30 December 2013, 00:11
Hallo iedereen,
Ik ben al een tijd aan het zoeken naar de oorzaak van dit probleem, maar enige hulp kan ik goed gebruiken!
Het gaat hier om een B21ET k-jet die perfect start alleen na 3 minuten uitvalt. De motor loopt op dit moment alleen op benzine omdat de lpg tank leeg is en ik van plan was deze uit te bouwen.
Hier een filmpje bij het praatje. Bij extra gas nog steeds schokkerig.
Benzine;
Beide pompen zijn vervangen, benzinedruk is goed.
Vonk;
Bougiekabels, rotor en distributiekapje vervangen. Timing gesteld, vonkt op alle vier cilinders en loopt goed in het begin.
Lucht;
Alle leidingen zijn nagekeken, niks opmerkelijks gevonden en alles werkt naar behoren.
Opmerkelijk is dat de stekker van de koudestartinjector losgekoppeld is, dit was al sinds aankoop het geval. Zodra ik deze vastkoppel loopt de motor slechter als normaal en valt dan ook sneller uit, lijkt erop dat de benzine/lucht ratio verstoord wordt.
Kan het zijn dat deze koudestartinjector ook zonder elektronisch signaal benzine inspuit en de boel verstoord?
En in hoeverre kan de elektrodeafstand van de bougies het proces verstoren?
Daarnaast is er ook geen lambdasonde aanwezig, heb verder ook geen standaard mogelijkheden gevonden om er ÃÃn aan te sluiten op de ecu, alleen een lambdasensor bung bij de eerste bocht na de turbo. Er is al flink geknutseld met de auto en dat zorgt ervoor dat ik de bomen door het bos niet meer zie. Wie kan mij vertellen of een lambdasonde thuishoort op een volvo 245 turbo uit 1984?
Over de air/fuel ratio heb ik mijn hoofd ook gebogen maar heb geen CO meter tot mijn beschikking wat het toch bemoeilijkt. Ik weet dat hij rijk afgesteld staat maar hij zou er mee door moeten kunnen aangezien hij er vroeger ook goed op heeft gelopen. Een wideband lambdasensor heb ik overwogen om te kopen maar heb daar nog weinig aan zolang er geen origele narrowband lamdbasensor in zit die verbonden staat met het motormanagementsysteem. Het afstellen van de CO geprobeerd met een 3 mm hex maar drukte de sleutel ergens doorheen wat achteraf in het boek beschreven werd als een beveiliging?
Ik ben al een tijdje bezig om het probleem te vinden en heb dan ook redelijk wat informatie opgeslokt over dit systeem maar ook ik ben geen expert en kan iets over het hoofd hebben gezien. Suggesties zijn dus welkom!
Wat ik in ieder geval ga doen;
- elektrodeafstand bekijken
- leiding koudestartinjector loskoppelen en kijken of verschil maakt
- kijken of rubbertjes injectoren valse lucht trekken
Alvast bedankt!
Ik ben al een tijd aan het zoeken naar de oorzaak van dit probleem, maar enige hulp kan ik goed gebruiken!
Het gaat hier om een B21ET k-jet die perfect start alleen na 3 minuten uitvalt. De motor loopt op dit moment alleen op benzine omdat de lpg tank leeg is en ik van plan was deze uit te bouwen.
Hier een filmpje bij het praatje. Bij extra gas nog steeds schokkerig.
Benzine;
Beide pompen zijn vervangen, benzinedruk is goed.
Vonk;
Bougiekabels, rotor en distributiekapje vervangen. Timing gesteld, vonkt op alle vier cilinders en loopt goed in het begin.
Lucht;
Alle leidingen zijn nagekeken, niks opmerkelijks gevonden en alles werkt naar behoren.
Opmerkelijk is dat de stekker van de koudestartinjector losgekoppeld is, dit was al sinds aankoop het geval. Zodra ik deze vastkoppel loopt de motor slechter als normaal en valt dan ook sneller uit, lijkt erop dat de benzine/lucht ratio verstoord wordt.
Kan het zijn dat deze koudestartinjector ook zonder elektronisch signaal benzine inspuit en de boel verstoord?
En in hoeverre kan de elektrodeafstand van de bougies het proces verstoren?
Daarnaast is er ook geen lambdasonde aanwezig, heb verder ook geen standaard mogelijkheden gevonden om er ÃÃn aan te sluiten op de ecu, alleen een lambdasensor bung bij de eerste bocht na de turbo. Er is al flink geknutseld met de auto en dat zorgt ervoor dat ik de bomen door het bos niet meer zie. Wie kan mij vertellen of een lambdasonde thuishoort op een volvo 245 turbo uit 1984?
Over de air/fuel ratio heb ik mijn hoofd ook gebogen maar heb geen CO meter tot mijn beschikking wat het toch bemoeilijkt. Ik weet dat hij rijk afgesteld staat maar hij zou er mee door moeten kunnen aangezien hij er vroeger ook goed op heeft gelopen. Een wideband lambdasensor heb ik overwogen om te kopen maar heb daar nog weinig aan zolang er geen origele narrowband lamdbasensor in zit die verbonden staat met het motormanagementsysteem. Het afstellen van de CO geprobeerd met een 3 mm hex maar drukte de sleutel ergens doorheen wat achteraf in het boek beschreven werd als een beveiliging?
Ik ben al een tijdje bezig om het probleem te vinden en heb dan ook redelijk wat informatie opgeslokt over dit systeem maar ook ik ben geen expert en kan iets over het hoofd hebben gezien. Suggesties zijn dus welkom!
Wat ik in ieder geval ga doen;
- elektrodeafstand bekijken
- leiding koudestartinjector loskoppelen en kijken of verschil maakt
- kijken of rubbertjes injectoren valse lucht trekken
Alvast bedankt!