Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
245 Turbo '83
#1
Goedendag,

Hallo, als eigenaar van een Volvo 245 Turbo uit 1983! De auto is al wel even bekend op het forum. Ik heb de auto van Elsje dit weekend gekocht. Het gaat om een originele Nederlandse Turbo met een kenteken van '85 (apart). Er ligt een B21et met een M46 met OD in. De klok geeft een 259k aan, en een verse APK sinds vrijdag zonder aantekeningen (voor de komende 2 jaar). Ik heb de Polarissen met uitstekende Pirellibanden er uiteraard bij gekocht ;-), dat zijn gewoon DE wielen onder zo'n baksteen (naar mijn mening).

De auto voor de koop goed geïnspecteerd op de brug bij Elsje thuis. Deze auto heeft wonder boven wonder maar een paar mindere plekjes in de bodemplaten. Het is een ongelooflijk harde auto (voor een originele 240 uit die tijd). Ik ben van plan deze auto als tweede auto te gaan rijden. Onze Passat Variant TDI uit 2004 gaat daarbij uiteindelijk het veld ruimen. Dat is een beetje een 'overdone' auto als je er nog geen 10.000 km per jaar mee rijdt.

De auto is verlaagd met Lesjofors veren (-4cm) wat de auto een super wegligging geeft. Achterzijde voorzien van een verstelbare IPD Panhardstang.

ik ga ook nog een tweetal hobby-240's opruimen nu deze de oprit siert.Eentje in onderdelen en de andere compleet. M'n Polar is nu naar mijn schoonvader gegaan, hij rijdt er met heel veel plezier in nu. Alle aandacht voor de Turbo dus!

De auto heeft naast de paar plekjes op de bodem nog wel wat aandachtspuntjes die we nu snel gaan aanpakken. Elsje gaf me de tip om de injectoren te laten reinigen. Als ie koud is loopt ie wat onregelmatig stationair en als je m op zn staart duwt (uiteraard als ie warm is) houdt ie wat in. Ik zou op zich ook wel eens de injectoren van een medeforummer met een B21ET willen proberen om te kijken of we daarmee het euvel inderdaad aan de injectoren kunnen toeschrijven. Mocht iemand mij daarmee willen helpen?

Belangrijker is het feit dat de auto vanmiddag even geen zin meer had. Wel starten maar meteen afslaan. De Turbometer daarbij in het midden laten staan. Deze vraag even op het turbo-subforum gezet en kreeg als tip om de vacuumslang eens na te kijken. Dat gaan we morgen als eerste doen! Laten we maar hopen dat het niets ernstigs is.

Daarnaast op het ritje Schiedam - Rosmalen op de A2 van rijstrook wisselen en je richting aangeven en ... kortsluiting maken of i.d. en de motor begint te sputteren.. Niet handig.. om nu zonder richtingaanwijzers te rijden. Het relais maakt een raak geluidje. Ik zal het relais van mn sloper en de stuurkolomschakelaar eens wisselen om te kijken of daarmee het euvel is verholpen!

Ik zag ook op het mechanische injectiesysteem dat er wat slangetjes benzine 'zweten'. De slangetjes zijn niet meer in beste conditie, dus die moeten maar snel vervangen worden.

Daarnaast slippen de v-snaren af en toe en werkt de stuurbekrachtiging niet altijd zoals hij moet (dat ligt wellicht ook aan de spanning op de v-snaar.)

Afijn, voordat ie perfect rijdt zijn er dus nog wat (kleine) aandachtspuntjes! Hierna kunnen we met de buitenkant aan de slag. Ik heb er drie mooie portieren bijgekregen en de originele Virgo's die na een opknapbeurtje volgend jaar winterrubbers zal gaan dragen.

En een paar foto's voor de juiste indruk!

[Afbeelding: 75b0d81a-efb6-4b23-a9c8-e9a0d3b5bd66_zps8f1f4b74.jpg]
[Afbeelding: 2a6ecd16-e0e1-400b-91b4-f32be118a408_zpsdc36e057.jpg]
[Afbeelding: e1d66452-e606-4861-9372-0b544d5ded36_zps98c9b472.jpg]
Antwoord
#2
Ik heb op m'n '81er 911 ook K-jet, en hiervan konden ze de injectoren niet reinigen aangezien deze op druk werken, en de reguliere injectoren via electro-signalen inspuiten. Er bestaat een manier om een bus met injectorcleaner tussen de leiding te schroeven en de auto loopt op dit spul en reinigt hem meteen, dat werkte wel.
Antwoord
#3
Owkeey Dennis, Dat is dan misschien nog een idee! Ik ben er inderdaad inmiddels achter dat ultrasoon reinigen niet echt een optie is. Weet je hoe dat goedje heet en waar je dat kan bestellen? De 911 knapte er van op?

DennisvdB schreef:Ik heb op m'n '81er 911 ook K-jet, en hiervan konden ze de injectoren niet reinigen aangezien deze op druk werken, en de reguliere injectoren via electro-signalen inspuiten. Er bestaat een manier om een bus met injectorcleaner tussen de leiding te schroeven en de auto loopt op dit spul en reinigt hem meteen, dat werkte wel.

Overigens rijdt ie inmiddels weer! De kabel vanuit de brandstofpomp had de stekker aan het relais wat doen smelten waardoor deze geen stroom meer doorgaf. Stekker vervangen en de kabel naar de brandstofpomp vervangen voor een dikker exemplaar. Voorlopig kunnen we weer rijden!

gr,
Stevves.
Antwoord
#4
mooi hoor!!
Succes met de laatste dingen!
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#5
Best prima om een auto met een daily afstand van 10 km te testen op betrouwbaarheid. Betrouwbaar is ie nog niet volledig (voor zover een auto van 30 jaar dat volledig kan zijn). Gisteren voor de tweede keer stilgevallen. Nu vanwege een te lege accu. De dynamo geeft net geen 12 volt af... lijkt me te weinig. Zou het ook kunnen zijn dat de vsnaar aan het einde van zn latijn is en daardoor de dynamo een beetje doorslippend te weinig stroom afgeeft? Of is dit duidelijk gewoon een dynamo/koolborstels verhaal?

De stuurbekrachtiging lijkt ook een eigen willetje te hebben en valt soms uit, de vsnaren slippen regelmatig door (bij eentje hangt de bovenlaag ook wat los) . dus wellicht dat ik met het vervangen van de drie (een dubbele voor de dynamo en eentje voor de stuurbekrachtigingspomp) vsnaren twee klappen in een keer kan slaan! Wat kan je trouwens beroerd bij die dynamo met die turbo-meuk erboven! En dan wilde ik er ook nog een intercooler op zetten... ppf.. geen ruimte meer over. Aangeizne ik er van boven zo slecht bij kan weet iemand hoeveel ampere-dynamo's er doorgaans aan een B21ET werd gehangen? Gewoon 65A? Of is een 80A aan te raden als ie toch kaduuk blijkt te zijn?

Daarnaast 'zweten' de slangetjes op de k-jet spinnenkop. Buiten het feit dat het niet goed is voor het systeem is t ook nog zonde van de benzine (je bent een hollander of niet). Die slangetjes zijn duidelijk ook niet meer in topstaat.(nu met foto) Kan je die er schaamteloos vanaf trekken en vervangen? Of gooi je dan qua druk ofzo het k-jetsysteem in de war? (ik probeer k-jet te begrijpen maar ben er nog niet uit).

[Afbeelding: 20130305_111541_zpsf04e497a.jpg]

Van t weekend trouwens nog even tijd gevonden om m van de buitenzijde te wassen. Voor het echt fraaie moet ik de spatborden voor vervangen, die zijn niet best meer. Bij de koop had ik drie erg goede deuren, als ik mocht beslissen om de auto een vers laklaagje te geven dan komen deze deuren er uiteraard in. Nadat de mindere plekjes aangepakt gaan worden! Maar ach, zover is het nog lang niet. Eerst de auto technisch in orde maken en vervolgens staat een lpg-dampgasinjectiesysteem met programmeerbare ECU erg hoog op mijn lijstje...

Nog een feateaux dan voor de complete look!

[Afbeelding: 20130303_144746_zps01a61ea3.jpg]

gr,
Stevves.
Antwoord
#6
Geweldige auto! En ik deel je mening over de velgen, ze staan hem goedWink
Antwoord
#7
Ziet er erg goed uit op de foto's zeg. Bij zo'n turbo staan die Polarissen toch wel erg mooi.

Succes met de kleine probleempjes. Voor die brandstofleidingkjes kan je misschien wel nieuwe scoren. Ik heb op het forum weleens van die hele mooie staalomvlochten gezien.
Antwoord
#8
DopdeDouwer schreef:Ziet er erg goed uit op de foto's zeg. Bij zo'n turbo staan die Polarissen toch wel erg mooi.

Succes met de kleine probleempjes. Voor die brandstofleidingkjes kan je misschien wel nieuwe scoren. Ik heb op het forum weleens van die hele mooie staalomvlochten gezien.

Polarissen staan onder iedere 240 goed Tongue
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#9
DopdeDouwer schreef:Ziet er erg goed uit op de foto's zeg. Bij zo'n turbo staan die Polarissen toch wel erg mooi.

Succes met de kleine probleempjes. Voor die brandstofleidingkjes kan je misschien wel nieuwe scoren. Ik heb op het forum weleens van die hele mooie staalomvlochten gezien.

Polarissen staan onder iedere 240 goed Tongue
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#10
Nee Patrick, alleen onder een turbo. Binnenkort even een datum prikken om die van jou te ruilen tegen een mooie set staal?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 1.897 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 133.428 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 2.475 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 170.910 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 244/240 turbo Naciremus 1 2.628 30 November 2018, 19:04
Laatste bericht: UraniumFever
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 90.810 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 412.432 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 76.898 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes
  Blauwe 245 Turbo '84. hooge048 51 38.004 18 August 2016, 15:45
Laatste bericht: jehannes
  tijs, 940 2.0 turbo lpi station (1997) tijsd 8 6.921 24 June 2016, 12:30
Laatste bericht: tijsd

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)