Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Weer eentje erbij: de blauwe automaat
#21
Arn02 schreef:Als ik het zo overzie valt de swap op zich nog wel mee. Een brug is wel handig want onder de auto moet de pomp en de retourleiding geplaatst worden. Ook het aanzuigstuk in de tank moet gewisseld. De meeste van die dingen zijn zwaar verroest, vooral de leidingbochtjes bovenop. Breken makkelijk af, bij mij al twee, waarvan het van een jammer was. De bangers gebruiken die dingen niet en ook de hogedrukpomp onder de auto niet, want fuel cell achterin. Dus goedkoop te regelen. Zonder de bangers was de helft van dit projectje niet mogelijk overigens. En pak ook de retourleiding onder een sloper/banger vandaan. Scheelt je weer een klein fortuin aan rood koper.
Als ik niet met de 02 kom en deze is af, mag je van mij de hele middag onder de kap kijken Wink

Stan met z'n 1602 die rijdt met mij mee. Heb het gevoel dat hij liever heeft dat die 245 niet klaar is :lol:
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#22
De kleurcode staat op het andere schildje onder de motorkap, ter hoogte van de scharnieren onder de voorruit, misschien links en rechts verwisseld op RHD uitvoering
Antwoord
#23
Yellow240 schreef:Stan met z'n 1602 die rijdt met mij mee. Heb het gevoel dat hij liever heeft dat die 245 niet klaar is :lol:

Ik wil best met dat hok komen, maar eigenlijk moet-ie eerst de brug even op om de achterste keerring van de bak te vervangen, en ik moet iets aan een remslang doen. Vanaf volgende week weer vol aan de bak dus ik weet niet of het gaat lukken qua tijd. Maar goed, ik kom natuurlijk wel graag effe patsen met dat ding Wink


Volvo Eindhoven schreef:De kleurcode staat op het andere schildje onder de motorkap, ter hoogte van de scharnieren onder de voorruit, misschien links en rechts verwisseld op RHD uitvoering

Bedankt, ik zal eens onder de kap snuffelen.


Vandaag weer flink tekeer gegaan. Schutbordpanelen erin, kabelboom erdoor, veerpoten en draagarmen eraan, remleidingen + hrc + rb + allemaal aangesloten, pedalenbak erin, en... hij's nu officieel RHD af! De verdammte Englander is nu gewoon LHD, zoals 't hoort. Want stuurhuis erin.

[Afbeelding: 28352688.jpg]


Reservoirtje met afgedopt zijkanaal genomen. Mocht de automaat me ooit gaan vervelen (zeker een kans van) dan kan ik gelijk upgraden naar de m90 bak. Achteras heeft nl. al een hall sensor. Geen wonder dat de achteras die ik eronder vandaan heb gehaald geluid maakte trouwens. Ik kon de ingaande as 3-4 mm draaien zonder dat de steekassen iets deden.

[Afbeelding: 81141725.jpg]


Leuk detail op de linker dorpel. In Engeland werden de Volvo's samen met de Datsuns verkocht. Sorry voor de slechte kwaliteit foto's/

[Afbeelding: 49999367.jpg]
Antwoord
#24
[video=youtube;kIfOjkB17BA]http://www.youtube.com/watch?v=kIfOjkB17BA[/video]
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#25
Er zit trouwens wel echt tempo in. Hulde!
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#26
Yellow240 schreef:Er zit trouwens wel echt tempo in. Hulde!
Inderdaad!
Ik wou dat ik zo handig was :-)
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#27
Yellow240 schreef:Er zit trouwens wel echt tempo in. Hulde!

Ja na maanden volop werk had ik de afgelopen weken even niks te doen. Ik ben zelfstandig timmerman/meubelmaker/klusjesman en het is crisis, helemaal in de bouw. Maar ik mag absoluut niet mopperen want vanaf dinsdag begint het circus weer, zeker voor 2 á 3 maanden klussen uitstaan dus da's een lekker gevoel. En dus de afgelopen weken lange dagen in de werkplaats, met muziek, oploskoffie, chokolade en kou als m'n gezelschap.


Vandaag was de grote dag van "het (tweede) huwelijk". De motor moest de koets in. Maar niet voordat ik een vervelend euvel had opgelost. Want de bak kon er weer af.... (En dus een kans voor een ieder van mijn fouten te leren.)

[Afbeelding: 15648864.jpg]


Toen ik het vliegwiel plaatste gebruikte ik dit plaatje uit de Bentley die ik heb liggen.

[Afbeelding: 55338821.jpg]


Daar staat dat als je een nieuwer vliegwiel hebt er een pijltje in geslagen staat. Dat pijltje moet dan op 3 uur staan bij BDP eerste cilinder. Dit is het pijltje, met potlood verduidelijkt. Het pijltje staat trouwens aan de krukaszijde van de flexplaat.

[Afbeelding: 50750241.jpg]


Daardoor stonden de twee niet uitgefreesde gaten van de krans op het vliegwiel precies onder de krukassensor. Maar dat begon na een tijdje bij me te knagen want ik vond het nogal raar dat de ecu z'n onstekingscyclus begint met een signaal dat gelijk begint met BDP. Meestal zit het er iets voor of na. Dus maar eens gegoogled en toen stuitte ik op dit artikel: http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineMe...stallation
Ik had het dus fout gedaan want de pijl had naar de krukassensor moeten wijzen. Vandaag moest het dus gebeuren en dus motor op BDP.

[Afbeelding: 71240969.jpg]


En de flexplaat eraf en erop, deze keer wel op de juiste positie.

[Afbeelding: 68972947.jpg]


Eind goed al goed en gelukkig had ik de motor nog niet in de auto hangen. Als ik hier niet achter was gekomen en ik had de bekabeling aangesloten en vervolgens wil de motor maar niet starten, wordt je helemaal gek. Ongelofelijk trouwens dat ze bij Volvo nooit een groter gat in vliegwiel en huls in krukas hebben gebruikt (zoals andere merken, ik zal ze niet noemen), zodat het vliegwiel maar op een manier op de krukas kan. Hoeveel versnellingsbakken van hobbyisten zouden er al onder luid gevloek zijn afgehaald?

Anyways, door met het werk. Het verdelerhuis van de 740 vlak geschuurd.

[Afbeelding: 28936556.jpg]


En als blokkeerplaat achterop de kop, zodat de plug er niet uit kan schieten. Ik had ook iets van een platstuk kunnen maken met 2 gaten erin, maar nu heb ik alu op alu. Vind ik wel fijn op de kop i.v.m. rek- en trekverschillen tussen staal en alu.

[Afbeelding: 67077758.jpg]


Daarna was het tijd voor...

[Afbeelding: 76935650.jpg]


En op z'n nieuwe plek.

[Afbeelding: 38986831.jpg]


Van het weekend ga ik me met de bekabeling bezighouden.
Antwoord
#28
Netjes hoor! Best een lekkere combinatie zo, die B230FB met automaat. Daar houd je als daily driver de rest van het verkeer goed mee bij!
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#29
Vandaag nog het een en ander gedaan, zoals de remmen ontlucht met een maatje van me (altijd een fijn klusje), de stuurbekrachtigingspomp aangesloten, km-tellerkabel aangesloten, en nog wat van die kleine dingen. Ook twee extra gaten in de chassisbalken gemaakt voor de versnellingsbaksteun. Die kwam verder naar achter omdat de aw71 langer is dan de bw55 (had ik geen rekening mee gehouden). Gelukkig kwamen de achterste chassis gaten overeen met de voorste van de steun, dus ik hoefde alleen twee nieuwe achterste gaten te maken. Daarvoor de vloer opengeslepen zodat ik een "luikje" had, en een M10 moer erin gelast. Daarna luikje weer dichtgelast.

[Afbeelding: 90210104.jpg]


Ik zat ook de motorkabelboom een beetje uit ze leggen en te pluizen. Een dingetje was me nog niet helemaal duidelijk. Ik kan het wel opzoeken in een schema, maar weet iemand waar die stekkertje mee verbonden moet worden? Een blauw en een rood/wit kabeltje. Blauw lijkt + bobine te zijn in de motorkabelboom.

[Afbeelding: 58422449.jpg]
Antwoord
#30
Vandaag nog het een en ander gedaan, zoals de remmen ontlucht met een maatje van me (altijd een fijn klusje), de stuurbekrachtigingspomp aangesloten, km-tellerkabel aangesloten, en nog wat van die kleine dingen. Ook twee extra gaten in de chassisbalken gemaakt voor de versnellingsbaksteun. Die kwam verder naar achter omdat de aw71 langer is dan de bw55 (had ik geen rekening mee gehouden). Gelukkig kwamen de achterste chassis gaten overeen met de voorste van de steun, dus ik hoefde alleen twee nieuwe achterste gaten te maken. Daarvoor de vloer opengeslepen zodat ik een "luikje" had, en een M10 moer erin gelast. Daarna luikje weer dichtgelast.

[Afbeelding: 90210104.jpg]


Ik zat ook de motorkabelboom een beetje uit ze leggen en te pluizen. Een dingetje was me nog niet helemaal duidelijk. Ik kan het wel opzoeken in een schema, maar weet iemand waar die stekkertje mee verbonden moet worden? Een blauw en een rood/wit kabeltje. Blauw lijkt + bobine te zijn in de motorkabelboom.

[Afbeelding: 58422449.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Weer terug CasperV70 9 3.211 12 July 2022, 18:36
Laatste bericht: Rin
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 42.012 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
  BartJu's 245 DL automaat BartJu 69 54.120 11 May 2022, 19:50
Laatste bericht: BartJu
  Wéér een 245 T6 schmirnov 83 76.170 4 February 2021, 18:30
Laatste bericht: Ozzzz
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 91.147 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De blauwe 242; van 1x onderliggend naar 2x bovenliggend Arn02 23 19.033 6 January 2017, 10:33
Laatste bericht: Dopski
  Blauwe 245 Turbo '84. hooge048 51 38.260 18 August 2016, 15:45
Laatste bericht: jehannes
  Blauwe 245 uit 1978 hugo 41 28.438 23 July 2016, 17:30
Laatste bericht: BartJu
  Eindelijk weer een Volvo "in huis"! hugo 5 5.021 14 February 2016, 22:58
Laatste bericht: edwin
  De Blauwe DennisvdB 1.690 801.107 10 January 2016, 15:40
Laatste bericht: Laurens Zondag

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)