Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vragen m.b.t 245 Turbo - B23FT
#1
Hallo liefhebbers van het prachtige merk Volvo,

Om niet gelijk met de deur in huis te vallen; Dit is mijn eerste bericht op dit forum en zal me dus ook maar direct even voorstellen.

Ik ben Rutger, 21 jaar en gek op alles met 2 of meer wielen en een motor. Al sinds m'n 17e in de weer met auto's en dat heeft geleid tot de aanschaf van mijn 2e Volvo 245..
De eerste was een 1992 Volvo 245 met een 2.3 en 6ton op de klok die op LPG liep en die ik kocht voor de Carbagerun(vast wel bekend hier). Hoewel ik zeer van die auto heb genoten was hij niet in een goede staat en was ik niet in staat om de belasting van zo'n auto op te hoesten(ik ben een arme student) dus ging hij weer weg.

De interesse in een Volvo 245 is gebleven en na het verkopen van mijn dagelijkse auto(Golf 4 TDI uit 2000) moest er een leuke, dagelijkse auto komen. Er bestond nog even twijfel van mijn kant of ik nou een verstandige keus ging doen, of een leuke keus(verstandig zou zijn om een Civicje 1.5 vtec-e te kopen voor 1500,- en die als dagelijks vervoer te gebruiken & de leuke keus was een Oldtimer Volvo 245 op LPG).

Mijn vader maakte de keus snel makkelijker en die zei: "Verstandige keuzes moet je je hele leven nog maken, doe nou wat je leuk vind". Nou dus toen heb ik afgelopen zaterdag mijn Volvo 245 Turbo opgehaald.

De auto is ooit voorzien van een B23FT blok (530 kop) met 3" Ferrita uitlaat en IPD nokkenas. Achter dit blok hangt een 4bak met OD(M45 / M46 / M47 ?)

Ik ben helemaal blij met de auto maar er zit nog wel werk aan de auto, maar dat neem ik graag voor lief want ik kan er al gewoon mee rijden.

De Vragen:
De reden dat ik dit topic aanmaak is dat ik een paar vragen heb met betrekking tot de auto:
1: De koppeling is versleten. Nou wil ik dus een nieuwe koppeling bestellen maar ik heb geen idee welke? Ik kan via het kenteken niet het juiste onderdeel vinden(omdat het een 2.1 standaard was) Kan iemand mij vertellen welke koppeling er op een B23FT + 4bak met OD past.

2: Hoeveel pk's kan een standaard koppeling houden? ik wil namelijk in de toekomst zo richting de 300pk gaan(sleepers FTW!) en ik heb geen zin om dan weer de koppeling te upgraden, dus koop ik liever direct een goede die 300 pk aan kan.

3. Wat is het zwaktepunt van mijn setup? Ik heb op verschillende fora gelezen dat een 531 kop beter is dan een 530 kop en dat een 4bak niet zoveel pk's aan kan. kan iemand mij precies vertellen welke onderdelen 300pk niet kunnen hebben en welke wel?

4. Wat zijn goede websites voor onderdelen? Ik ken Scandcar.nl wel maar meer eigenlijk niet. liefst ook websites met performance parts.. of is het allemaal ebay?

5. Ik zag dat de 245 bij de rechter kriksteun wat begon te roesten en hij heeft daar op de bodemplaat ook wat schade(wss ooit af gevallen). waar kun je plaatmateriaal bestellen?

6. Bij hard remmen of full-lock sturen merk ik dat er voorin wat knapt. lijkt mij van de fusee's te komen, maar als ik vervolgens de wielen eraf haal en kracht op de fusee's zet dan geven ze geen geluid/speling. iemand enig idee wat het kan zijn.

7. Mijn tellerverlichting is overleden, en ik heb geen idee waar het in kan zitten. ik lees vaak dat de dimmers kapot gaan, is er een manier om die te omzeilen?

8. Mijn Oliedrukmeter en olietemperatuurmeter zijn beide niet aangesloten, waar zitten de aansluitingen voor deze 2 op het B23FT blok?


Zijn een aantal vragen waar ik graag antwoord op zou willen hebben..

een foto van mijn 245 Turbo:
[ATTACH=CONFIG]1191[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]1192[/ATTACH]


Bijlagen Afbeeldingen
       
Antwoord
#2
Antwoorden heb ik niet voor je maar ik vind het wel een hele mooie auto, goeie keus !!
Volvo 760 GLE 1990 Mercedes 250SE cabriolet 1967 Porsche 911 Carrera 4 2001 Toyota Landcruiser 100 2007 Citroen Mehari 1976 Hymer B644 2002 Opel GT/J 1971
Antwoord
#3
Potverdeurie, wat een mooie Turbo! Onderdelen zijn goed te krijgen, bijvoorbeeld via Marktplaats (niet nieuw dan natuurlijk). Voor de rest zijn er bedrijven als Nordicar en Martens (geen website, maar via Google wel te vinden). Tuningspul kan je krijgen via Advanced Performance Parts. Denk dat je met de combinatie die je er nu in hebt liggen al niet mag klagen, maar meer PK's is natuurlijk altijd leuk :lol: Plaatwerk hebben een aantal mensen geloof ik van Skandix.de, die hebben ook ontzettend, maar dan Ãcht ontzettend veel Volvo spul.

Wat betreft je versnellingsbak: veel mensen zeggen dat de M46 (de jouwe dus) sterker is dan de M47 (de gewone 5-bak) maar er zijn voornamelijk op Turbobricks wel mensen die een M47 achter een turboblok hebben hangen wat ook gewoon goed gaat. Wil je echt grote vermogens op de wielen gooien is de M90 van de 940 een goede keuze. Vereist wel aanpaswerk, maar er zijn al wat mensen die er mee rijden. In het topic van Dennis hier op het forum staat als het goed is ook hoe hij zijn ombouw gedaan heeft.

Heb je trouwens een filmpje van het geluid met die Ferrita? Ben best benieuwd wat het verschil t.o.v. een Simons is.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#4
Dank u allen voor de reacties,

Ben zelf ook erg blij met mn turbo.
Ben ook blij over het feit dat onderdelen goed te krijgen zijn, zit al sinds mn 17e in de Opel kadett C wereld(hoop niet dat dit vloeken in de kerk is Tongue) maar daar worden goede onderdelen steeds schaarser, of er hangt een prijs aan wat niet meer leuk is voor een student als ik(nieuwe originele spatborden, links + rechts kosten toch al gouw 350-400 euro, om nog maar te zwijgen over de Getrag 265 versnellingsbakken want die gaan redelijk vaak weg voor een getal boven de 700 euro).

Ik heb nog geen filmpje van het geluid van de auto, maar heb sinds kort een GoPro dus dat zal niet lang meer duren..
Antwoord
#5
er is een hoop 2e hands verkrijgbaar. de getrag 265 versnellingsbakken ben ik zlef niet bekent mee :O heb je enig idee wanneer je wilt gaan tunen ? want als je zegt dat je er veel mee rijdt tot dat punt kun je beter voor een zelfde koppelings set
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#6
C-Kadett is ook dik hoor!
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#7
Zozo, proficiat met je nieuwe hobby! Deze auto heeft het laatste jaar al wat eigenaren/handel gezien. Regelmatig gespot op MP etc en altijd verbaasd over deze auto. Wat een mooi ding! Daar zit al een beste puist werk in!

De eerste tips heb je al binnen. Gewoon lekker je M46 voorzien van een verse koppeling, vermogen niet te ver boven de 200pk zetten en deze bak moet het goed kunnen verwerken. Ondertussen een M90 scoren en rustig opbouwen, voorzien van (afgedraaid) b230f vliegwiel en 850r-koppeling. En dan kan je (wellicht met slim motormanagement) het vermogen verder gaan opvoeren.. Maar ach... Dan gaan de pecunia's spelen....

Zoek ff op k-jet.org naar het handboek van je blok voor de locatie van de oliedrukmeter. Olietemp zou ik op je carterplug pakken.

Wat betreft je tellerverlichting zou ik een neiuw dimmertje overwegen. Omgeving Nieuw-Leusen heeft er bergen van liggen!

Succes om hem weer helemaal perfect te krijgen! Ps. Maar of deze nu in gebruik zoveel goedkoper zal zijn als een '92 245 op lpg...... Zeer als je hem naar 300pk wil brengen... Mwa.. Dat druf ik te betwijfelen.

Veel succes ermee! Erg mooie auto!
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord
#8
Stevves schreef:Zozo, proficiat met je nieuwe hobby! Deze auto heeft het laatste jaar al wat eigenaren/handel gezien. Regelmatig gespot op MP etc en altijd verbaasd over deze auto. Wat een mooi ding! Daar zit al een beste puist werk in!

De eerste tips heb je al binnen. Gewoon lekker je M46 voorzien van een verse koppeling, vermogen niet te ver boven de 200pk zetten en deze bak moet het goed kunnen verwerken. Ondertussen een M90 scoren en rustig opbouwen, voorzien van (afgedraaid) b230f vliegwiel en 850r-koppeling. En dan kan je (wellicht met slim motormanagement) het vermogen verder gaan opvoeren.. Maar ach... Dan gaan de pecunia's spelen....

Zoek ff op k-jet.org naar het handboek van je blok voor de locatie van de oliedrukmeter. Olietemp zou ik op je carterplug pakken.

Wat betreft je tellerverlichting zou ik een neiuw dimmertje overwegen. Omgeving Nieuw-Leusen heeft er bergen van liggen!

Succes om hem weer helemaal perfect te krijgen! Ps. Maar of deze nu in gebruik zoveel goedkoper zal zijn als een '92 245 op lpg...... Zeer als je hem naar 300pk wil brengen... Mwa.. Dat druf ik te betwijfelen.

Veel succes ermee! Erg mooie auto!

Dat de auto vaker op marktplaats is gespot hoor ik vaker, ik heb hem destijds eerder aangetroffen voor 6500,- maar geld heb ik (op dit moment) nog niet over voor 1 auto, ik koop er liever meer Tongue(Heb op dit moment 3 auto's en kom van 5 Tongue).
Toen ik hem 2 weken terug weer op marktplaats spotte voor de 3500,- ben ik wezen kijken, de vorige eigenaar was erg bang voor de regel dat we in de toekomst belasting moeten gaan betalen voor oldtimers en zag een auto op lpg in de belasting niet zitten naast zijn Volvo V70 diesel, dus hij wou er snel vanaf. De eerste keer dat ik ben wezen kijken bij de auto konden we het niet eens worden over de prijs. Hij omschreef de auto als perfect en zonder roest en daar moest ik hem (helaas) ongelijk in geven. Toen hij vroeg of ik een bod wou doen, heb ik zelf aangegeven dat ik het een hele gave auto vond maar de prijs niet zag zitten en ik enkel een schooierbod wou doen(ik gaf zelf maar aan dat het een bod was ver beneden zijn prijs). Toen hij dat bod afronde op de 3000,- euro ben ik er niet mee akkoord gegaan en ben ik samen met mn vader weer naar huis gereden, zonder volvo.

Mijn vader verklaarde me helemaal voor gek, want alles wat ik met een volvo 245 wou doen was al met deze gebeurd en zou mij veel geld schelen. Ik had zelf als plan om nog 2 weken te wachten en dan nog een keer contact op te nemen met de verkoper(riskant, maar zeker de moeite waard) en dan zeggen dat mijn bod nog gelde.

Ik hoefde slechts 3 dagen te wachten toen de verkoper contact met mij opnam en mijn bod accepteerde, ik was wel heel erg opgelucht want ik was wel een beetje bang dat ik hem mis zou lopen. Nou heb ik hem sinds afgelopen zaterdag en ik moet zeggen dat hij veel beter is dan ik toen dacht, de auto was namelijk erg vies toen ik hem kwam bezichtigen maar hij staat heel netjes in de lak en is echt een stuk strakker dan ik dacht.

Stevves schreef:Ps. Maar of deze nu in gebruik zoveel goedkoper zal zijn als een '92 245 op lpg...... Zeer als je hem naar 300pk wil brengen... Mwa.. Dat druf ik te betwijfelen.

Het gaat me niet om het verbruik, maar meer om de belasting. een 1992 Volvo 245 op lpg is voor mij gewoon niet te betalen qua belasting. Voor de carbagerun hoefden we de kosten te delen door 4, dus dan is het wel te doen. maar ophoesten in je eentje zit er voor mij niet in als student.

Op dit moment verbruikt de auto ongeveer 1 op 6 op lpg. het is qua brandstof net zo duur als mijn golf diesel die ik hiervoor had. Voor die auto gold ook 100km rijden kost je 10 euro aan brandstof (1 op 15, 1,50 voor een liter diesel). De Volvo doet dit ook precies, er gaat ongeveer 60 liter lpg in, maar bij de laatste paar liters merk je wel dat de druk minder wordt en gaat bij stevig bochtenwerk toch wel haperen dan. Net ook weer getanked na 375km, en dat koste me 37,49 euro. dus dat is best goed te doen Big Grin.

Mochten die teringleiers in Den Haag nou toch zoiets hebben van, we gaan alle oldtimerliefhebbers eens lekker laten betalen, dan gaat de LPG eruit en ga ik tanken in duitsland(woon 500m van de grens Big Grin) voor 1,50 per liter.. en misschien moet ik dan maar eens(voor het eerst in mijn studentenleven) met de trein naar school gaan ofzoTongue..

Laurens Zondag schreef:er is een hoop 2e hands verkrijgbaar. de getrag 265 versnellingsbakken ben ik zlef niet bekent mee :O heb je enig idee wanneer je wilt gaan tunen ? want als je zegt dat je er veel mee rijdt tot dat punt kun je beter voor een zelfde koppelings set

Ik wil het rustig opbouwen. heb er nog geen haast mee, en ik wil eerst nog een paar dingen laten spuiten / lassen want er zitten nog wel een paar kleine puntjes aan..

Yellow240 schreef:C-Kadett is ook dik hoor!

Is zeker leuk speelgoed, achterwielaandrijving + laag gewicht is toch een hele fijne combinatie.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
#9
Wat leuk dit is mijn oude Volvo, toen ik hem heb gehad wat hij nog roestvrij.
Maar de aanschafprijs van €3000,- is geen geld voor deze turbo.
De polaris velgen met wilwood remmen,ipd nokkenas,chips enz heb ik zelf gemonteerd.
Veel plezier met de turbo, trouwens de turbo is een 15g van een 850t5.
Als nog iets wil weten neem je maar contact op.

Bunne
Antwoord
#10
Voor onderdelen ga ik voortaan standaard naar skandix.de, spul is binnen no time in Nederland, lage verzendkosten en veel spul op voorraad. Voor sneller spul: turbobricks, eBay, RSI in Portland bv.

531 is niet nodig voor 300pk. Kan ook met een 530. Wel goede injectoren, turbo, nokkenas, intercooler etc. etc. aanschaffen. Is het al omgebouwd naar LH2.4? Dan kun je hem ook chippen.
Getrag 265 is ook mogelijk met adapter maar qua kosten niet de moeite aangezien we hier M90's hebben. m46 houden voor nu, hij kan het aan maar hoe lang weet ik niet. Wil je die houden, dan een dieselkoppeling erin.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.259 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.370 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 2.812 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 3.903 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 5.537 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.418 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.200 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 15.333 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  downpipe vragen Laurens Zondag 6 11.976 16 March 2015, 15:28
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.385 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)