Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afstellen co
#1
Hallo, kan ik ook zelf de co2 afstellen? Ik heb een 240 met een 230K blok met solex sisac carburateur. De auto moet binnenkort gekeurd worden.Wat mag de co2 waarde zijn?

Rob
Antwoord
#2
Co2 afstellen is zuiniger maken. ;-)

CO (koolmonooxide) kan wel afgesteld.
Eis hangt af van bouwjaar en brandstof.
Tabelletjes zijn via google goed te vinden. Misschien ook op dit forum aanwezig.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#3
De Co waarde mag als ik het goed heb 3,5% bedragen, vrij hoog dus.
Antwoord
#4
jos245 schreef:De Co waarde mag als ik het goed heb 3,5% bedragen, vrij hoog dus.


Oke, maar waarmee en hoe kan ik afstellen.
Antwoord
#5
Op lpg veel minder, 0.8 of 1 of zo.

Waar afsteelen hangt van je motor en brandstof af.
En je moet dan dus ook kunnen meten in de uitlaatgassen.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#6
Zonder Co meter erbij aan de co schroef gaan draaien heeft weinig zin.
Als de motor momenteel goed loopt op die carburateur en de Co mocht onverhoopt te hoog zijn bij de APK dan kun je aan de monteur toch even vragen om de Co schroef wat in te draaien en hem na de goedkeuring weer in de oude stand terug te zetten.
Als een solex-cisac goed loopt dan kun je er beter zo weinig mogelijk aan veranderen.
Antwoord
#7
Als er iets mee is, is het toch wel handig als je weet waar het schroefje zit (de kans dat de keurmeester het weet, is minimaal). Ergens in de voet aan de gasklephevelkant, afgedekt met een plugje. Download TP11740-2, daar staat de procedure in.

Ook zonder CO meter kom je een heel eind met de traditionele methode, alle luchtlekken dichten, motor warm laten draaien, de CO schroef indraaien tot de motor gaat inhouden en dan een kwart tot een halve slag uitdraaien. Als het stationair te laag/hoog uitkomt stel je dat bij, en dan weer evt. de CO. Na een paar keer CO/stat kom je op een redelijk arm mengsel uit (ik kom op LPG meest bij 0,0 uit). Na de keuring weer wat uitdraaien voor het makkelijk aan de praat houden en minder stationair geschud.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 2.747 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  LPG afstellen, Pulsair afdoppen? Arjan. 7 8.075 24 January 2018, 19:00
Laatste bericht: Marc1970
  Moeite B21a afstellen Nivek 18 15.362 21 April 2017, 22:32
Laatste bericht: Nivek
  Afstellen Volvo 66 b13 A_A 1 3.133 13 March 2017, 23:09
Laatste bericht: Marc1970
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 2 3.601 20 May 2016, 22:32
Laatste bericht: b.b.
  Afstellen van de motor martien van moorten 5 4.880 23 March 2016, 09:31
Laatste bericht: Marc1970
  Afstellen Kjet op B21ET HansDAF 114 64.856 14 October 2015, 00:58
Laatste bericht: HansDAF
  Onsteking afstellen verdeler Dopski 6 6.477 12 October 2014, 18:23
Laatste bericht: Dopski
  Wie kan heel goed de Volvo injectie 1975 afstellen? EricB 1 2.658 15 May 2014, 16:53
Laatste bericht: Marc1970
  Afstellen Zenith cabrateur op B230 grijzev70tdi 4 3.192 9 July 2013, 13:34
Laatste bericht: grijzev70tdi

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)