Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
G3 LPG op B23E
#1
Bij het invoeren van mijn 242 DL uit 1975 (bijna 200k) heeft men het motorblok vervangen voor een B23E (met 4-bak en OD). Men heeft hiervan de injectiegaten dichtgestopt en de carburateur erop laten zitten om ook een LPG-installatie in te bouwen.

Natuurlijk rijdt dit prima en lekker goedkoop. Echter heeft men problemen om (bij de APK) het CO af te stellen, omdat het eigenlijk een prutoplossing is. Ook stationnair lopen is heel onregelmatig en voor 't verkeerslicht zit ik gezellig mee te schudden met de motor.

Nu weet ik dat deze motoren nog gebruikt zijn in latere modellen van Volvo (700 en 900 serie) en dat daar vast wel G3-installaties voor zijn.

Is het spannend om daar naar op zoek te gaan - niet zozeer voor de korting op motorrijtuigenbelasting (want die betaal ik tog al niet), maar meer voor het netter lopen van de motor. Zijn die nog te vinden? Zijn ze eenvoudig in te bouwen (ter vervanging van het huidige verdamper-systeem)?
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
#2
Ik zou ff bij Bozma op dit forum kijken, die heeft bij deze motor niet voor lpi gekozen maar voor dampgas met injectoren...
[img][/img]
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)