Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
LPG installatie verwijderen. valkuilen en hints
#1
Ik wil binnenkort LPG uitbouwen.

Dat klinkt eenvoudig, maar ik heb twijfel over de volgende punten:

-koelwater naar de verdamper zit nu via 2 T-stukjes.
De destijds doorgesneden koelslang dient weer 1:1 gekoppeld te worden, Ik wil hier gewoon 2 stukjes koperen leiding voor gebruiken

-de LPG keuzeschakelaar in de auto en de de benzine klep/solenoid wil ik laten zitten als soort van antidiefstal brandstofklep.

-Dat gat in de bodem van de 245, als de tank weg is, moet dat gelast worden of is een houten plaat met enkele parkers ook voldoende? Vwb stevigheid was het kennelijk niet nodig.

-Als ik de LPG tank leeg rij, kan ik dan ongestraft het laatste gas laten ontsnappen via het vlotterdeel of kan er nog een flinke gaswolk ontstaan?
Antwoord
#2
alleen de bodem zou ik wat netter afwerken.. tenzij je daar niet om maalt natuurlijk..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
De T-stukjes kun je beter vervangen door originele rechte pijpjes voor waterslang.Die hebben een opstaand randje zodat de slangenklem nooit eraf kan schieten. Is dus wat safer.

De LPG schakelaar moet je dan wel onder het dashboard uit het zicht plaatsen. In principe moet alles eruit behalve het vastgeschroefde deel van de lpg leiding.

Voor het gat in de bodem zou ik een dunne metalen plaat nemen die je over de rand van het gat vast kit met goede kit, bijvoorbeeld ruitenkit.

De lpg tank hoef je niet perse leeg te rijden. De lpg leiding aan de tank een paar slagen los draaien en leeg laten sissen. Hetzelfde principe voor de lpg vulslang.
Je tank loopt NIET leeg ; alleen het restant lpg uit de vulslang en de lpg leiding loopt eruit.
Dit doe je uiteraard in de buitenlucht !
Antwoord
#4
Ik zou gewoon een stuk slang tussen de T-stukken doen en ze zo onderling verbinden. Heb ik bij m'n bmw ook gedaan. Dit om de koelwatercirculatie in blok en kop beter te laten lopen, en dan met name natuurlijk zomers, als je kachelkraan dichtgedraaid zit.
Antwoord
#5
Zoals het er uit ziet gaat de belastingmaatregel ook voor mij een hoop geld kosten.
Dan kan ik beter alvast goed voorbereid zijn mbt het uitbouwen van de LPG installatie.
Op de site van de RDW gevonden wat er allemaal uit moet. Feitelijk alles op de vaste leiding onder/in het voertuig na.
Maar waar is wat te vinden?

Om e.e.a te visualiseren heb ik een aantal foto's toegevoegd.
(bedrading en leidingen en incl.vulplug nagelaten)

Ben ik wat vergeten?


[ATTACH=CONFIG]1627[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]1628[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]1629[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]1630[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]1631[/ATTACH]


Bijlagen Afbeeldingen
                   
Antwoord
#6
Citaat:Op de site van de RDW gevonden wat er allemaal uit moet. Feitelijk alles op de vaste leiding onder/in het voertuig na.
Maar waar is wat te vinden?

Onderwerp: LPG uitbouwen, wat moet eruit voor de autopapieren?


Citaat:Technische eisen:
De RDW controleert tijdens de keuring of tenminste de volgende onderdelen zijn verwijderd:

de verdamper, de drukregelaar of een ander brandstofdoseringssysteem. Een uitlaatstift die bij een luchtgekoelde motor als verdamper fungeert hoeft u niet te verwijderen.
de LPG-tank;
de gasafsluiter;
het gasmengstuk;
de inspuitstukken;
het inspuitstuk-adaptor, tenzij deze definitief is afgeplugd
de buitenvulklep, tenzij deze definitief is afgeplugd.
de hogedrukleiding, met uitzondering van het gedeelte dat rechtstreeks vast tegen de onderzijde van het voertuig bevestigd is.


- De verdamper: koektrommel onder de kap
- LPG-tank: lijkt me duidelijk
- De gasafsluiter: in de buurt van de verdamper, vaak zwart blokje, gaan leidingen en draadjes heen..
- Het gasmengstuk: zie foto 2, tussen carb en luchtslang.
- De inspuitstukken: lijkt me nvt bij een carb-auto
- het inspuitstuk-adaptor, zie bovenstaande,maar kan het fout hebben natuurlijk.
- De buitenvulklep: duhhhhh, duidelijk.
- De hogedrukleiding: gasleiding van tank naar verdampert, behalve dat stuk wat vast aan de onderkant zit.


Zoiets denk ik.

En alles in een grote doos doen en opsturen naar Weekers.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#7
als iedereen dat zou doen denk ik dat ze het begroting te kort kunnen dichten van alleen het oud ijzer ....
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#8
Rob schreef:Onderwerp: LPG uitbouwen, wat moet eruit voor de autopapieren?
En alles in een grote doos doen en opsturen naar Weekers.

:wink:.. oh jee, hang dat maar niet aan de grote klok..!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#9
Aan de mensen die al bij de RDW geweest zijn voor LPG-uitbouwkeuring: wat checken ze allemaal?

Uiteraard of de onderdelen uit het lijstje hierboven verwijderd zijn.
CO uitstoot op benzine?
Wordt de massa op kenteken automatisch naar beneden aangepast of moet je hier om vragen?
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#10
CO uitstoot op benzine is onderdeel van de keuring en koplamphoogte afstelling eigenlijk ook
Maar niet elke keurmeester kijkt daar naar.

Wordt de massa op kenteken automatisch naar beneden aangepast of moet je hier om vragen?
Er wordt naar de inhoud van de lpg tank gevraagd en vervolgens wordt het automatisch op kenteken aangepast.

Voor iemand die op het normale tarief op benzine wil gaan rijden kan een weging waardevol zijn. Als de auto bijvoorbeeld 1270 kg. weegt en je brengt het gewicht door bijvoorbeeld lichtere velgen/banden terug tot 1250 kg. dan val je in een lagere MRB klasse.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  CO meting / keuringspunten RDW keuring na verwijderde LPG installatie MartjeB 4 3.876 2 September 2013, 19:51
Laatste bericht: Dopski
  "goede" motor gekocht hier op het forum, na installatie lage compressie... -wj- 20 12.691 20 July 2013, 09:45
Laatste bericht: volvosvenska
  Verwijderen Rob van der Donk 2 2.730 11 March 2013, 16:06
Laatste bericht: Rob van der Donk
  lpg installatie ombouwen LeonW 18 12.080 5 July 2010, 23:04
Laatste bericht: LeonW

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)