2wd 8 5.783 9 January 2012, 12:14
Laatste bericht: ton76
  Afslaan motor 142 B20A uit 75. volvo142 9 5.640 13 August 2011, 16:24
Laatste bericht: Jambon
  Motor automaat overzetten naar schakel, complicaties? leerling142 12 8.569 18 April 2010, 00:10
Laatste bericht: leerling142
  Volvo 140 met B2xxFT/ET motor ZwerverRoodbaard 13 9.146 25 January 2010, 22:42
Laatste bericht: frox
  Motor overhit, radiator verstopt? leerling142 7 8.708 10 October 2009, 19:05
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)