Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zelf spuiten, wat doe ik verkeerd?
#1
Hola,

Ik heb dus zo'n poepbruine 244, die ik nu probeer zelf "bij te houden". Opzich is het ding motorisch prima in staat, maar kwa uiterlijk liet/laat hij wat te wensen over. Roest valt mee, maar de lak is gewoon niet helemaal lekker.

Enige tijd geleden (2 jaar ofzo), hebben we mijn auto roestvrij gemaakt en zelf bijgespoten met de bekende Motip spuitbussen. Na verloop van tijd (vooral na vorst/sneeuw), kwamen er op de plekken waar we met de spuitbus bezig zijn geweest allemaal krassen/barsten naar voren. Mijn favorieten automaterialen zaak kon me vertellen dat ik waarschijnlijk niet lang genoeg gewacht heb tussen het opdrogen van de primer en het spuiten van de lak.

Enfin, afgelopen november een nieuwe poging gewaagd (een week vrij voor gepakt zelfs...) om die plekken en wat plekjes met steenslag bij te werken.

De lak bleek echter al snel aan de doffe kant, en ook zag ik dat het leek alsof het water er op bleef staan. Nu heeft het de afgelopen dagen weer flink gesneeuwd en gevroren hier in Limburg en wat zie ik ... wederom de barsten in mijn lak.

Kan iemand me nu vertellen wat ik eigenlijk verkeerd doe?

Ik doe:

- Schuren;
- Plamuren (indien nodig);
- Primer (2 dagen laten drogen, ongeveer);
- Kleur spuiten (tijd drogen);
- Lichtjes opschuren;
- Kleur spuiten;
- Lichtjes opschuren;
- Kleur spuiten;
- Lichtjes opschuren;
- Blanke lak.

Dit doe ik alles in onze hobby garage.

Het enige wat ik me op het moment kan voorstellen, is dat de garage te koud is geweest waardoor er iets niet goed gehecht heeft. Dat verklaard echter niet waarom het nu pas is gaan barsten?

Of is die spuitbus lak gewoon per definitie ***** en niet geschikt voor grotere oppervlakken?

Cheers :-)
Antwoord
#2
Wat voor plamuur gebruik je en hoe lang is de droog cq standtijd van de plamuur ? Kan de plamuur überhaupt wel samen met de spuitbussenzooi ? Wat was de buitentemperatuur met het aanbrengen van het spul ? Zijn toch allemaal belangrijke dingen om rekening mee te houden.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord
#3
Ik ben een aantal dingen vergeten te vermelden :-)

De verf die ik heb, is niet van Motip geloof ik, maar is zelf gemengd door m'n automaterialen zaak. Voordat ik het op de auto spuit, heb ik het eerst op de verwarming gelegd zodat de bussen goed warm zijn.

Plamuur heb ik dit keer amper gebruikt omdat de ondergrond vrij vlak was. De eerste keer (waarbij we de wielbakken gemaakt hebben), heb ik van die twee componenten plamuur gebruikt. Die heb ik ruim een dag in de garage laten drogen.
Antwoord
#4
met name de temperatuur, ik gebruik spuitbussen alleen boven 20 graden, en dan hebben ze ook nog lang in het warme water gelegen.. dunne laagjes, nat op nat spuiten, na een week polijsten..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#5
Bassius schreef:Ik ben een aantal dingen vergeten te vermelden :-)

......De eerste keer (waarbij we de wielbakken gemaakt hebben), heb ik van die twee componenten plamuur gebruikt. Die heb ik ruim een dag in de garage laten drogen.

Bij wat voor buitentemperatuur ? En wat voor temperatuur had het plaatmateriaal ongeveer ? Het komt niet op een graad ofzo, maar als dat (bijvoorbeeld) tijdens de vorst is gebeurt, heb je al een van de oorzaken te pakken....
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord
#6
Ik denk dat niet ( alleen ) de temperatuur direct het probleem is van jou probleem.

Dit klinkt meer als vocht in de lak.

Ik heb het zelfde gehad met mijn cadillac waarvan ik een groot paneel heb overgespoten.
Dit is in een verwarmde loods gespoten.
Autolak op kleur laten maken bij de autospuiter en dit met een professionele verfspuit gespoten.
Ook filter ik de lak altijd voor het spuiten.

Na ongeveer een half jaar kwamen er barsten en blaasjes in de lak.
Dit bleek te komen omdat de waterafscheider van de compressor niet goed functioneerde en daardoor er vocht mee kwam in de lak.
Antwoord
#7
Hoe krijg je die vocht in de lak wanneer je met spuitbussen spuit?
Antwoord
#8
Heb je in de tussen stappen steeds goed ontvet (voor het aanbrengen van de verf)? Kan met die speciale doekjes of ouderwets met water en amonia.
Antwoord
#9
Ja, wat Dirk342 zegt dus!!
Spuitbus warm en auto koud tadaaaa.
Groeten van Frans
Antwoord
#10
v700r schreef:Ja, wat Dirk342 zegt dus!!
Spuitbus warm en auto koud tadaaaa.

Dit is volgens mij niet waar Dirk342 op doelt, maar dit kan wel de oorzaak zijn van vocht inderdaad.
Temperatuur verschillen tussen verf/lak en het te spuiten onderdeel moet je zo veel mogelijk zien te voorkomen.

ook het vocht gehalte in de lucht kan een oorzaak zijn van de barsten, het vocht wordt opgesloten door de lak.
vooral als het warmer wordt en de zon op de lak brandt, kan het vocht problemen geven (uitzetten)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Schuifdakrubber nog leverbaar en vervanging zelf te doen? Polaris 2 2.768 29 March 2016, 09:29
Laatste bericht: Polaris
  Voorruit zelf plaatsen Rob van der Donk 8 5.496 12 November 2012, 19:37
Laatste bericht: Kees144
  Zelf spuiten ... pro-tips? Bassius 1 1.995 10 October 2012, 20:57
Laatste bericht: Jw240
  Advies nodig: blanke lak spuiten over striping? Is dat nodig? ennn hoe moet dat? stockholmmarathon 3 3.544 6 June 2012, 22:34
Laatste bericht: pepijnwk
  schuifdak zelf inbouwen? Black Moose 13 9.795 9 July 2011, 15:14
Laatste bericht: Black Moose
  spuiten jero 3 3.308 12 February 2011, 14:48
Laatste bericht: jero
  Ervaring met spuiten 245 polar? simoneronald 12 6.465 30 January 2010, 19:54
Laatste bericht: skidje
  hoe monteer ik de sierstrips op spatbord en boven bumper na spuiten (245 1980) MartjeB 7 5.794 26 July 2009, 11:50
Laatste bericht: MartjeB
  auto gedeeltelijk overlaten spuiten??? Bert N 10 7.060 8 June 2007, 19:04
Laatste bericht: jos245
  Spuiten in polen wibe 2 2.897 28 February 2006, 14:16
Laatste bericht: wibe

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)