Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schorsen, hoe en wat...
#31
jos245 schreef:Normaal gezien loopt de eerste aanslag die je krijgt na aanschaf van een auto of opheffen van een schorsing tot aan het eerste volle kwartaal.

Om die reden denk ik dus dat je gewoon een naheffing krijgt tot het eerste volle tijdvak. Omdat er ook expliciet vermeld staat wanneer het 1e tijdvak begint, denk ik dat de Belastingdienst spreekt over een tijdvak wanneer deze volledig is en daarom "eerste tijdvak" heet. Dus ga er maar van uit dat je een aanslag krijgt voor een restbedrag tot het eerste volledige tijdvak begint.
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
#32
BartWillem schreef:Volgens mij ben je dan niet tot het tijdvak belastingvrij:



Was het niet zo dat om in aanmerking te komen voor de overgangsregeling de auto vóór aanvang van het tijdvak op benzine moet staan? Dat je belastingvrij zou zijn tot aanvang van het eerstvolgende tijdvak lijkt me vrij sterk, ik vermoed dat je gewoon een naheffing toegestuurd krijgt van de periode 1 januari tot eerste tijdvak. Maar het valt wel op meerdere manieren te interpreteren, echt duidelijk is het niet vind ik.


Erg irritant dat er ook hierover weer zoveel onduidelijkheid is, want uit zelfde FAQ ook dit citaat (voorbeeld bij eerste registratie per 8 mei):

Citaat:Het 1e tijdvak waarover u motorrijtuigenbelasting betaalt, begint dan op 8 februari 2014.

Niettemin, de gehele tekst duidt erop dat de teller gaat lopen bij eerste tijdvak beginnend in 2014. Wordt onderstreept met voorbeeld, en ook in lijn met rest van de tekst.

Overigens, zojuist had ik het over datum eerste toelating, maar dat is dus eerste registratie in NL.

Dan toch de veelgestelde vraag maar weer stellen via de telefoon voor bevestiging...
Stelletje halzen, waarom kunnen ze nou nooit gewoon een eenduidige en heldere tekst opstellen?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 113.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, CVT, 53.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 179.000 km
Antwoord
#33
265gl schreef:Ik heb deze reactie bij schorsen hoe en wat onder moeten brengen. Hoe kan ik dit aanpassen?

Hierbij gebeurd Big Grin
Antwoord
#34
BartJu schreef:Erg irritant dat er ook hierover weer zoveel onduidelijkheid is, want uit zelfde FAQ ook dit citaat (voorbeeld bij eerste registratie per 8 mei):



Niettemin, de gehele tekst duidt erop dat de teller gaat lopen bij eerste tijdvak beginnend in 2014. Wordt onderstreept met voorbeeld, en ook in lijn met rest van de tekst.

Overigens, zojuist had ik het over datum eerste toelating, maar dat is dus eerste registratie in NL.

Dan toch de veelgestelde vraag maar weer stellen via de telefoon voor bevestiging...
Stelletje halzen, waarom kunnen ze nou nooit gewoon een eenduidige en heldere tekst opstellen?


Zojuist gebeld en vraag gesteld: Betaal je nu wel of niet voor de periode 1jan2014 tot begin tijdvak.
De heer in kwestie bevestigde dat er GEEN verrekening plaatsvindt.
Het gegeven voorbeeld klopt dus, de belasting gaat pas lopen als het tijdvak begint.
Er is geen verrekening van de periode 1-1-2014 tot 8-2-2014 (datum voorbeeld).

Anderzijds vrees ik nu dat ik dus wrs wel moet betalen voor laatste tijdvak, dat zal ingaan op 3-6-2016, want pas 7 dagen later wordt de wagen 40. Dus dan zou ik tot 3-9-2016 moeten betalen. Maar dat zien we dan wel, want dan zijn we wrs al weer 3 wetswijzigingen verder....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 113.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, CVT, 53.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 179.000 km
Antwoord
#35
BartJu schreef:Wel opletten dat je schorsing minimaal een maand duurt, anders ben je en 24 euro kwijt, en loopt je MRB gewoon door!
Nu is het ng de vraag of dat per maand of per kalendermaand is...

Volvo240 schreef:En met een maand zou ik ook echt ruim een maand aanhouden als je b.v. 4 jan hebt geschorst en je wil hem maart ontschorsen zou ik hem 4 maart eruit halen.
En niet eerder weet je tenminste zeker dat je die belasting niet hoeft te betalen.

Zojuist ook deze vraag aan belastingfoon gesteld.
De heer aldaar vertelde me dat de te innen belasting feitelijk per dag wordt berekend, tussen ontschorsen en schorsen. Drie weken rijden is drie weken betalen.
Andersom, binnen een maand ontschorsen , dan loopt de MRB gewoon door. En die maand rekenen ze van dag van schorsing (bv 19-12 t/m 19-1).
Wellicht nog een marge inbouwen in pas op de 20ste opheffen, maar het betreft dus niet per se een kalendermaand (dagen 1-31 van dezelfde maand, dus bv 19-12 t/m 1-2, zodat je heel januari erin hebt).
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 113.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, CVT, 53.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 179.000 km
Antwoord
#36
Nog een aanvulling als je gaat schorsen die ik nog nergens gelezen heb:
De auto mag (zoals eerder al staat vermeld) niet op de openbare weg staan, maar ook niet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg! Op je eigen oprit is dus niet voldoende. Voor de zekerheid kun je dan het beste de kentekenplaten er af halen, anders krijg je alsnog netjes de bon thuis....
Antwoord
#37
Hilgert schreef:Nog een aanvulling als je gaat schorsen die ik nog nergens gelezen heb:
De auto mag (zoals eerder al staat vermeld) niet op de openbare weg staan, maar ook niet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg! Op je eigen oprit is dus niet voldoende. Voor de zekerheid kun je dan het beste de kentekenplaten er af halen, anders krijg je alsnog netjes de bon thuis....


Goede Tip!
Volvo 244 DL 1974
Antwoord
#38
Stierenpoep natuurlijk..! Ik zet de auto op de oprit, oprit is 34 meter 60, en met een verrekijker istie te zien..

Ok, zijn maar een paar schroefjes, maar in die optiek is er ook niet te controleren of het om belasting ontduiking/brandstofdiefstal/ramkraak/autodiefstal gaat, en zou elke kentekenloze auto nagetrokken moeten worden..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#39
Voor zover ik weet is dit de regel:

Als de geldigheid van het kenteken is geschorst, mag u met het voertuig geen gebruik maken van de openbare weg. Dat geldt zowel in Nederland als in het buitenland. Uw voertuig mag ook niet op de openbare weg geparkeerd staan.
U mag met het geschorste voertuig van de openbare weg gebruik maken om naar de plaats van de keuring te gaan.

Wat is openbare weg?
•voetpaden, rijwielpaden, jaagpaden, dreven, molenwegen, kerkwegen en andere verkeersbanen voor beperkt gebruik;
•bruggen

Dat de auto niet zichtbaar mag zijn vanaf de openbare weg wordt niet vermeld

Hoe het met het eraf halen van kentekenplaten zit weet ik niet. Maar een kennis die in zijn tuin wat auto's zonder platen had staan, o.a. een Belgische auto en een auto met vervallen kenteken moest van de gemeente alle auto's zonder kentekenplaten afvoeren.
Alleen de auto's waarop NL platen zaten met een bijbehorend NL kentekenbewijs mochten blijven staan.
Antwoord
#40
hoes erover..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Schorsen 245T Wolff 16 7.406 27 November 2013, 12:03
Laatste bericht: Dopski
  volgend jaar veranderingen m.b.t. kentkenbewijs en schorsen jos245 2 1.553 24 July 2013, 21:32
Laatste bericht: v700r
  RDW online schorsen HansDAF 4 1.594 16 May 2009, 08:39
Laatste bericht: Ticcie

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)