3 November 2013, 08:54
Hallo, kan ik ook zelf de co2 afstellen? Ik heb een 240 met een 230K blok met solex sisac carburateur. De auto moet binnenkort gekeurd worden.Wat mag de co2 waarde zijn?
Rob
Rob
Afstellen co
|
3 November 2013, 08:54
Hallo, kan ik ook zelf de co2 afstellen? Ik heb een 240 met een 230K blok met solex sisac carburateur. De auto moet binnenkort gekeurd worden.Wat mag de co2 waarde zijn?
Rob
3 November 2013, 11:45
Co2 afstellen is zuiniger maken. ;-)
CO (koolmonooxide) kan wel afgesteld. Eis hangt af van bouwjaar en brandstof. Tabelletjes zijn via google goed te vinden. Misschien ook op dit forum aanwezig.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
3 November 2013, 11:55
De Co waarde mag als ik het goed heb 3,5% bedragen, vrij hoog dus.
3 November 2013, 13:09
jos245 schreef:De Co waarde mag als ik het goed heb 3,5% bedragen, vrij hoog dus. Oke, maar waarmee en hoe kan ik afstellen.
3 November 2013, 13:20
Op lpg veel minder, 0.8 of 1 of zo.
Waar afsteelen hangt van je motor en brandstof af. En je moet dan dus ook kunnen meten in de uitlaatgassen.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
3 November 2013, 13:48
Zonder Co meter erbij aan de co schroef gaan draaien heeft weinig zin.
Als de motor momenteel goed loopt op die carburateur en de Co mocht onverhoopt te hoog zijn bij de APK dan kun je aan de monteur toch even vragen om de Co schroef wat in te draaien en hem na de goedkeuring weer in de oude stand terug te zetten. Als een solex-cisac goed loopt dan kun je er beter zo weinig mogelijk aan veranderen.
3 November 2013, 15:44
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 November 2013, 15:46 door Marc1970.)
Als er iets mee is, is het toch wel handig als je weet waar het schroefje zit (de kans dat de keurmeester het weet, is minimaal). Ergens in de voet aan de gasklephevelkant, afgedekt met een plugje. Download TP11740-2, daar staat de procedure in.
Ook zonder CO meter kom je een heel eind met de traditionele methode, alle luchtlekken dichten, motor warm laten draaien, de CO schroef indraaien tot de motor gaat inhouden en dan een kwart tot een halve slag uitdraaien. Als het stationair te laag/hoog uitkomt stel je dat bij, en dan weer evt. de CO. Na een paar keer CO/stat kom je op een redelijk arm mengsel uit (ik kom op LPG meest bij 0,0 uit). Na de keuring weer wat uitdraaien voor het makkelijk aan de praat houden en minder stationair geschud.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|