Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Brandstofrelais B21ET
#1
Al enige tijd start mijn 245 Turbo slecht als deze even heeft gestaan. Ik kwam er achter dat ik de brandstofpompen bij kontakt op stand II niet (even) hoorde draaien.
Dus een nieuw brandstofrelais gehaald en deze gemonteerd. Nog steeds draaien de pompen niet op stand II. De grote truc toegepast en zekering 4 en 6 doorverboden en voilà, allebei de pompen draaien.
Als ik alle aansluitingen nameet zie ik dat de pompen bij starten wel draaien (en ook als de motor draait, kontakt terug in stand II). Alle zekerering gekontroleerd en waar nodig vervangen.

De aansluitingen:

30 rood plus van batterij via zekering 6 OK
15 rood/zwart plus van kontakslot OK
31 zwart massa OK
87 blauw plus naar WUR OK (als motor draait)
87b geel/rood signaal van bobine(-) OK (als motor draait)

Er gaan 2 geel/rode draden van de stekker bij het relais, eentje naar - van de bobine de andere naar de toerenteller .?.)

Uiteindelijk onder de motorkap alle verbindingen schoongemaakt en/of van nieuwe stekkertjes voorzien.
Ik kom daar wel een impulsrelais tegen die ik in geen enkel schema tegenkom (696345 / 1274396)
Starten/lopen zonder dit relais maakt geen verschil.

Als het kontakt op II staat en de motor loopt niet, en ik maak of verbreek het kontakt met de witte draad op de - van de bobine, hoor ik de pompen wel even draaien .............


Iemand die mij verder kan helpen?
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Antwoord
#2
Jawel, de 1274396 impulse relay staat in Haynes, #211. Gaat naar #95, Cold start device en #96, de thermal timer switch. Het geheel krijgt prik via een blauwgele draad v.a. de startmotor pin 50 zo lijkt het.

Hoe is de bedrading? Begin jaren 80 modellen hebben last van zelfontbindende isolatie.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Hey Mark, had het impulsrelais inmiddels ook gevonden in Greenbook TP 30454, blz 110, maar er wordt ook nog een aparte thermal time switch genoemd. Er zijn er dus 2 van.............??
Ik heb alle rotte bedrading indertijd vervangen, nu kwam ik sterk gecorrodeerde aansluitingen tegen op het impulsrelais. Is vervangen inmiddels.

Wat mij meer zorgen baart is dat er op pool1 (-) bij kontakt op stand II plm. 6,5 volt staat (motor loopt niet), zodra ik de witte draad los maak, de pompen even draaien.
Ook bij het aansluiten van de witte draad, schakelen de pompen voor een enkele seconde weer in. Start blijft beroerd, maar als de motor 5-10 minuten heeft gelopen doet ie eigenlijk wel goed.
Zal morgen eens kijken naar de thermal time switch en het impulsrelais.

Zou iemand met dezelfde motor eens de spanning op pool 1(-) bij kontakt aan op stand II (motor uit) willen meten en: of de pompen bij een B21ET even draaien op kontakt stand II ?


Hoor graag !!

Groet,

Hans
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Antwoord
#4
ALs je start, krijgt de ontsteking de regie. Daar komt een puls vandaan die de bobine gebruikt om te vonken en het brandstofrelais gebruikt om de pompen draaiend te houden. Ik denk dat de ontstekingsunit een klein programmaatje draait als de je sleutel op II draait om de druk op te bouwen, ook zonder puls. Ik denk dat dit loopt via de witte draad, misschien is dat signaal wel de 6,5V die je meet. Uit het schema lees ik dat de intankpomp altijd draait trouwens.

Het niet draaien bij II zou dan komen door een fout in de ontstekingscomputer of in de bedrading.

De aansluitingen op het brandstof relais zijn wat anders dan mijn boek? 15 en 30 zijn 12V, 31b is de puls van de ontsteking, 87 en 87b zijn de hoofdpomp en wat drukregelaars, en 31 gaat naar massa via een fuel-cut voor te hoge turbodruk lijkt het.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
ik volg dit topic vol belangstelling aangezien de stekker van de relais deels verbrand is. heeft iemand een schema van de installatie van de relais pomp?

We willen alle draden goed aansluiten, maar kunnen geen schema vinden.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Drijfstangen B21ET aRjen.T 0 1.660 22 July 2019, 11:01
Laatste bericht: aRjen.T
  Ontsteking vonkt niet maar laat brandstofrelais klapperen. Coenraad 6 6.634 7 August 2017, 11:42
Laatste bericht: 244GL1978
  kaal B21ET blok zonder K jet onderdelen paulusb 22 16.648 30 August 2016, 19:31
Laatste bericht: Marc1970
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 2 3.601 20 May 2016, 22:32
Laatste bericht: b.b.
  Brandstofleiding voor B21ET b.b. 5 4.860 11 March 2016, 16:18
Laatste bericht: b.b.
  Afstellen Kjet op B21ET HansDAF 114 64.721 14 October 2015, 00:58
Laatste bericht: HansDAF
  B21ET wil niet starten na revisie hooge048 48 32.165 9 March 2015, 16:31
Laatste bericht: hooge048
  Dogdish vliegwiel op een B21ET? Volvo 142 B23 4 4.011 19 August 2014, 21:52
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  B21et kookt over daanheijn 9 6.128 20 January 2014, 23:32
Laatste bericht: HansDAF
  Distributieriem B21ET plaatsen lukt niet helemaal daanheijn 4 3.053 17 January 2014, 00:21
Laatste bericht: daanheijn

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)