Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 245 handrem afstelbout in het luchtledige
#1
Beste forumleden,

ik ben nieuw op dit forum en al geruime tijd eigenaar van een volvo 245. Onlangs kwam ze niet door de APK vanwege (onder andere) de handrem. Deze moest opnieuw gesteld. Bij de trommels begonnen om vervolgens op het middenconsole met de stelbout achterop de handrem de zaak te stellen(spannen). Tot mijn verbazing bleek de stelbout helemaal los te zitten. Binnen in de hand rem ontbreekt het onderdeel dat de hele zaak op spanning moet brengen. In het handboek van Haynes spreekt in het boek van de parking brake cable adjuster bolt. Deze bout moet naar mijn idee grijpen in een moer die de twee kabels op spanning moet brengen. Heeft iemand een idee hoe dat onderdeel heet, of heeft iemand hiervan een afbeelding. Ik krijg op deze manier mijn handrem niet afgesteld en de auto niet door de keuring. De afzonderlijke remspanners (links en rechts) zijn al tot hun maximum aangedraaid. Ik weet het dus ff niet meer. Tips zijn van harte welkom.
Het is nu te donker maar ik zal morgen proberen foto's te plaatsen om het wat duidelijker te maken.
Alvast bedankt! Tjeerd:help:
Antwoord
#2
De 2 kabels hebben elk een moertje, en hangen via een cirkelsegment aan een dwarsbalkje volgens mij heet dat een evenaar. De evenaar hangt iets draaibaar aan de handremgreep. Kan me niet voorstellen dat er iets ontbreekt, wel dat alles ontregeld is, dat is een kwestie van de remschoenen in de trommels opdraaien (als die afstelbaar zijn), kabels afstellen en de evenaar (veel) strakker zetten.

Kan ook dat de handremschoenen hun voering kwijt zijn, dan kan je stellen tot je een ons weegt.

Pas op met met plastic deksel over de handrem, dat is veel kwetsbaarder dan de handrem zelve.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Als je een aantal kleine ringetjes /revetten over de schroefdraad schuift kun je weer wat verder stellen.

Weet je zeker dat een van de twee kabels niet gebroken is?
Antwoord
#4
Beste Marc en Jos, bedankt voor jullie snelle reactie. Het probleem is niet een gebroken kabel want na 8 klikken zitten de achterwielen vast. Het probleem zit echt in het huisje van de handremgreep. Hier zit zoals Marc volgens mij bedoelt de evenaar. Deze zou je naar mijn idee met de grote afstelbout achterop de handrem moeten kunnen spannen. Zoals gister al gezegd hier wat foto's ter verduidelijking.

[ATTACH=CONFIG]985[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]986[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]987[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]988[/ATTACH]


Bijlagen Afbeeldingen
               
Antwoord
#5
oldiegoldie schreef:Het probleem is niet een gebroken kabel want na 8 klikken zitten de achterwielen vast.

Wat is het apk probleem dan? Je hebt het over afstelling, als hij de vertraging haalt en maar op beide wielen remt is het prima.
Verschil tussen links en recht maakt niet uit, als hij maar aan beide kanten iets doet
Antwoord
#6
Sommige keurmeesters verlangen de wereld. Normaal gaat de afstelling vanaf de achterbank ongeveer, dat staat in Haynes, dan trek je beide kabels tegelijk strakker. Lijkt inderdaad alsof er 1 of meer onderdelen kwijt zijn. Ws. is dat met standaard bouten wel op te lossen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Beste Asterix, met betrekking tot de APK het volgende: volgens fora en mensen waarvan ik acht dat ze er verstand van hebben geldt grofweg de volgende regel: De handrem dient handvast te zitten tussen de drie en vijf klikken. Om aan deze eis te voldoen zal ik dus dus verder moeten stellen dan nu mogelijk is (mijn lot ligt in deze in andermans handen helaas). Tevens kan ik er vanuit technisch opzicht slecht tegen dat ik niet kan achterhalen hoe een en ander in elkaar zit. Vandaar de vraag. Ik denk dat ik met extra ringen aan de slag ga. Alvast bedankt voor jullie commentaar en tips, mochten er nog aanvullingen zijn dan houd ik me aanbevolen. Ik laat wel weten hoe dit afloopt zodat een ander er ook nog iets aan heeft in de toekomst. Wordt vervolgt...
Antwoord
#8
tussen 3 en 5 klikken is GEEN apk eis, dit is wel hoe het idealitair hoort te zitten hij moet gewoon zijn vertraging halen niks meer en niks minder.
ps. tussen 3 en 5 is gewoon 4 toch:biggrin:
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#9
Misschien heb je wat aan deze foto's: http://www.ebay.com/itm/Volvo-240-245-OE...1059036078 Die aluminium cirkelsegmenten zitten om een as, de evenaar zit vast aan de hendel en verdraait ze.
Technisch niet de meest voor de handliggende oplossing, ws. wel de beste.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
vreemde APK-man heb jij. de mijne gaat na 1 klick al maximaal. als hij de vertraging maar haalt ..
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  handrem afstellen Grey240Polar 3 127 16 March 2024, 16:56
Laatste bericht: Grey240Polar
  APK Afkeur? ankerplaten doorgerot volvo 740 MartjeB 3 5.010 27 August 2020, 23:30
Laatste bericht: Tancor
  ABS unit volvo 240 Super Polar Rafiq 2 3.950 6 December 2017, 15:13
Laatste bericht: ruuds70
  Type remklauw volvo 244? lenlux 10 12.588 30 June 2017, 10:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Remblokken vervangen Volvo V40 uit 2000 HansK 5 8.452 18 May 2017, 12:13
Laatste bericht: RM
  Achterremmen volvo 264 Prins 2 4.112 30 August 2016, 22:10
Laatste bericht: Prins
  remblokken volvo 140 Laurens Zondag 2 5.150 29 April 2016, 22:31
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Afstellen handrem Amazon Rob 6 8.710 11 January 2016, 14:48
Laatste bericht: Rob
  Remmen Volvo 240 1989 EdRaket66 3 5.125 8 March 2015, 18:37
Laatste bericht: boedr
  ABS + Traction control in Volvo 1800 ES 13301 39 29.295 19 November 2014, 19:40
Laatste bericht: 13301

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)