Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afsletten B20 E op gas.
#1
Hoi,

Op het moment probeer ik een B20E af te stellen op gas wat nog niet echt vlotjes verloopt. Is er hier iemand die daar meer ervaring mee heeft? Ik heb ook nog een Citroen DS met injectie en die loopt prima op gas dus zou het bij de 144 ook moeten kunnen.

Groet,

Mathieu.
Antwoord
#2
Gee idee hoe 't moet ,maar gezien de topic-titel kan dit een smeuïg verhaal gaan worden....Wink
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#3
Basisprincipe is, zorg dat de motor op benzine goed afgesteld staat. Daarna de lpg installatie goed afregelen.
Wat voor LPG installatie/verdamper gaat het om? Aan de hand daarvan kun je gerichte uitleg vragen of een complete afstelprocedure op internet vinden.
Antwoord
#4
Citaat:Basisprincipe is, zorg dat de motor op benzine goed afgesteld staat. Daarna de lpg installatie goed afregelen.

Dat hoor ik wel vaker, maar ik vraag me dan af waarom?

Waarom zou je überhaupt nog 1 cm op benzine rijden als je lpg hebt?

Laatst een nieuwe verdamper geplaatst en gebeld met een gasinbouwert of hij de LPG installatie af wilde stellen.
Ook daar de vraag: rijdt hij goed op benzine?, anders beginnen we er niet aan.
Mijn antwoord: nee, hij rijdt als een krant op benzine, maar ik wil op LPG rijden, niet op dure peut.
Ik weet dat de naald en buis slecht zijn, maar die wil ik niet vervangen; ik wil gewoon goed op LPG rijden en de carb heb je toch (haast) niet nodig op LPG.
Wilden ze dus niet doen.
Andere gasinbouwert zelfde vraag gesteld: (Schouten in Heerenveen) en die heeft naar volle tevredenheid alles afgesteld.

Okay, zorg wel dat alles in goede conditie is (klepspeling/ontstekingstijdstip/rest vd componenten) en dan kun je alles goed op LPG laten afstellen.
Het hele benzinegebeuren heeft daar geen invloed op.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#5
edwin schreef:Gee idee hoe 't moet ,maar gezien de topic-titel kan dit een smeuïg verhaal gaan worden....Wink
..Confusedmile:..

ik kan me van lange geleden wel een 1800E voor de geest halen die in het hele systeem kleine manco's had, dan blijf je idd zoeken. En tja, indien LPG, waarom dan nog bensin.. De ANWB Eendjes van weleer reden alleen op LPG, geen ander systeem meer aanwezig. Gaat het stuk onderweg dan konden ze het zelf vaak wel weer herstellen. In die optiek zou je zelfs kunnen denken aan een LPG inlaatsysteem zonder enige vorm van benzinezaken, maar dat gaat wellicht veel te ver voor de meesten..

En mocht het LPG deel onderweg de geest geven, of de tank is leeg, dan kan het verrekte handig zijn dat er nog wat anders in die andere tank zit.. en de actieradius kan ook goed uitkomen..

Of simpelweg de boel goed afgeslet hebben omdat Volvo het nu eenmaal zo verzonnen(ingekocht..) heeft hangt weer naar originaliteit..

alles kan..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#6
Rob schreef:Okay, zorg wel dat alles in goede conditie is (klepspeling/ontstekingstijdstip/rest vd componenten) en dan kun je alles goed op LPG laten afstellen.
Het hele benzinegebeuren heeft daar geen invloed op.

Volgens mij wordt goed lopen op benzine gezien als "de basis is in orde".
Voor de meeste mensen is "doet hij het goed op benzine" een makkelijkere vraag dan "staat de timing goed, zijn je contactpuntjes schoon en zijn verdeelkap, rotor, bobine en bougiekabels fris en staat de klepspeling goed?"

Maar terug on topic, met een D-jet B20E is het wel fijn als hij het op benzine eerst goed doet, maar ook een stuk complexer.
Als je timing en klepspeling goed is moet je met afstellen op LPG een heel eind kunnen komen. Wel is een CO meter handig dus daardoor snel een klusje om te laten doen.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#7
Hoi,

Dank voor de reacties. Ik woon vlak bij Heerenveen dus ik denk dat ik dinsdag even bij Schoute langs ga. Wat betreft de afstelling op benzine denk ik dat het inderdaad zo is dat als ie goed op benzine rijdt dat de onsteking etc goed staat. Maar ook op benzine wil ik hem goed hebben lopen voor het geval dat we weer naar Noorwegen op vakantie gaan. Daar is LPG nl slecht verkrijgbaar.

Ook wil eigenlijk dampgas injectie gaan gebruiken, inmiddels de nodige tijd doorgebracht op internet op zoek naar info over megasquirt, kdfi etc. Helaas is door de bomen het bos niet meer te zien! Zoveel verschillende meningen/ervaringen met onnoemelijk veel afkortingen maakt het een lastig verhaal.

Groet,

Mathieu.
Antwoord
#8
Madman schreef:Hoi,

Dank voor de reacties. Ik woon vlak bij Heerenveen dus ik denk dat ik dinsdag even bij Schoute langs ga. Wat betreft de afstelling op benzine denk ik dat het inderdaad zo is dat als ie goed op benzine rijdt dat de onsteking etc goed staat. Maar ook op benzine wil ik hem goed hebben lopen voor het geval dat we weer naar Noorwegen op vakantie gaan. Daar is LPG nl slecht verkrijgbaar.

Ook wil eigenlijk dampgas injectie gaan gebruiken, inmiddels de nodige tijd doorgebracht op internet op zoek naar info over megasquirt, kdfi etc. Helaas is door de bomen het bos niet meer te zien! Zoveel verschillende meningen/ervaringen met onnoemelijk veel afkortingen maakt het een lastig verhaal.

Groet,

Mathieu.
daar ben ik ook in gestrand, ben weliswaar begonnen met spruitstuk-aanpassingen en inlezen.. en toen stonden er idd heel veel bomen en te weinig 'Jip en Janneke taal"..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#9
hmmm scheinbaar ben ik niet de enige die van dit probleem last heeft. misschien keer ideetje om een 'meeting' te doen met mensen die echt oren hiernaar hebben. ben zelf vanplan om in de toekomst bij wat mensen langs te gaan die het zelf al hebben ingebouwt kijken naar hun meningen en oplossingen enz. wil best als ik meer weet wat laten weten.

buiten dit zijn er ook een aantal mensen op dit forum volgens mij die de stap algewaagt hebben en al een tijdje met plezier rond crossen met KDFI/MS/u-ems ect.
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#10
Voor een D-jet is dampgas injectie inderdaad aan te bevelen. Nu zit je met een mengstuk vooraan een erg groot inlaatspruitstuk. Bij een backfire geeft dat nogal een knal.
Zelf ben ik uitgekomen bij een OMVL Dream XXI installatie. Die kan volgens mij vrij autonoom opereren als dampgasinjectie installatie en blijft je huidige D-jet systeem in tact voor rijden op benzine. Heb alleen nog niet veel ervaringen gevonden met dat systeem. Ook is een kennis bezig met een plug and play dampgassysteem, maar hij werkt nog aan zijn prototype.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)