Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B21ET wil niet starten na revisie
#1
Al een paar weken probeer ik mijn motor (B21ET) opnieuw te starten nu de revisie klaar is. Omdat het blok uit de auto is geweest en het een en ander vernieuwd is, kwam ik in het begin nog wat dingetjes tegen die ik vergeten was terug te zetten (zoals de massakabel van kleppendeksel naar schutbord...), maar dat is nu allemaal opgelost. Alleen... de motor start nog steeds niet.

Bij starten draait de startmotor wel, maar er is geen vonk. Voor zover we kunnen achterhalen, zit het probleem ergens tussen de verdeler - bobine - brandstofpomprelais. Met sleutel op contact is een 12V signaal op de positieven van het relais (30 en 15), maar signaal wordt niet doorgegeven naar brandstofpompen (op 87 en 87b). Ook met een ander (-nieuwe) brandstofomprelais hetzelfde probleem. Zekeringen zijn goed. Gek detail (of juist belangrijk detail...) is dat als je de negatieve draad die van de - pool op de bobine naar het brandstofpomprelais loopt loshaalt, de brandstofpomp een seconde of wat aan slaat. Ik weet dat er ergens een beveiligingsmechanisme zit in de ontsteking - dat er geen benzine gepompt wordt zonder vonk, dus wellicht is dit dat?

Op de bobine staat ongeveer 8.8V bij contact en starten. Op de min pool van de bobine iets minder dan 1V. Maar met starten geeft hij dus geen vonk... Zowel op de bougies niet en ook niet op de bobine zelf.

Er zit trouwens een nieuwe kabelboom in van Elbert Bos, dus alle connectors e.d. zouden goed moeten zijn.

Wat zou het kunnen zijn? Is er iets mis in de verdeler? De computer moet een signaal krijgen van de verdeler om voltage op te bouwen, maar wellicht krijgt die die niet? Of is het waarschijnlijker dat het iets is met de bobine zelf?

Het enige punt waar mijn bekabeling anders is dan die van het schema is een zwarte kabel die van de verdeler naar de min van de bobine en naar de ignition unit zou moeten lopen. Maar die heeft er ook nooit gezeten volgens mij? Hoort hij er wel? "blk w tach"
[Afbeelding: Screen%20Shot%202015-02-21%20at%2019.18....8vsc0a.png]

Bedankt voor ideeën!
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord
#2
Ik heb tot twee keer toe een kapotte stroomverdeler gehad, die zou je eens kunnen doormeten, ik weet helaas niet hoe/wat.
Ik had toen een andere beschikbaar en daarmee startte hij wel.
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#3
henqui schreef:Ik heb tot twee keer toe een kapotte stroomverdeler gehad, die zou je eens kunnen doormeten, ik weet helaas niet hoe/wat.
Ik had toen een andere beschikbaar en daarmee startte hij wel.
Stroomverdeler, is dat dit ding? Of is dit de vonkversterker?
[ATTACH=CONFIG]4122[/ATTACH]
Die kwam ik nog tegen in bakje, maar volgens mij heeft mijn auto er normaal gesproken geen. Klopt dat?


Bijlagen Afbeeldingen
   
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord
#4
Dat is de zgn. vonkversterker. De verdeler is dat ding waar 1 hoogspanningskabel v.a. de bobine ingaat en 4 kabels naar de bougies uitgaan.

Het zal wel als de EZ116K werken. De verdeler is hier de basis, daarin zit een Hall of inductiesensor die geeft het signaal 'de motor draait', dan pas start het brandstofrelais de pompen (voor de veiligheid) en gaat de computer een tijdstip uitrekenen.

Vreemde voltages op de bobine, de 8,8V hoort bij sleutelstand II, bij III zou je 12V moeten krijgen (er zit een voorschakelweerstand ergens, met beide voltages zou een vonk moeten verschijnen echter) de min zou altijd 0V moeten zijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Marc1970 schreef:Dat is de zgn. vonkversterker. De verdeler is dat ding waar 1 hoogspanningskabel v.a. de bobine ingaat en 4 kabels naar de bougies uitgaan.

Het zal wel als de EZ116K werken. De verdeler is hier de basis, daarin zit een Hall of inductiesensor die geeft het signaal 'de motor draait', dan pas start het brandstofrelais de pompen (voor de veiligheid) en gaat de computer een tijdstip uitrekenen.

Vreemde voltages op de bobine, de 8,8V hoort bij sleutelstand II, bij III zou je 12V moeten krijgen (er zit een voorschakelweerstand ergens, met beide voltages zou een vonk moeten verschijnen echter) de min zou altijd 0V moeten zijn.
Ja idd. Ik gebruik normaal gesproken de Engelse term ervoor, distributor. Haalde het even door elkaar..


Ondertussen is er een vonk, maar brandstofrelais gaat nog niet open. De verdeler bleek inderdaad stuk te zijn na doormeten (verkeerde weerstand). Met een nieuwe geeft de bobine nu wel vonk.
Maar het probleem lijkt dus te zitten tussen de bobine en het relais. De kabel daartussen (31b) heeft continuiteit. Als je die loshaalt slaat de pomp even aan, maar na 1 sec stopt hij weer. Op het relais staat dan eventjes 12V.
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord
#6
En als je het relais tijdelijk even overbrugd?
http://www.davebarton.com/volvorelays.html
Antwoord
#7
misschien is voorzichtigheid op zijn plaats, als de 'distributor' kapot is gegaan door een kapotte bobine? Ik zou een andere bobine uitproberen.
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#8
henqui schreef:misschien is voorzichtigheid op zijn plaats, als de 'distributor' kapot is gegaan door een kapotte bobine? Ik zou een andere bobine uitproberen.
Jep, gedaan. Nul verbetering...
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord
#9
Die relais zijn een bron van startproblemen op zich. Je kan hem opnieuw solderen en dan gaat-ie weer 20 jaar goed, of tijdelijk een draadje van 30 naar 87 trekken (wat Dop zegt).

Mooi plaatje: http://www.davebarton.com/fuelpumprelaymodkjet.png
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Marc1970 schreef:Die relais zijn een bron van startproblemen op zich. Je kan hem opnieuw solderen en dan gaat-ie weer 20 jaar goed, of tijdelijk een draadje van 30 naar 87 trekken (wat Dop zegt).

Mooi plaatje: http://www.davebarton.com/fuelpumprelaymodkjet.png

Klopt inderdaad. Maar nu met twee nieuwe en een tweedehandse relais lijkt me de kans klein dat het aan het relais ligt?


Met doorlussen van 30 en 87 (of direct 12V op de pomp) start hij ook niet.

Wat is trouwens het idee van deze mod? Lijkt een beetje op een extra schakel - met de zwakste er nog steeds in.
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 88 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 1.842 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 418 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.537 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 953 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 1.855 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.078 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  940 slaat niet aan.. Jambon 5 2.091 5 February 2022, 22:30
Laatste bericht: skidje
  Volvo 240 1986 loopt niet. Geen vonk? TenBrick 24 11.770 10 May 2021, 15:05
Laatste bericht: TenBrick
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 6.849 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)