Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zwaardere koppeling
#1
Na 513 DKM was het eindelijk zover. Zowel de versnellingsbak als de achteras maakten zoveel lawaai dat ze boven het motorgeluid uitkwamen.
Vorige maand een frisse M46 geplaatst en een dito achteras. De achterwielophanging volledig gereviseerd en afgemonteerd met Pu. Rijdt weer als een zonnetje, een heel andere auto.

Helaas zit ik nog met een vervelend transmissieprobleempje. De B21TIC produceert 200+ pk en 350+ NM, dit blijkt te veel te zijn voor de standaard koppeling.
Tussen de 3000 en 4000 RPM slipt deze (grijpt boven de 4000 RPM weer aan), dit doet hij in de 3e 4e en 4e +OD. Ik neem aan dat het de OD zelf is omdat de slip optreed als deze in of uitgeschakeld is. Is dit een juiste aanname?

De koppelingsplaat heeft circa 15 DKM dienst gedaan, ziet er nog goed uit en zit geen olie op. Ik heb begrepen dat er verschillende opties zijn, je kunt;

- De drukgroep verzwaren
- Koppelingsplaat verzwaren
- Een Race koppeling monteren.

Wie heeft ervaring met deze materie en kan mij verder helpen?
Op het forum staat relatief weinig (recent geschreven) over dit onderwerp. Het is me even te duur om gewoon maar wat te proberen.

Dank voor jullie reactie.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#2
Je zou toch denken dat de standaard koppeling wel 200pk kan hebben? Zo niet dan hoor ik dat ook graag, dan kan ik daar op anticiperen voor ik mijn motor terug hang. Is de drukgroep ook vervangen toen je de koppeling verving? Is de kabel goed afgesteld? Wel vreemd trouwens dat het alleen gebeurt in hogere versnellingen?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#3
Volvo 142 B23 schreef:Je zou toch denken dat de standaard koppeling wel 200pk kan hebben? Zo niet dan hoor ik dat ook graag, dan kan ik daar op anticiperen voor ik mijn motor terug hang. Is de drukgroep ook vervangen toen je de koppeling verving? Is de kabel goed afgesteld? Wel vreemd trouwens dat het alleen gebeurt in hogere versnellingen?

Het exacte vermogen weet ik niet. Bij de laatste dynorun was het 200 rond. Hierna de laadruk nog verhoogd en andere kleinigheden.
Dus 200+. Navraag bij Nordicar geeft aan dat de koppeling 200 PK moet kunnen hebben, maar een maximum belasting kan men niet afgeven.

Wellicht dat ook mijn drukgroep na ruim 5 ton gewoon "op" is, dat de veren hun kracht hebben verloren en de drukgroep te weinig druk meer heeft?
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#4
Heb je de koppeling zelf vervangen? Normaliter pak je de drukgroep dan ook gelijk mee. Die zal geen 5 ton mee gaan. 200pk+ kan echter wel teveel van het goede zijn misschien. Koppel weegt daar ook wel in door.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#5
Neem anders een contact op met Dennisvdb. Die heeft al iets gedaan met zijn koppeling waardoor ie steviger is uitgevoerd.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#6
Mag wel, hoeft niet. Ik reageer hier wel, dan is het voor iedereen zichtbaar.

Ik heb een TTV billet vliegwiel, waar een koppeling met drukgroep van een 850R op past. Dit is zover ik weet enkel voor de B2xx motoren, en niet voor een B21.
Vaak wordt bij een B2xx een 940 diesel drukgroep en koppeling gebruikt, maar ook dat gaat niet op voor de B21.

Heb wel dit gevonden, maar op het achterhaald is om te zeggen dat een M46 maar zoveel pk aan kan weet ik niet, geen ervaring mee:

If your stock clutch is just a bit tired, it´ll let you know as soon as you hit 200 HP. Since the M46 transmission won´t hold up at over 250 HP, there is no point in installing a super strong clutch with this transmission, a slipping clutch might help you save the tranny acting as a torque regulator.

Centerforce I clutch: a stronger clutch is not recomended because the M46 needs a "torque regulator" to help dampen and survive shock loads under agressive driving.
Antwoord
#7
DennisvdB schreef:Mag wel, hoeft niet. Ik reageer hier wel, dan is het voor iedereen zichtbaar.

Ik heb een TTV billet vliegwiel, waar een koppeling met drukgroep van een 850R op past. Dit is zover ik weet enkel voor de B2xx motoren, en niet voor een B21.
Vaak wordt bij een B2xx een 940 diesel drukgroep en koppeling gebruikt, maar ook dat gaat niet op voor de B21.

Heb wel dit gevonden, maar op het achterhaald is om te zeggen dat een M46 maar zoveel pk aan kan weet ik niet, geen ervaring mee:

If your stock clutch is just a bit tired, it´ll let you know as soon as you hit 200 HP. Since the M46 transmission won´t hold up at over 250 HP, there is no point in installing a super strong clutch with this transmission, a slipping clutch might help you save the tranny acting as a torque regulator.

Centerforce I clutch: a stronger clutch is not recomended because the M46 needs a "torque regulator" to help dampen and survive shock loads under agressive driving.


Dat is duidelijke taal, lijkt van toepassing op mijn probleempje. Wellicht is het plaatsen van een nieuwe "standaard" koppeling wel de oplossing. Dan krijgt de M46 geen enorme klappen bij stevig rijden maar ben ik wellicht wel de slip op de plaat kwijt boven de 3000 RPM. Vooralsnog was ik niet van plan het vermogen verder te verhogen, het loopt nu lekker comfortabel en kan de rest goed bijhouden.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#8
Misschien dat een nieuwe Sachs-plaat al een hoop verbeterd.
Antwoord
#9
Ik heb 15 DKM een nieuwe Sachs-plaat geplaatst. Ik heb toen verzuimd de drukgroep te vervangen, goedkoop is duurkoop vrees ik.
Zojuist op de site van Nordicar gekeken, voor een aanvaardbaar bedrag (160 euro) heb je een nieuwe koppelingset van Sachs. (drukgroep/ plaat en druklager).
Wat echter opvalt is dat er geen specifiek drukgroepen of platen voor de Turboversie zijn.
Is de druk van de standaardplaat wel afdoende of gelijk aan die voor een Turbo?
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#10
Via Skandix is ook geen speciale turbo-koppeling te vinden, dus ik denk dat die allemaal gelijk waren (turbo of NA).

edit: According to some Volvo enthusiasts who have been in this game for decades the aftermarket Sachs pressure plate for the 240 turbo is not as strong as the original turbo pressure plate used to be.

Apparently a Saab 900 turbo pressure plate is a bolt-on upgrade, it should be of similar size and with the same bolt pattern as the 215mm Volvo 240 pressure plate. But it is stronger. That piece of information should be taken with a grain of salt though, i have no first hand experience using the Saab stuff so my knowledge of the subject may be incomplete and inaccurate.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  T3 ext wastegate adapter, vband, 3" LMM, B204FT drukgroep+ koppeling etc etc Bossie 6 5.153 20 November 2007, 22:02
Laatste bericht: Jelmar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)