Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Electronische brandstofinjectie home-brew (MegaSquirt) LPG
#11
[Afbeelding: flabber.JPG]
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#12
Ik vind het prachtig, maar is er voor de V6 geen modern spul te krijgen zoals bij de b21/23 motoren ?

Ik heb geen tijd maar overweeg wel wat jij en http://www.sonic.net/~kyle/242/work/ hebben gedaan. Moderne injectie met LPI op een megasquirt.
[img][/img]
Antwoord
#13
erg mooi! ik heb al tijden veel interesse in het megasquirt systeem! alleen noet genoeg tijd gehad om het helemaal tot in detail uit te zoeken....
wat kost zon lpg installatie die je zelf bouwt, en valt ie onder de G3 klasse? sorry als het al gepost is maar ik heb het zo snel nog niet gevonden :oops:
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#14
ff een klein antwoordje want dan krijg ik automatisch bericht wat er gaande is op dit topic.
dan hoef ik niet iedere keer dit verhaal weer op te zoeken :wink: Big Grin Big Grin

ik ben benieuwd wat je straks totaal kwijt bent geraakt aan alle componenten rondom de ms en de ms zelf natuurlijk.

als het echt goed werkt zonder kinderziektes , ben ik ook wel in de markt voor een complete set voor mijn projectje.
en zo zijn er misschien wel meer op dit forum.
kunnen we een gezamelijke order maken voor een stuk of wat ms.systemen

hou ons op de hoogte en ga vooral door met stoeien met de ms
Antwoord
#15
ik kan op turbobricks ook eens informeren naar de kosten van de units. als er dan hier wat besteld worden ben ik ook wel geinteresserd. voor de 240 of misschien een ander projectje... altijd handig om te hebben..
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#16
Uitkristaliseren.......

Vandaag een riskante rit ondernomen naar Tiel. Eigenwijs als ik ben toch maar op LPG gereden. Geen plofje gehoord. Bij gas geven hield de motor sterk in. Heel zachtjes accelereren ging wel, en dan haalde de auto met gemak de 120. Er zat kracht in het blok maar het leek te smoren.

Bij Niels een WBO2 sensor opgehaald zodat ik nu met datalogs en meetgegevens kan werken. Vrijdag ring in de uitlaat lassen om de sensor een plaats te geven.

Op de weg terug bleek de acceleratieverrijking een beetje bizar aan te staan. Er ging voor 25ms aan gas in terwijl de normale puls 3-6 ms is. De hele acceleratieverrijking uitgezet en voila ! De motor trekt in het toerengebied van 2000-5000 toeren soepeltjes door. Op de heenweg vrij veel gas verbruikt. De terugweg minder, maar wel veel harder gereden. Bij elkaar schat ik het verbruik op 1 op 7. En eigenlijk vind ik dat heel behoorlijk netjes, zeker als je weet dat ik op de heenweg heel wat gas door de uitlaat heb geblazen. Dit is dus een totaal niet-afgestelde auto ! Biedt perspectieven, zou ik zo zeggen..

Het setje kost.....

Een hoop geld.

De Keihin injectoren zijn vreselijk duur.
Prijslijstje:
Tank + montageset en slangen 450 euro
Verdamper + materiaal en injectoren 700 euro
Computer 500 euro + bekabeling

Aiaiaiai... Dat is veel geld. De computer heb ik een beetje onnodig duur gekocht. Daar kan je een goedkopere versie voor kopen die meer kan. Dan ben je volgens mij iets van 300 euro kwijt.

Bij elkaar kost mijn setje dus 1650 euro. We hadden het kunnen doen voor 1450 euro. Daar komt dan weer een sensor bij van 200 euro, maar goed, die kan je op meerdere auto's gebruiken. 1x afstellen, daarna is ie niet meer nodig.

Wat rechtvaardigd de uitgaven ?

Tja.. Goede vraag. Ik hoop het een en ander te rechtvaardigen door deze auto perfect te laten lopen. Zuiniger en schoner dan op K-jettronic. Voor we de extra kosten hebben terugverdiend...

1 op 7 bij een standaard installatie. Gasprijs 0,50 euro
1 op 10 bij de Vpi.

0.05 cent per km met de VPi
0,07 cent per km met standaard gas

Zeg dat een gewone gasinstallatie 800 euro kost. Dan scheelt het 650 euro. Het omslagpunt ligt dan op 32.500 km.... Ik weet nog niet of ik dat kan verantwoorden...

Ik weet niet wat de wetgeving voor G3 is. Ik verwacht een typegoedkeur. Dat heeft dit systeem natuurlijk niet. Maar wellicht kan je het bij de RDW aanbieden als Prins VPi. Weten ze daar veel... Ik kan wel proberen de auto op G3 te krijgen. Dat lijkt me nou wel weer een leuke uitdaging.

De V6 is mijn leerschool. Ik heb al gemerkt dat je beter een motor vol kan laten lopen met gas, dan met benzine. Verder is het een heel gepuzzel en met alle problemen mee wordt je autotechnische kennis weer mooi op proef gesteld. Uiteindelijk gaan we naar de universiteit waar de serieuze pony's van stal gehaald zullen worden. De GT. Daar moet ruim 200 pk uit gaan komen en met zulke vermogens maak je snel wat stuk als je niet weet waar je mee bezig bent. Het ultieme is dan ook de stap naar het vloeibaar inspuiten van LPG. Daar verlies je geen vermogen aan je alternatieve brandstof. Sommigen zeggen zelfs dat je wint. De V6 is ook nog verder te optimaliseren. Het brandstofsysteem voor benzine kan aangepakt worden en voorzien van electronische injectoren. Dan kan de K-jettronic het veld ruimen en dan moet de motor uitkomen op de laatste specs voor de V6, zo'n 180 PK.

Er staat nog heel wat op de agenda.

Sourcen van LPI spullen voor een redelijke prijs
Sourcen van triggerwielen (tips, iemand ?)
Probleem oplossen met verhoogd toerental bij lopen op gas (stappenmotor voor stationairloop?)
Finetunen van het mengsel
V6 ontstekingssysteem door computer laten sturen

Gaandeweg zal er nog wel wat bij komen....

Resumerend:

Een waanzinnig project waarover ik een steeds beter gevoel krijg.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#17
Ow ja.........


De GT in huidige opzet:

[Afbeelding: B25.jpg]
[Afbeelding: Solex.jpg]
[Afbeelding: Ruurd.jpg]
[Afbeelding: Dorpel.jpg]
[Afbeelding: Ex%20gat%201.jpg]
[Afbeelding: Ex%20gat%202.jpg]
[Afbeelding: SportR%20onderstel%20voorkant.jpg]
[Afbeelding: SportsR%20onderstel.jpg]

Die komt in Juni aan de beurt !

Voor de GT heb ik weten te bemachigen:

Brandstofpomp 7bar
Regelbare brandstofdrukregelaar
High flow brandstoffilter
42mm throttlebodies van GSX-R 1300 met naaldinjectoren

En er ligt een LPi kit voor me klaar.

Nog nodig:
Een DCOE throttlebodiekit 45/48 mm
Feulrail
4 injectoren
trigerwiel + sensor
Nieuwe LPI injectoren met voldoende flow voor 70PK per stuk
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#18
potjandrie!!! Wat een superprojecten! En wat ontzettend cool dat je eea zo mooi beschrijft hier! Ga zo door! Helaas ben ik zelf net niet technisch genoeg om alles 1,2,3 te begrijpen. Maar ik denk dat ik alles nog eens goed ga doorlezen en dan eventueel met vragen ga komen.

Voorlopig zeg ik; GOED BEZUGHH!!! :lol:
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#19
Ik lees het nu pas :? Maar errug interesant spul MS...Ik las op het MegaSquirt forum dat er een dealer komt in Belgie, heb al eens contact met hem gehad en hij had het erover om een keer een soort MS-meeting te houden.

Kzal het topicje eens opzoeken....
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
#20
Over een tijdje zeker wel intresse...laat het je wel weten 8)
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  K-jet naar megasquirt Laurens Zondag 8 1.788 4 November 2013, 23:18
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Kdfi (megasquirt kloon) afstellen Volvo 142 B23 10 4.020 28 November 2012, 18:14
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Electronische ontsteking LuckyLoek 4 1.600 14 May 2010, 21:36
Laatste bericht: Rob
  MegaSquirt Daily Driver 245 K-jet BI Lambda BI Fuel M&amp;M 22 3.835 9 August 2009, 11:59
Laatste bericht: M&M
  megasquirt / trransistor ontsteking edwin 0 792 15 March 2008, 10:10
Laatste bericht: edwin
  Moet je een electronische ontsteking afstellen? michiel 8 3.450 8 December 2007, 21:32
Laatste bericht: abbabak
  mooie 16V motor met MEGASQUIRT in 242 kaasie 0 767 20 July 2007, 21:50
Laatste bericht: kaasie
  ombouwen b204gt naar electronische ontsteking koningbertone 4 1.517 7 August 2006, 14:43
Laatste bericht: Bozzma
  electronische ontsteking, welke stroomverdeler V122 3 1.683 2 July 2006, 11:19
Laatste bericht: Bozzma

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)