Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Electronische brandstofinjectie home-brew (MegaSquirt) LPG
#1
Hallo iedereen !

Op het fotomateriaal / Elandruntopic had ik een grote mond over brandstof / gasinjectie. Vandaag hebben we de eerste mijlpaal bereikt. De auto heeft gelopen op een stuk electronica. En dat is bijzonder voor een auto uit 1977.

In het kader van "Zó doe je dat !"

Dit topic gaat over MegaSquirt !
En hoe je het succesvol op een Volvo bouwt in combinatie met benzine of LPG.

Waarom ?

Uit onvrede over het K-jettronic goksysteem.

Waarom ?

Omdat er vele valse bochten in het inlaattraject zitten en de lucht eerder een hindernisbaan moet nemen dan vloeiend de motor in kan stromen.

Nou en ?

De ontransparante afstelling en de mechanische componenten die ofwel versleten zijn ofwel vastgerot zitten. Kortom, geen optimale cilindervulling, afstelling en dus performance.

Ik rij op gas.

Ik ook. Zo mogelijk is de afstelling op gas nog slechter dan op benzine. Er wordt gebruik gemaakt van een mengstuk dat op deelgebieden vast en zeker het goede mengsel zal aanbieden. Maar op heel veel gebieden niet. Dan kan de motor te rijk lopen wat op zich niet schadelijk is anders dan voor het "milieu". Als de motor te arm loopt kan er een "back-fire" ontstaan. Normaal gesproken merk je daar niet veel van. Er is immers weinig brandstof in de inlaat aanwezig... Behalve met een gasinstallatie. Een backfire kan dan de complete K-jettronic verwoesten.

Allemaal leuk en aardig, maar ik weet niet beter.

Dan moet je gaan nadenken en je verplaatsen in de wat recentere technologie. En als je dan ziet wat er allemaal voor goodies te koop zijn...
Laat ik het zo zeggen... Je moet een beetje gestoord zijn, een strever naar onhaalbare perfectie zijn, of een heel slecht lopende en zuipende Volvo hebben. Of niets om handen hebben, zoals ik op het moment...

Het resultaat zou kunnen zijn:
Minder brandstofverbruik
Minder uitstoot
Meer vermogen
Betere loopcultuur
Home-tweakable (niet afhankelijk van garagisten...)

Hier start de monoloog:

Aanvankelijk was ik van plan het inlaatspruitstuk van onze V6 deels te elimineren. Ik ben nu in de beginfase van het project. Dit bestaat uit:

Gasinstallatie plaatsen (Tank, leidingen en electra voor de afsluiters)

[Afbeelding: IMG_9104.JPG]

Inlaatspruitstuk demonteren (man, WAT EEN KLUS !)

[Afbeelding: IMG_9106.JPG]

Plunjertjes in het inlaatspruitstuk maken

[Afbeelding: IMG_9107.JPG]
[Afbeelding: IMG_9110.JPG]
[Afbeelding: IMG_9112.JPG]
[Afbeelding: IMG_9113.JPG]

Inlaatspruitstuk weer monteren met nieuwe rubbers en de gasinjectoren plaatsen.

[Afbeelding: IMG_9116.JPG]
[Afbeelding: IMG_9118.JPG]
[Afbeelding: IMG_9119.JPG]

De electrische aansluitingen/draadboom maken. MAP sensorleiding trekken.

[Afbeelding: IMG_9125.JPG]

De injectoren voorzien van +12Volt (met zekering), de computer voorzien van +12Volt en zorgen voor een goede massa op alle contacten. Een pulsdraad van de massa van de bobine trekken, de computer aan de laptop hangen.

[Afbeelding: IMG_9123.JPG]

De buurt ontruimen en proberen te starten........

En lopen !

[Afbeelding: Photo_041806_002.jpg]





Uiteindelijk gaat ons project terug naar mijn aanvankelijke gruwel voor het K-jettronic. Als ik de boel goed afgesteld heb gekregen (FASE I) ga ik het K-jettronichuis lichten (FASE II). Dan plaats ik op de luchtinlaat 2 Ford CHV gasklephuizen. De inlaat is dan al veel korter geworden en bevat geen onvoorkomelijke draaien meer. Het probleem is dat dan de benzine injectie (CIS / K-jettronic) niet meer werkt. Ik heb BMW injectoren gezien die heel misschien wel in het gat passen van de K-jettronic injector. Je kan dan de computer laten kiezen tussen benzine en gas (FASE III).

Als klap op de vuurpijl heb ik een GT gekocht die op een zelfde soort systeem gaat rijden. Hoever de V6 komt is de vraag want wellicht moet ik daarvan afscheid nemen per 1 juni. Fase 2 en 3 komen dus wellicht niet meer aan bod voor de V6, maar in iedergeval voor de GT. Die moet anders dan de V6 op vloeibare LPG en benzine gaan lopen. Dit om te voorkomen dat de gas in dampvorm de zuurstof verdrijft en zo paarden van de motor steelt.

Maar.. Vooralsnog de problemen en kinderziektes van Fase I teboven komen. Problemen waar ik nu tegenaan loop:

Wegvallend toerentalsignaal.
Ontbrekende sensoren (watertemperatuur, luchttemperatuur, gaskleppotentiometer, enz.)

Maar.. De motor liep vanaf de eerste keer dat de sleutel werd omgedraaid. Bij elkaar zitten er nu een goede 40 uur in. En dan zijn we begonnen met een auto die enkel op benzine liep.

[Afbeelding: Volvoclub181.JPG]

EDIT

De storing in het pickupsignaal zou veroorzaakt worden door een missende diode (D2) die slechts in uitzonderlijke gevallen geplaatst dient te worden zoals het koppelen van de pulsdraad aan de negatieve kant van de bobine.......

Okee dan. Diode opgezocht, geplaatst en morgen testen. Ik hoop morgen in het bezit te komen van een wide-band zuurstofsensor (Lambda) zodat ik het mengsel ook daadwerkelijk kan controleren. Vanaf dan is het gokken over. Dan geldt "METEN IS WETEN"

En gezien de tijd en het geld dat er in zit kan ik alleen maar slapen als er een boterzacht draaiende V6 in het vooronder snort.

Of een opgefokte B230 de beest uithangt in het vooronder van mijn GT :evil:

Dat kon wel eens een lange dag worden...

/EDIT

Building in progress !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#2
En niet dit topic stiekum lezen en geen reaktie plaatsen he ?

Vandaag testdag 2.

Aanpassing in de MegaSquirt Computer gemaakt (D2 ingesoldeerd). Na mijn koffie de testopstelling weer gereed maken en testen maar.

Meer info vindt je op :

http://www.megasquirt.info
http://www.msefi.com
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#3
Bozzma schreef:En niet dit topic stiekum lezen en geen reaktie plaatsen he ?

Bij deze: 8) =D>

mooi project :!:
VOLVO 945 2.3 i&nbsp; aut. '92<br />SAAB 99 GL 2.0i '84<br />www.adopteereendog.nl<br />[Afbeelding: cooltext34912265.gif]<br />Een groot acteur kan u tot tranen bewegen. Maar dat kan een automonteur ook
Antwoord
#4
Hmm... Kwam er achter dat de spanning wegviel op de gasinstallatie tijdens het starten... Dat helpt ook niet.

Nog steeds valt het signaal af en toe weg, ondanks het plaatsen van D2. Nu met een afgeschermde draad nog eens proberen.

De auto start, slaat aan draait even en sterft af. Kan temaken hebben met de spanning op de gasinstallatie. Als de motor loopt, loopt ie heel even best krachtig en goed.

Wel lijkt het alsof de gasinjectoren open staan als het contact aanstaat. Dat zou vreemd zijn....

Mooi hoor, die Dafjes. Ik heb een 2 cilinder gehad. Was niet snel, maar door het lage gewicht stuurde het als een scheermes ! Ik had een doorgezakte voorveer dus de voorkant was lekker stug. En in de sneeuw, ZO veel lol gehad. Standaard Sper op zo'n auto !

Grrr... Weer een lege accu !

Sad
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#5
Of je sluit de pulsgever van de LPG installatie ook aan......... Geen wonder dat de auto afslaat als na 5 seconden de gaskraan dicht gaat.

Even pauze... Accu op laten laden...
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#6
Ik heb de "spikes" onder controle ! Gewoon de groene draad van de hall gepakt. Loopt de motor nou op gas ??? Weet ik dat wel zeker ? Ik hoor geen verschil ? Ja... Loopt echt op gas.....

Allemachtig zeg....


Yeehaa !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#7
Bozzma schreef:En niet dit topic stiekum lezen en geen reaktie plaatsen he ?

Ik vind het prachtig dat er mensen zijn die dit soort dingen doen, maar het gaat mij boven mijn pet, dus als ik een reactie plaats voegt dat niets toe aan het verhaal.
Maar vooral doorgaan, hoe meer kennis op het forum hoe beter
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#8
Peter Timmer schreef:
Bozzma schreef:En niet dit topic stiekum lezen en geen reaktie plaatsen he ?

Ik vind het prachtig dat er mensen zijn die dit soort dingen doen, maar het gaat mij boven mijn pet, dus als ik een reactie plaats voegt dat niets toe aan het verhaal.
Maar vooral doorgaan, hoe meer kennis op het forum hoe beter

Je haalt me de woorden uit de mond....
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Antwoord
#9
Eerst je vraag beantwoorden... Ik gebruik MSII en heb dus de verkeerde computer. Gelukkig is die te downgraden waardoor mogelijk is wat jij bedoeld.

Nou even mijn verhaal:

Na een zeer heftige en bloedige strijd... Heb ik overwonnen. De fouten die je gaat maken in je rush van de "bijna overwinning".... Te stom voor woorden...

Gisternacht de diode ingesoldeerd. Vanmorgen aangesloten. Teleurstelling alom. De spikes (spanningspieken) bleven door de sensordraad en de computer lopen. In een vlaag van helderheid dan toch besloten de draad bij de hallgever in de stekker te proppen. Eerst dacht ik dat de PC vastgelopen was want de naald van de toerenteller hing stil. Een luide EUREKA toen bleek dat de spikes waren verdwenen !

Starten op gas. Hee ? Lampje van de meter gaat uit ? Verkeerde +12Volt gepakt. Andere nemen. Starten, lopen, na 5 seconden weer uit... Zoeken.... Damn... Pulsdraad gasrelais vergeten...

Starten.. Lopen..

Nog een beetje spelen met de instellingen. Odd fire uitgezet, bank naar alternating gezet, motor uit... Werkt dus niet.

Vervolgens.. Draadjes netjes leggen. Motor draait veel toeren op gas. Meten... Extra luchtsolenoid krijgt geen spanning... Afsluiten dat onding.

Motor start moeizaam maar loopt aardig. Accu heeft nog steeds weinig spanning... Proefrit.

Je raad het al.. Toch slecht lopen. Koudloopregeling uitgeschakeld (de temperatuursensor die niet is aangesloten schiet van -20 naar +100) De spanningspieken in de toerentalsensor zijn weer terug.. Halverwege stilvallen. En niet meer starten. Maatje bellen. Is onderweg en ja hoor... De dame slaat aan na de zoveelste poging. Maatje afbellen. Hortend en stotend naar huis rijden. Raar ? Ook op benzine loopt de auto nu slecht ?

Thuis aankomen. Kap open... Wel verd.... Ik heb de draden gefatsoeneerd... En over de bobine kabel gelegd ! Heb ik oogkleppen op of zo ? Vandaar het slechte lopen op benzine. Nadenken.. startprobleem... Ow nee ! De solenoid afgesloten aan de vaccuum kant.. Maar niet aan de andere kant ! Dus de lucht komt nu langs de K-jettronic klep en er wordt nouwelijks tot geen brandstof gegeven tijdens het starten ! Andere kant ook dicht gemaakt, starten... Lopen.....

Massa opnieuw gemaakt. Er liep een 1,5mm2 draadje terug naar de accu. Deze vervangen door een 2,5mm2 die ik op het schutboard heb vast gemaakt. Nou hopen dat de spikes in de massa (temperatuursensor loopt over de massa...) weg zijn.

En nu................

Sleutelen vanuit de bestuurdersstoel.. Doe me dat nou maar eens na. Beetje meer gas ? Klikkerdeklik.

Ik ben er nog niet helemaal. Want nu wil ik natuurlijk de "domme" ontstekingsunit van de Volvo vervangen door de computer. Dan kan ik 2 maps aanmaken. 1 voor benzine en eentje voor LPG. Op LPG mag de ontsteking wat vroeger en zo haal je wat meer rendement. Maar.. Nu hebben we het niet meer over hele toestanden uit elkaar schroeven om te kijken of er wat mis is.. Nu hebben we het over naar het schermpje kijken vanaf de leren passagiersstoel. Aflezen WAT er mis is en electronisch corrigeren.

En dan zijn er mensen die zeggen dat electronica in moderne auto's vervelend is want je kan niet zien wat er gebeurd. Nou.. Met een laptop aan deze computer weet ik precies wat er gebeurd. De sputterende signalen waren naar, maar de computer gaf middels een slingerende meter precies aan WAAR deze een probleem had. De motor houdt nog in bij plotseling gasgeven maar de computer laat zien dat de inspuittijd van 2 naar 20 miliseconden gaat (beetje overdone dus...) Doordat er maar heel weinig brandstof in het systeem aanwezig is en daarnaast heel geconcentreerd is een backfire zo goed als onmogelijk.

Ik ga zo een sensor halen waarmee ik de motor precies kan afstellen. (Wide Band O2 sensor ofwel Lambda). Dan kan ik dus bij iedere belasting en ieder toerental zien of de motor te arm of te rijk loopt. Eventueel kan ik dit de computer zelf laten corrigeren.

Het is trouwens opmerkelijk hoe snel je wegwijs wordt in het programma als je er mee bezig bent. Ik denk dat ik nu een kwart van de functies weet te vinden en weet wat ze doen. Als ik er een week mee bezig ben ga ik denk ik wensen dat er meer functies op zouden zitten.

En nou jullie weer !

Kom maar op met de verassingen !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#10
Ik ben flabbergastet................
VOLVO 945 2.3 i&nbsp; aut. '92<br />SAAB 99 GL 2.0i '84<br />www.adopteereendog.nl<br />[Afbeelding: cooltext34912265.gif]<br />Een groot acteur kan u tot tranen bewegen. Maar dat kan een automonteur ook
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  K-jet naar megasquirt Laurens Zondag 8 7.446 4 November 2013, 23:18
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Kdfi (megasquirt kloon) afstellen Volvo 142 B23 10 9.976 28 November 2012, 18:14
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Electronische ontsteking LuckyLoek 4 4.234 14 May 2010, 21:36
Laatste bericht: Rob
  MegaSquirt Daily Driver 245 K-jet BI Lambda BI Fuel M&amp;M 22 12.595 9 August 2009, 11:59
Laatste bericht: M&M
  megasquirt / trransistor ontsteking edwin 0 2.019 15 March 2008, 10:10
Laatste bericht: edwin
  Moet je een electronische ontsteking afstellen? michiel 8 8.282 8 December 2007, 21:32
Laatste bericht: abbabak
  mooie 16V motor met MEGASQUIRT in 242 kaasie 0 1.952 20 July 2007, 21:50
Laatste bericht: kaasie
  ombouwen b204gt naar electronische ontsteking koningbertone 4 4.803 7 August 2006, 14:43
Laatste bericht: Bozzma
  electronische ontsteking, welke stroomverdeler V122 3 4.386 2 July 2006, 11:19
Laatste bericht: Bozzma

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)