Berichten: 607
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Ach, een beetje betalen voor gebruik van Neerlands wegen lijkt me niet onredelijk. Doe het niet graag want geld kan goed voor onderhoud van de auto gebruikt worden, maar geheel onredelijk is het niet. M’n lpg-plannen (geregeld op een programmeerbaar motormanagement = dus wel milieuverbetering!) gaan wel even de koelkast in. Die paar maanden in het najaar niet mogen rijden vind ik dan weer wel onhandig… Benieuwd wat voor regelingen er nu weer in het leven geroepen worden om ‘even op vrouw’s naam’ te ontmoedigen. De ‘tienden’ zullen daar ook wel weer wat op vinden.. De administratieve molen moet immers niet tà eenvoudig worden…
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Berichten: 6.717
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
Arjan. schreef:Wie schrijft er een how-to voor het uitbouwen van een LPG-installatie?
Zo moeilijk is het niet, gewoon een kwestie van contactuit, accu er voor de zekerheid af en weghalen wat je niet meer nodig hebt en de benzine leiding weer aansluiten op de oorspronkelijke plek.
http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Ee...halen.aspx schreef:Een gasinstallatie uit uw voertuig halen
Als u niet meer op gas wilt rijden, dan kunt u de gastank verwijderen. Er is dan wel een aantal technische eisen waar u rekening mee moet houden. De RDW moet uw voertuig keuren en het kentekenbewijs moet worden aangepast. In dit artikel leest u hoe u dit kunt regelen.
U moet ervoor zorgen dat de volgende onderdelen zijn verwijderd. De RDW controleert hier ook op bij de keuring:- de verdamper, de drukregelaar en/of een ander brandstofdoseringssysteem. Een uitlaatstift die bij een luchtgekoelde motor als verdamper werkt, hoeft u niet te verwijderen;
- de LPG-tank;
- de gasafsluiter;
- het gasmengstuk;
- de inspuitstukken, tenzij deze definitief zijn afgeplugd;
- het inspuitstuk-adapter, tenzij deze definitief is afgeplugd;
- de buitenvulklep, tenzij deze definitief is afgeplugd;
- de hogedrukleiding, met uitzondering van het gedeelte dat rechtstreeks vast tegen de onderzijde van het voertuig bevestigd is.
Als u alle onderdelen heeft verwijderd, dan moet u een afspraak maken bij een RDW Keuringsstation.
U neemt het originele Voertuigbewijs (deel IA van het kentekenbewijs) mee en geeft dat af bij het keuringsstation. Als het kentekenbewijs is afgegeven vóór 1 juni 2004, dan moet u alle delen van het kentekenbewijs afgeven.
Na inlevering van het Voertuigbewijs /kentekenbewijs, krijgt u van de medewerker van het RDW-keuringsstation een ontvangstbewijs. Het ontvangstbewijs vervangt het voertuigbewijs/kentekenbewijs, totdat u het aangepaste voertuigbewijs/kentekenbewijs heeft ontvangen. U moet dit bij u hebben als u gaat rijden.
Na goedkeuring stuurt de RDW u binnen 5 werkdagen het aangepaste Voertuigbewijs/kentekenbewijs. De Belastingdienst Autoheffingen krijgt automatisch bericht van de RDW over de brandstofwijziging.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/co...erwijderen schreef:LPG-installatie verwijderen
Als de LPG-installatie uit uw personenauto is verwijderd, moet u het kentekenbewijs door de RDW laten aanpassen. De RDW stuurt het aangepaste kentekenbewijs naar u terug. Met het aanpassen van het kentekenbewijs hebt u automatisch aangifte gedaan voor de motorrijtuigenbelasting.
Hoogte motorrijtuigenbelasting
Door het aanpassen van het kentekenbewijs doet u tevens aangifte van de verandering van de motorrijtuigenbelasting voor uw personenauto. De personenauto is na het verwijderen van de LPG-informatie minder zwaar en gebruikt een andere brandstof en valt daardoor in een andere categorie voor de motorrijtuigenbelasting. U betaalt de verlaging van de motorrijtuigenbelasting door de verandering van de gewichtsklasse en de brandstof met ingang van het eerstvolgende tijdvak. Als u per tijdvak van 3 maanden betaalt, ontvangt u voor het nieuwe tijdvak automatisch een acceptgiro die is gebaseerd op de gewijzigde gegevens. Als u voor 4 tijdvakken (1 jaar) hebt betaald, krijgt u automatisch de belasting terug die u te veel hebt betaald over de tijdvakken van 3 maanden die nog niet zijn begonnen. Als u betaalt via automatische incasso, passen wij het incassobedrag automatisch aan. U krijgt hiervan bericht van de Belastingdienst.
U kunt de gewichtsafname van uw personenauto berekenen door de inhoud van de gastank te vermenigvuldigen met 0,8.
Voorbeeld
Als uit een auto een gastank van 60 liter wordt uitgebouwd, neemt de massa van de auto die op het kentekenbewijs staat met 0,8 x 60 = 48 kilogram af.
Berichten: 3.236
Topics: 172
Lid sinds: Nov 2005
Heb ik verdoeme een paar maanden geleden een Ama weggedaan voor 8 tientjes....
Zou nu wel snel meer waard geworden zijn.
Berichten: 1.383
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Lukie5704 schreef:Balen. Heb net 3 jaar een gasinstallatie in mijn 244DL zitten.
Blijft natuurlijk wringen dat om milieuredenen ons wagenpark niet meer belstingvrij is. Nu gaan de meeste verder op benzine. Reken uit je milieuwinst.
Wat ik overigens in de gauwigheid nergens heb gelezen is wat de kosten per maand zijn als je het gas laat zitten?
Nogmaals: LPG G1 is niet schoner dan benzine, integendeel: het stoot meer NOx-fijnstof uit.
Staat de jouwe niet toevallig te koop? Zag 'm gisteren ineens op Marktplaats staan volgens mij.
Berichten: 515
Topics: 57
Lid sinds: Feb 2009
Ja de mijne staat te koop.
Meer als proefballonnetje. De auto is net helemaal in orde gemaakt.
Maar goed had zich er iemand gemeld met veel geld dan weet ik nog een mooie amazone te koop.
Ik blijf mooi tot eind jaar op gas rijden en verwijder dan de installatie voor 4 jaar dan is de 244 40 jaar.
Hoe staat het met de belastingregels in Belgie?
Anders kan ik hem ook nog 4 jaar overschrijven op naam van mijn broer die daar woont.
Berichten: 6.717
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
Lukie5704 schreef:Hoe staat het met de belastingregels in Belgie?
Anders kan ik hem ook nog 4 jaar overschrijven op naam van mijn broer die daar woont.
Leuk geprobeerd, maar overschrijven op je broers naam zal best mogen. Maar je mag als Nederlander niet (teveel) in buitenlandse auto's rijden.
Berichten: 515
Topics: 57
Lid sinds: Feb 2009
25 April 2013, 16:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 April 2013, 16:28 door Lukie5704.)
Ik rijd er toch maar 6 maanden per jaar incidenteel in!!! Maar hoeveel mag je als Nederlander dan wel in een buitenlandse auto rijden?
Heb trouwens Van Orsouw in Eindhoven gebeld wat de kosten zijn van uitbouw. Deze bedragen €300, zo "terugverdiend" dus.
Verdamper vochtig houden gedurende de tijd dat de installatie uitgebouwd is.
Onzeker is wel wat de regelgeving over een 5 jaar is. Overigens zijn de kosten voor uitbouw ook nog onbekend.
Berichten: 1.383
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
DopdeDouwer schreef:Leuk geprobeerd, maar overschrijven op je broers naam zal best mogen. Maar je mag als Nederlander niet (teveel) in buitenlandse auto's rijden.
Dit, en het feit dat je dan een jaarlijkse oldtimerkeuring mag ondergaan die strenger is dan hier in Nederland. Veel succes.
Berichten: 60
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2011
Blijf mijn 264 lekker rijden.
Die regeling gaat volgend jaar dan pas in. Dan moet ik nog 4 jaar € 120,00 betalen. Dus dat is nog wel te overzien.
En daarbij duurt het waarschijnlijk nog wel een jaartje voordat ie klaar is. En wat betreft die 3 maanden. Gelukkig voorzien van een garage.
Volvo 850 T-5 & Volvo 745 '90
Berichten: 6.717
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
Wordt wel weer interessant om te kijken wanneer je auto precies gebouwd is, mijne is begin jan op kenteken gekomen dus waarschijnlijk al een paar maanden eerder gebouwd (zou ik eens na moeten kijken).
Zie trouwens ook net dat de RDW mijn 2deurs sedan een hatchback noemt :dizzy: