Berichten: 4.336
Topics: 252
Lid sinds: Mar 2005
Vandaag bij de RDW geweest voor omkeuring naar benzine, wees de keurmeester me op een kleinigheidje:
Kijk en huiver:
Iemand ooit eerder zoiets meegemaakt ineen 740?
Wat zou de beste manier van repareren zijn?
Van boven af lassen? Ik moet dan wel een stuk plaatwerk wegslijpen om erbij te kunnen.
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Om zoiets een beetje betrouwbaar te lassen zou ik er inderdaad een luikje boven maken zodat je er lekker bij kan en stevige lassen op kan leggen. De constructie ziet er nogal licht en on-Volvo uit, voor een achterveer, of lijkt dat maar zo?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4.336
Topics: 252
Lid sinds: Mar 2005
1 January 2014, 12:35
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 January 2014, 19:12 door henqui.)
Ha Marc,
Ja ik ga het op die manier doen!
Vind het nog wel een beetje 'eng'.
Ik vind die bevestiging ook waardeloos. Hieronder een foto van de goede kant.
De veer zit gewoon op een randje dubbel plaatwerk gemonteerd.
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 509
Topics: 16
Lid sinds: Feb 2010
Heb ik ook nog nooit eerder gezien, is inderdaad het zwakste punt achterin een 740 (daar knikken ze altijd)
Berichten: 4.336
Topics: 252
Lid sinds: Mar 2005
2 January 2014, 19:23
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 January 2014, 19:25 door henqui.)
Vandaag de veer verwijderd en een goed gekeken of ik het zelf kan repareren.
Volgens mij is het te doen. Ik heb een 2 mm dik plaatje wat erin past, ik slijp van boven in de kofferbak ook een stukje uit, zodat ik van bovenaf ook wat lasjes kan leggen.
Misschien nog wat verstevigen met een reepje erop. Ik denk dat het steviger wordt dan dat het was ;-)
Maar ik ben nog niet zover...
Morgen slijpen.
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
gelukkig wel heel lokaal..!
Berichten: 3.884
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Zorg wel dat je een goed smeltbad maakt. Als je het apparaat te laag zet en en alleen wat hechtjes maakt heb je kans dat de gelaste plaat er een keer af komt door de druk van de veer.
Berichten: 116
Topics: 13
Lid sinds: Jun 2012
Deze laatste foto is toch vanaf de onderkant gezien?
Waarom dan niet een mooi stuk plaatwerk vanaf onder er in lassen?
Dan hoef je ook niet vanaf boven een gat er in te slijpen.
Wel even de roest rondom verwijderen.
Berichten: 4.336
Topics: 252
Lid sinds: Mar 2005
Ik zit nog te twijfelen.
Sowieso slijp ik alle roestrandjes weg natuurlijk.
Misschien leg ik het plaatje wel op het gat, een paar mm overlap om meer steun te verkrijgen.
Apart dat het rond de veersteun is doorgerot... waarschijnlijk toch vocht tussen de steun en de balk gekomen. Ik zal tzt de andere kant ook maar eens loshalen en behandelen.
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 1.056
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
Dat lijkt in dit geval het slimste en iig het sterkste, zo zou ik het wel doen geloof ik. Misschien niet zo mooi met de overlap en meer kans op roest, maar sterker en makkelijker om erbij te komen. En erna heel goed in de menie en tectyl zetten, ook van bovenaf.
Succes, sowieso een rotplek om te gaan lassen....
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...