Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stationair uitvallen
#1
Hallo iedereen,

Ik ben al een tijd aan het zoeken naar de oorzaak van dit probleem, maar enige hulp kan ik goed gebruiken!
Het gaat hier om een B21ET k-jet die perfect start alleen na 3 minuten uitvalt. De motor loopt op dit moment alleen op benzine omdat de lpg tank leeg is en ik van plan was deze uit te bouwen.

Hier een filmpje bij het praatje. Bij extra gas nog steeds schokkerig.
[Afbeelding: th_IMG_2134_zpsb4ab4be1.jpg]

Benzine;
Beide pompen zijn vervangen, benzinedruk is goed.
Vonk;
Bougiekabels, rotor en distributiekapje vervangen. Timing gesteld, vonkt op alle vier cilinders en loopt goed in het begin.
Lucht;
Alle leidingen zijn nagekeken, niks opmerkelijks gevonden en alles werkt naar behoren.

Opmerkelijk is dat de stekker van de koudestartinjector losgekoppeld is, dit was al sinds aankoop het geval. Zodra ik deze vastkoppel loopt de motor slechter als normaal en valt dan ook sneller uit, lijkt erop dat de benzine/lucht ratio verstoord wordt.
Kan het zijn dat deze koudestartinjector ook zonder elektronisch signaal benzine inspuit en de boel verstoord?

En in hoeverre kan de elektrodeafstand van de bougies het proces verstoren?

Daarnaast is er ook geen lambdasonde aanwezig, heb verder ook geen standaard mogelijkheden gevonden om er ÃÃn aan te sluiten op de ecu, alleen een lambdasensor bung bij de eerste bocht na de turbo. Er is al flink geknutseld met de auto en dat zorgt ervoor dat ik de bomen door het bos niet meer zie. Wie kan mij vertellen of een lambdasonde thuishoort op een volvo 245 turbo uit 1984?

Over de air/fuel ratio heb ik mijn hoofd ook gebogen maar heb geen CO meter tot mijn beschikking wat het toch bemoeilijkt. Ik weet dat hij rijk afgesteld staat maar hij zou er mee door moeten kunnen aangezien hij er vroeger ook goed op heeft gelopen. Een wideband lambdasensor heb ik overwogen om te kopen maar heb daar nog weinig aan zolang er geen origele narrowband lamdbasensor in zit die verbonden staat met het motormanagementsysteem. Het afstellen van de CO geprobeerd met een 3 mm hex maar drukte de sleutel ergens doorheen wat achteraf in het boek beschreven werd als een beveiliging?

Ik ben al een tijdje bezig om het probleem te vinden en heb dan ook redelijk wat informatie opgeslokt over dit systeem maar ook ik ben geen expert en kan iets over het hoofd hebben gezien. Suggesties zijn dus welkom!

Wat ik in ieder geval ga doen;
- elektrodeafstand bekijken
- leiding koudestartinjector loskoppelen en kijken of verschil maakt
- kijken of rubbertjes injectoren valse lucht trekken

Alvast bedankt!
Antwoord
#2
Hi Schipper, ik heb ook een B21ET (1985), met evenzoveel problemen. Als je de koudstartinjector aansluit en de motor gaat slechter lopen, staat ie extra brandstof in te spuiten. De motor krijgt daardoor zoveel brandstof dat de bougies nat slaan en de motor (bij mij) er in 1 keer mee stopt. Meet eens in de stekker van de koudstartinjector of je spanning meet. Bij draaiende motor mag je daar geen spanning meten. Maak een tussenkabeltje met 2 Bosch stekkertjes en een proeflampje. Je kunt dan zien wanneer een van de K-jet componenten aangestuurd worden (zo ook je luchtschuif). De electrode afstand dient 0,7 - 0,8 mm te zijn. Wat is de kleur van je bougies? Bij waren ze zo zwart als de kachel....... Ecu zul je tevergeefs zoeken, het is een mechanisch brandstofsysteem met een transistor ontsteking. Hier kun je dus geen lambda sensor op aansluiten. Wide band kopen met aparte meter in dashboard. CO stond bij mij trouwens tijdens APK keurig en toch starte/liep de auto slecht......... Co alleen afstellen bij stilstaande motor, daarna starten en meten. Rubbertjes bij de injector en injectorhouders is altijd verstandig om die te vernieuwen.

Al met al heb ik hetzelfde traject gelopen zonder verder te komen. Alles vernieuwd wat ik kon bedenken maar niets hielp. Uiteindelijk ben ik bij een Ferrari liefhebber terechtgekomen die met een V12 rijdt met dubbele K-jet (pffffffff)
Ik heb vorige week de spinnenkop, injectors, luchtschuif en warmloopregelaar gebracht. Hij heeft een testbank en kan alle onderdelen testen op correcte werking. Druk in de spinnenkop te hoog, injectors goed, luchtschuif goed, de warmloopregelaar van slag af....... De warmloopregelaar is het brein achter de K-jet. Bij mij gaf ie veel te veel brandstof. (druk te laag) De warmlooprgelaar wordt nu gereviseerd en hoop hem eind van de week terug te hebben. Kost wat, maar dan heb je ook wat....

Als je zover niet wilt gaan kun je eerst drukken meten, ik heb er een testmeter voor gemaakt. Snel en simpel diagnose te stellen.
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Antwoord
#3
He HansDAF,

bedankt voor de informatie!

De auto blijft ondertussen stationair lopen, heb de koudestartinjector losgekoppeld, spinnekop met luchttoevoer helemaal schoongemaakt en gasklephuis schoongemaakt.
Elektrodeafstond nog nagekeken en afgesteld op 0,7, maar loopt nog steeds schokkerig.
Bougies waren inderdaad heel zwart, schoongemaakt en na tijdje lopen waren ze weer zwart. Kan op verschillende dingen duiden zover ik heb gelezen; te rijk mengsel, corrosie bedrading, luchttoevoer geblokkeerd, verkeerde bougies.

Ik ben nu van plan om -de timing nog een keer te stellen
-oude bougies er weer terug in te doen en kijken of het verschil uitmaakt.
-de bedrading van motorkabelboom die verweerd is opnieuw te isoleren.

Ben niet van plan om nog meer te investeren in dit blok, heb van het weekend een B21ET van skidje gekocht. Deze komt er in de toekomst in, liep goed en zag er een stuk beter uit!

Hopelijk krijgen we beide goede lopende motoren!



HansDAF schreef:Hi Schipper, ik heb ook een B21ET (1985), met evenzoveel problemen. Als je de koudstartinjector aansluit en de motor gaat slechter lopen, staat ie extra brandstof in te spuiten. De motor krijgt daardoor zoveel brandstof dat de bougies nat slaan en de motor (bij mij) er in 1 keer mee stopt. Meet eens in de stekker van de koudstartinjector of je spanning meet. Bij draaiende motor mag je daar geen spanning meten. Maak een tussenkabeltje met 2 Bosch stekkertjes en een proeflampje. Je kunt dan zien wanneer een van de K-jet componenten aangestuurd worden (zo ook je luchtschuif). De electrode afstand dient 0,7 - 0,8 mm te zijn. Wat is de kleur van je bougies? Bij waren ze zo zwart als de kachel....... Ecu zul je tevergeefs zoeken, het is een mechanisch brandstofsysteem met een transistor ontsteking. Hier kun je dus geen lambda sensor op aansluiten. Wide band kopen met aparte meter in dashboard. CO stond bij mij trouwens tijdens APK keurig en toch starte/liep de auto slecht......... Co alleen afstellen bij stilstaande motor, daarna starten en meten. Rubbertjes bij de injector en injectorhouders is altijd verstandig om die te vernieuwen.

Al met al heb ik hetzelfde traject gelopen zonder verder te komen. Alles vernieuwd wat ik kon bedenken maar niets hielp. Uiteindelijk ben ik bij een Ferrari liefhebber terechtgekomen die met een V12 rijdt met dubbele K-jet (pffffffff)
Ik heb vorige week de spinnenkop, injectors, luchtschuif en warmloopregelaar gebracht. Hij heeft een testbank en kan alle onderdelen testen op correcte werking. Druk in de spinnenkop te hoog, injectors goed, luchtschuif goed, de warmloopregelaar van slag af....... De warmloopregelaar is het brein achter de K-jet. Bij mij gaf ie veel te veel brandstof. (druk te laag) De warmlooprgelaar wordt nu gereviseerd en hoop hem eind van de week terug te hebben. Kost wat, maar dan heb je ook wat....

Als je zover niet wilt gaan kun je eerst drukken meten, ik heb er een testmeter voor gemaakt. Snel en simpel diagnose te stellen.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olielampje brandt bij stationair draaien Boet 5 137 12 March 2024, 19:28
Laatste bericht: Boet
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 381 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Stationair Nicolaas H 3 1.553 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.463 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 3.463 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 3.422 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic
  Inhouden/uitvallen bij warme motor Arjan. 8 3.380 13 June 2021, 09:37
Laatste bericht: Volvo240
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 4.266 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  240 polar 2.0 1993 loopt slecht stationair coen68 14 9.280 10 January 2019, 14:26
Laatste bericht: coen68
  245 turbo loopt niet stationair Gus 8 5.296 31 August 2018, 09:40
Laatste bericht: Gus

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)