Berichten: 1.383
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Voor het milieu is het juist slechter dat je LPG rijdt: welliswaar minder CO2, maar wel veel meer NOx. Maar die discussie hebben we al gehad.
Bij 20k/jaar zou ik gewoon op gas blijven rijden. Alles meegerekend zou je aan brandstof + wegenbelasting op benzine circa 4250 Euro per jaar kwijt zijn, en op LPG (waar ik even van uit ga dat je ook 1 categorie zwaarder zit wegens de tank) zou dat 3375 Euro zijn. Dat scheelt bijna 900 Euro.
Volgens mijn berekeningen zou het omslagpunt van benzine vs LPG voor een 244 handbak op precies 9800km moeten zitten.
Berichten: 2.853
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Dat is dus als je geen gebruik maakt van het kwarttarief neem ik aan?
Berichten: 6.717
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
9 January 2014, 16:46
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 January 2014, 16:53 door Dopski.)
@B-W:
Als je geen gebruik maakt van het kwarttarief ga je inderdaad op zon bedrag uitkomen ja. Ik wil daar juist wel gebruik van maken. Dan kom ik voor LPG en benzine beide op ca 3400 uit (afhankelijk van de brandstofprijs en verbruikt: bandbreedte= 3200-3500 p/j). Een licht zuinig wagentje kan misschien net onder de 2800.
Berichten: 1.383
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Yellow240 schreef:Dat is dus als je geen gebruik maakt van het kwarttarief neem ik aan?
Juist, dat geldt dus gewoon voor de 240 als daily driver met de volle mep MRB.
@ Dop: zo'n klein autootje is leuk en aardig, maar het is natuurlijk wel weer extra onderhoud en de vraag is of het wel zo fun en goed is als je Volvo nu.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
205-je/106-je.. net zo weinig onderhoud..
Berichten: 1.383
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Als je veel snelweg rijdt zou ik dat niet in een 205/106 doen.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
1.6XS, ik heb me er erg mee vermaakt. net geen GTI..
Berichten: 1.383
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Snap ik, maar een klein wagentje ligt simpelweg gewoon nÃ
t iets minder lekker op de weg bij hogere snelheden op grotere afstanden.
Het zal welliswaar goed zat zijn, maar ik moet er niet aan denken om weg te moeten stuiteren in een klein ding in plaats van m'n auto nu.
Berichten: 2.853
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
9 January 2014, 19:00
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 January 2014, 19:03 door Yellow240.)
M'n zusje heeft een 106 1.4 uit '96. Rijdt prima hoor, comfortabeler dan mijn auto en ook op de snelweg een prima ding. Maar inderdaad, niet zo leuk als een Volvo
Denk overigens dat mijn 240 en jouw S80 ook niet te vergelijken zijn haha
Berichten: 78
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2008
BartWillem schreef:Voor het milieu is het juist slechter dat je LPG rijdt: welliswaar minder CO2, maar wel veel meer NOx. Maar die discussie hebben we al gehad.
Die discussie hebben we inderdaad al gehad. Maar het is toch wel vreemd dat alleen jij vindt dat LPG niet schoner is terwijl hele volksstammen waaronder ook veel deskundigen er anders over denken. Dat TNO een negatief rapportje opstelt wil nog niet zeggen dat ze altijd gelijk hebben. Ook zij zitten er wel eens naast. In de test worden bijvoorbeeld niet de koude kilometers meegenomen. Of het verbruik van een auto.
Dus voor mij en vele anderen blijft LPG altijd schoner dan benzine.