Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alle verlichting op verlichtingsknop doet het niet.
#1
Beste Volvo-liefhebbers,

Ik reed vanavond met mijn Volvo 244GL uit 1976 10 kilometer heen, niks aan de hand. Na twee minuten stil gestaan te hebben wil ik weer terug rijden, maar merk op dat alle verlichting die aangesloten zit op de verlichtingsknop niet meer werkt. Verlichting die nog wel werkt: richtingaanwijzers, binnenverlichting en achteruitrijverlichting (zou iets vergeten kunnen zijn). Nu dacht ik meteen aan een defecte schakelaar, maar wellicht is er iets anders waar ik niet aan gedacht heb.

Afijn, voordat ik morgen dit probleem ga oplossen wil ik graag jullie advies over twee dingen:

1. Hoe kom ik bij de electra achter de betreffende schakelaar?

2. Moet ik nog ergens anders naar kijken/is dit een bekend probleem?

Alvast bedankt.

M.v.g.
Ohrtmann
Antwoord
#2
Zekering?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#3
Volvo 142 B23 schreef:Zekering?

De hoofdverlichting zit niet op een zekering, jammer genoeg. Overigens, als zowel de dashboardverlichting, het instrumentenpaneelverlichting, parkeerlichten, dim-en grootlichten het niet meer doen kan het onmogelijk een zekering zijn, het is natuurlijk ook vrij zeldzaam dat meerdere zekeringen tegelijk springen.

Hoe dan ook, dit stuk verlichting zit niet op een zekering.

Verder bedankt voor je reactie.
Antwoord
#4
Dan inderdaad de schakelaar zelf of zijn voeding. Wat voor schakelaar gebruikte volvo in '76? Draaiknop? Die kun je eraf trekken dan zit erachter een moer. Dan kun je de moer losmaken en de schakelaar achter et dashboard vandaan halen.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#5
Een mogelijkheid is dat de stekker die achter op de lichtschakelaar zit gesmolten is.
Onderlangs het dashboard kun je met je hand bij de stekker komen als je geen al te korte armen hebt.
Je kunt ook langs voren het roostertje waarin de lichtknop zit demonteren : druk de zwarte kunststof sierstrip die onder aan het roostertje zit naar beneden toe eraf en draai de twee schroeven die erachter zitten los.Je kunt dan het complete roostertje met lichtknop en al eruit trekken. Je moet dan wel eerst nog de lichtknop eraf trekken en het moertje erachter eraf draaien.
Antwoord
#6
Beste leden, de ENTER knop doet het helaas niet, dus vergeef mij voor een iewat onduidelijke lay-out. Ten eerste: Hartstikke bedankt voor de reacties, daar ben ik erg blij mee. Ik ben maar eens aan de slag gegaan, en heb eerst het roostertje gedemonteerd zodat ik overal lekker bij kan. De stekker achter de schakelaar ziet er uitstekend uit, niets gesmolten. Toen ik de schakelaar (3-pins) er uithaalde sprong deze echter uit elkaar, na even gevloekt te hebben heb ik denk ik alle onderdeeltjes (hoop ik) weer gevonden. bij deze vraag 1: Hoe zit deze schakelaar in elkaar? Een ander feitje, wanneer ik het stukje ijzer van de schakelaar met een tang tegen de contactpuntjes hou, heb ik ook geen licht. wellicht licht het dus niet aan de schakelaar, of zie ik dat verkeerd? Ik zie jullie reacties graag tegemoet.
Antwoord
#7
Als de schakelaar uit elkaar valt dan duidt dat er misschien op dat hij al niet zo best meer was. Ik heb nog nooit meegemaakt dat zo'n schakelaar uit elkaar viel of dat er iets los aan zat.
Antwoord
#8
jos245 schreef:Als de schakelaar uit elkaar valt dan duidt dat er misschien op dat hij al niet zo best meer was. Ik heb nog nooit meegemaakt dat zo'n schakelaar uit elkaar viel of dat er iets los aan zat.
Goed punt, moet wel bij vermeld worden dat ik (per ongeluk) het dopje er vanaf haalde voordat hij uit elkaar kwam. Wellicht was de schakelaar toch het probleem niet, anders zou het licht toch moeten werken als ik handmatig de puntjes verbind?
Antwoord
#9
logisch gezien wel... Toch?

anders het relais eens bekijken?
Antwoord
#10
Dirk86 schreef:logisch gezien wel... Toch?

anders het relais eens bekijken?

Helemaal gelijk in, ik heb met een beetje contactspray het plaatje er nog eens tegenaan gehouden, bam! let there be light.
Het was dus toch de schakelaar die vies was geworden. De schakelaar heeft wel zijn beste tijd gehad, dus die ga ik snel bestellen. vanavond maar even met het plaatje+plakbandje rijden, en dan snel een nieuwe schakelaar erin (dit is natuurlijk geen gezicht).

Hardstikke bedankt voor alle reacties en hulp. Deze mag in principe op slot.

M.v.g.
Ohrtmann
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 230 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  B230F start soms niet Van Schellen 4 314 12 September 2023, 20:11
Laatste bericht: BartJu
  V40 2002 binnenverlichting werkt niet RemcoStarterV40 0 405 13 April 2023, 18:58
Laatste bericht: RemcoStarterV40
  Dim verlichting doet het niet - OPGELOST - Boet 2 958 17 November 2022, 18:11
Laatste bericht: Boet
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 2.368 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Achterlicht werkt niet, remlicht wel Bart240 5 4.087 5 September 2022, 12:00
Laatste bericht: Bart240
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.176 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  - OPGELOST - Bestuurderskant achterlicht werkt niet - Volvo 240 1993 Polar Pholsius 5 1.796 12 February 2022, 15:38
Laatste bericht: Pholsius
  Verlichting tellerbak Boet 12 3.766 6 November 2021, 22:22
Laatste bericht: Volvo240
  Ruitenwisser interval blijven continue, gaan niet uit Bart240 4 2.431 4 October 2021, 21:47
Laatste bericht: Bart240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)