Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
herinneringszoemer autogordels
#1
Heb een herinneringszoemer autogordels USA op de VKB gevonden. Heb ook een aansluitschema:

[Afbeelding: waargordels.JPG]

Heb alleen vraag bij de pijl; dit is het relais brandstofpomp. Die heb ik volgens mij niet.
In de schakeling vraag ik me ook af wat er zo belangrijk is aan dit relais als het over de waarschuwingszoemer van de gordels gaat.

Wat kan ik het beste doen?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#2
Toevallig, heb ook zo'n waarschuwingsrelais gekocht op de VKB. Het gaat over nummer 1362268?

Volgens mij heeft het idd niks met het brandstofpomprelais te maken. Dit is gewoon Volvo's favoriete plek om een contactgeschakelde plus vandaan af te tappen, zo staat het ook beschreven in de installatiehandleidingen van bijv de kleine metertjes bovenin het dashboard. Volvo tapt in de handleidingen af met speciale storingsveroorzakers (ja echt!), die zou ik iig niet gebruiken.

Samengevat, je kunt elke contactgeschakelde plus gebruiken, bijvoorbeeld gewoon een draadje trekken naar een contactgeschakelde zekering (bijv 13 zoals in het plaatje hierboven).

Uit welk Greenbook komt dit plaatje? Ik wil het waarschuwingsrelais namelijk ook als sleutel- of licht-vergeten waarschuwing gebruiken zoals Volvo hem bedoeld heeft maar zoek nog een schema. Wel al deze schema's gevonden maar wat extra zekerheid kan geen kwaad:

http://cleanflametrap.com/<wbr>relay1324061.jpg
http://cleanflametrap.com/<wbr>relay1362268.jpg
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#3
Komt uit Servicehandboek Hoofdgroep 3 Bedradingsschema 240, 260 1984
Ik zet later vandaag de schema's die jij wilt hebben erop. Kun je die functies allemaal over hetzelfde zoemerrelais laten lopen dan? Dat zou ik ook fijn vinden!

Heb jij hem ook bij die Duitser gekocht die links in de hal stond naast de kantine? Hij had er zaterdag namelijk 2 liggen. Mijn Volvo-nummer is anders maar het Hella-nummer is hetzelfde: 5SA 004 396-00 [Blauwe behuizing.]
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#4
Yep, daar heb ik hem ook gekocht. Zou allemaal met dit relais moeten kunnen zodat dat irritante ding wat er nu in zit weg kan. Waarschijnlijk staat dit relais in jouw boek ook bij de licht- en sleutelherinnering en wordt daarvoor oa poort 58 gebruikt. Ben benieuwd naar de schema's.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#5
Ben nu ook bezig gegaan. Heb roodwitte draad gevonden die zeker weten vastzit aan het contact [S], want doorgemeten. Dit kabeltje verbonden met de multimeter [in de 20 V stand].

Heb ook de zwartwitte draad van de deurschakelaar gevonden [reageert ook prima op openen en sluiten van de deur.] Dit kabeltje verbonden met de andere pool van de multimeter.

Als ik nu de sleutel in het contact steek [positie 0] heb ik een fractie van een seconde 12 V en daarna gewoon O V. [Zo gaat mijn herinneringszoemer sleutel straks natuurlijk niet werken.]

Wat te doen? Waarom krijg ik niet continu 12 V als de sleutel op positie 0 staat? [Dat hoort toch zo?]
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#6
Nicolaas H schreef:Heb roodwitte draad gevonden die zeker weten vastzit aan het contact [S], want doorgemeten.

Als ik nu de sleutel in het contact steek [positie 0] heb ik een fractie van een seconde 12 V en daarna gewoon O V.

Deze twee zinnen zeggen iets anders. Wat bedoel je met het eerste doorgemeten? Als deze draad geen 12V geeft op het moment dat de sleutel in contactslot zit is het dus niet aansluiting S of je contactslot is kapot.

Het contact (positie 2, aansluiting 15) en sleutel in het contactslot (positie 0, aansluiting S) zijn overigens niet niet hetzelfde. 15 heb je nodig voor de autogordelherinneringszoemer, S voor de sleutelvergetenzoemer.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#7
Ik heb de 'stekkerdoos' van achter het contactslot afgetrokken en een piepje gehoord toen ik de andere pool op de roodwitte draad zette. Dan staan ze toch met elkaar in verbinding?

In de tweede zin heb ik Volts gemeten tussen de zwartwitte en de roodwitte kabel [nou ja, heel even dan]. Elke keer als ik de sleutel erin stak had ik heel even spanning die daarna meteen wegviel. [De deur stond open tijdens de meting.]
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#8
Ik snap niet zo goed hoe je het contactslot en de draden daaraan doormeet als je de stekker er af getrokken hebt. Heb je de voeding van het contactslot er dan ook niet af getrokken?

Verder zou ik 1 ding tegenlijk meten, dus of de roodwitte kabel vanaf het contact of de zwartwitte. Nu heb je namelijk geen idee waar de onderbreking zit, erg stabiel zijn de deurschakelaars van een 240 nou ook weer niet. Liever gewoon meten tov een 12V of massa die betrouwbaarder is.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#9
Arjan. schreef:Ik snap niet zo goed hoe je het contactslot en de draden daaraan doormeet als je de stekker er af getrokken hebt. Heb je de voeding van het contactslot er dan ook niet af getrokken?

Ik heb de ene pool van de meter op de stekkerdoos gehouden waarbij de letter 'S' staat. De andere op de roodwitte draad die onder mijn stuur hing. De negatieve pool van de accu had ik eraf gehaald. Ik geef toe dat ik daarmee niet het contactslot zelf doormeet op een breukje maar ik weet ook niet hoe ik dat zou moeten doen.


Verder zou ik 1 ding tegenlijk meten, dus of de roodwitte kabel vanaf het contact of de zwartwitte. Nu heb je namelijk geen idee waar de onderbreking zit, erg stabiel zijn de deurschakelaars van een 240 nou ook weer niet. Liever gewoon meten tov een 12V of massa die betrouwbaarder is.

Verder klopt het dat de deurschakelaars niet erg stabiel zijn. Ik heb ze daarom vorig jaar allemaal vervangen en tot dusverre werken ze goed. Het interieurlicht werkt altijd prima.

Maar ik wil natuurlijk graag leren van iemand met ervaring. Ik ga de spanning meten tussen de [aangesloten] roodwitte draad en een betrouwbaar aardepunt bij de middenconsole als de sleutel in het contact zit. Ik laat het morgen weten.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#10
Nicolaas H schreef:Ik heb de ene pool van de meter op de stekkerdoos gehouden waarbij de letter 'S' staat. De andere op de roodwitte draad die onder mijn stuur hing. De negatieve pool van de accu had ik eraf gehaald. Ik geef toe dat ik daarmee niet het contactslot zelf doormeet op een breukje maar ik weet ook niet hoe ik dat zou moeten doen.

Ah, je hebt de weerstand tussen die twee punten gemeten. Als die inderdaad 0 ohm is heb je dezelfde draad te pakken. Maar dat doe je niet met de 20V stand van de multimeter... Overigens, als je de minpool van de accu gehaald hebt zul je nergens 12V meten, je hebt immers het circuit onderbroken.

Nicolaas H schreef:Ik ga de spanning meten tussen de [aangesloten] roodwitte draad en een betrouwbaar aardepunt bij de middenconsole als de sleutel in het contact zit. Ik laat het morgen weten.

Prima, dit zou 12V spanningsverschil op moeten leveren als de sleutel in het contactslot zit. Trouwens, als je originele sleutel- en lichtvergetenwaarschuwing werkte (dat irritante snerpding) zou je de stekkers daarvan 1 op 1 moeten kunnen overzetten op de corresponderende aansluitingen. Dan hoef je helemaal geen draden te zoeken en door te meten.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Herinneringszoemer contactsleutel Nicolaas H 7 5.986 14 March 2014, 10:42
Laatste bericht: jos245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)