Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
rijden in de bergen
#1
Vorig jaar in de Zweedse bergen liep mijn motor temperatuur rap op bij (steil) bergop. Koeling van motor is in orde (nu gecontroleerd), dus moet het aan mijn rijstijl liggen. Hoe zit dat ook alweer met de versnellingen? Wat voor toerental moet is ongeveer rijden?

Dank voor de tips, want volgende week wenden we de steven naar Oostenrijk.
Antwoord
#2
Niet te laag in de toren rijden, dus op tijd terugschakelen. Berg op kun je beter veel dan weinig toeren maken.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#3
en af op je motor remmen, je remmen "ontzien" worden erg snel warm anders en dan gaat je remolie koken, en verliest het z'n viscositeit
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
#4
Yup, zie het zo. Als je weinig toeren draait, draaien de oliepomp, de waterpomp en de fan ook minder snel. De motor krijgt dus minder vloeistoffen om te koelen en de flow door de radiateur is beperkt. Zorg dus dat je de motor boven de 3000 toeren houdt. Pak em beet 2/3 van het maximale toerental de berg op.

Berg af inderdaad tijdig terugschakelen en ook weer met 1/2 tot 2/3 van het max toerental naar beneden. Het mag wel met minder toeren maar enkel als je niet bij hoeft te remmen.

Mocht je toch op de weg naar beneden moeten remmen, trap dan rustig de rem in maar trap wel door zodat de remmen de tijd krijgen een beetje rustig op te warmen, maar ook niet langer dan 10-15 seconden belast worden. Probeer niet de snelheid constant te houden door geleidelijk te remmen maar spreek de remmen kort en krachtig aan en haal daarmee de snelheid uit de wagen.

Als je er van bewust bent dat de remmen erg heet zijn, probeer dan de auto te laten rollen. Overhitte remmen stinken vreselijk en zijn daarna beschadigd. Ze verglazen. Een beetje stank is wel normaal bij stevig remmen, maar als de rook eraf slaat en de remkracht afneemt is het tijd voor nieuwe blokken.

Overweeg een electrische fan in plaats van de mechanische ? Of plaats een airco-fan voor de radiateur en bedien deze met een schakelaar als je berg op gaat ?

Veel plezier !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#5
Dat laatste had ik dus met mn 245 Turbo nadat ik m een keertje van stal had gehaald om m aan mn vriendin te showen. Maar de auto stond al dik 2 jaar stil..

Lees HIER maar even dan weet je waar ik het over heb.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#6
er zijn al perfecte tips gegeven, ik heb er niets aan toe te vougen (ondanks dat ik de hele dag in de "bergen" rijd :-P)

enige wat ik nog weet: interieurverwarming vol aan helpt ook...

de temperatuurmeters in de volvo's hebben een soort demper, zodat plotselinge temperatuurswisselinghen niet weergegeven worden. soms worden die slecht en dan geeft de meter veel te laat aan dat de motor oververhit raakt. vertrouw dus niet blindelings op de meter.
die demper/compensatie is er uit te halen, is niet zo moeilijk.

anders ff koelsysteem spoelen, radiateur schoonblazen etc... maar dat lijkt me niet nodig aangezien je al zegt dat de koeling in orde is.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#7
Jw240 schreef:er zijn al perfecte tips gegeven, ik heb er niets aan toe te vougen (ondanks dat ik de hele dag in de "bergen" rijd :-P)

enige wat ik nog weet: interieurverwarming vol aan helpt ook...

de temperatuurmeters in de volvo's hebben een soort demper, zodat plotselinge temperatuurswisselinghen niet weergegeven worden. soms worden die slecht en dan geeft de meter veel te laat aan dat de motor oververhit raakt. vertrouw dus niet blindelings op de meter.
die demper/compensatie is er uit te halen, is niet zo moeilijk.

anders ff koelsysteem spoelen, radiateur schoonblazen etc... maar dat lijkt me niet nodig aangezien je al zegt dat de koeling in orde is.

Dank mensen!
Antwoord
#8
ik herken het verhaal van de o.p perfect. Ik verving vooraleer dit jaar op reis te vertrekken de radiator en de thermostaat. WAT EEN VERSCHIL...
Ik heb de motor niet echt zacht behandeld en goed in de bergen gesleurd met een belgische "sleurhut". Op geen enkel moment ging de naald ook maar even voorbij de helft van de schaal... De buitentemperatuur ging al vlotjes naar de 38°C.
Mijn vorige radiator "zag" er nochtans goed uit, tot ik heb eruithaalde. De lamelletjes waren zo goed als weggekankerd.
Ook een nieuwe benzinefilter geplaatst waarmee ik het gevoel heb dat de motor iets meer kracht heeft onder zware last.
Buiten een benzinelekje in de retourleiding van de injectie geen problemen gehad.
Franky
240/B23F/'91
Antwoord
#9
Even een vraag toevoegen aan dit topic.

Ik ben net met volvo vanuit het zuiden de Forclaz, een pas van 1600 meter in CH, overgereden. Heb het hele stuk op gas gereden. Lees overigens nu dit topic pas en heb zo'n beetje alles fout gedaan. Steeds ongeveer 2500 toeren en bij het dalen continu licht geremd. Gelukkig bleef de motor constant binnen het 'N-etje' en heb ik de remmen niet geroken. Maar toch, onnodig risico genomen.

Vraag is: Is het verstandig om op LPG de bergen door te gaan? Of misschien beter gesteld. Hoe erg is het?
244 DL '76
Antwoord
#10
Samen gevat: rijdt berg opwaarts met tussen 3000 en 4000 toeren. Of als je geen toerenteller hebt in een versnelling dat bij gasgeven de auto nog redelijk optrekt. (versnelt de auto niet met gasgeven dan rij je in te hoge versnelling moet je motor meer werken en wordt warmer terwijl de koeling minder koelt omdat de vin langzamer draait)
Rijdt bergaf in de zelfde versnelling als berg op en rem af op de motor. Bijremmen met de remmen kort en krachtig.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Rijden op waterstof rijschooljeroen 40 18.801 27 June 2022, 19:30
Laatste bericht: BartJu
  Rijden met lekke koppakking, kan dat? marc-f 6 4.265 10 January 2022, 19:22
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230 motor alleen op lpg rijden? gydomatra 19 11.989 2 March 2021, 12:20
Laatste bericht: Mark244
  Motor slaat af tijdens het rijden socrates 9 5.939 7 January 2019, 23:59
Laatste bericht: Naciremus
  Volvo 240 1993 - stank na een half uurtje rijden - remvloeistof reservoir lek? Jeru 11 8.395 4 January 2019, 11:47
Laatste bericht: Jeru
  Motor valt uit tijdens rijden siemenbierings 4 5.562 13 September 2018, 08:12
Laatste bericht: edwin
  V70 uit 2008: motor valt uit tijdens rijden!! Danielles 5 5.031 13 February 2016, 19:53
Laatste bericht: Madman
  Volvo 940 valt uit tijdens rijden Volvoson 11 10.845 8 June 2015, 10:33
Laatste bericht: Volvoson
  Motor valt uit tijdens het rijden! 2004 Volvo V70 automaat dweide 3 8.183 20 February 2015, 11:12
Laatste bericht: Marc1970
  Amazon stopt tijdens rijden en start helemaal niet meer (LPG / benzine) Nelis 7 5.880 6 December 2014, 23:47
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)