Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oranje 244 DL '75
En zo zijn we weer een half jaar verder... Excuses Smile Ik lees wel mee, maar postte even niet zoveel.

De oranje tsaat inmiddels in de stalling: een afgesloten, krukdroge plantenkas met gekalkte ruiten. Ik mag er niet sleutelen, maar hij staat droog en hij komt niet onder de vogelstront & dat is het belangrijkste Cool

Reden: de APK. Er zat voorlopig teveel laswerk aan:
- aansluiting dorpels op wielkast LA+RA
- dorpels, bodemstukjes
- reserve wielbakken.

En verder:
- benzinetank afkeur (ben met die andere tank nog niet klaar)
- wiellager LV
Omdat ik dat voor de APK-afloop niet rond kreeg, en we wat andere prio's rondom huis hebben dan laswerk (kozijnen schilderen, dubbelglas vervangen, etc.), blijven we toch maar even in de V40 rondtuffen.

Dus dan lekker verder met de andere ongemakken (die geen APK-afkeur zijn, maar door onszelf zeer gewenst):
- carb revisie zodat ie goed op benzine loopt;
- B21A revisie
- BW55 vervangen.

Eerst m.b.t. de BW55: toen ik de auto tijdelijk moest parkeren, deed de bak heel vreemd. Gedoe met automatisch terugschakelen (100 in zijn 2 *help*). Maar toen ik hem in maart voor de pre-APK wegbracht, deed de bak het weer perfect. Heel bizar. Heb wat rondgebeld voor bakrevisie, maar dat loopt al snel op naar € 1.500. De huidige is misschien vervuild, misschien slechtes seals, misschien de governour. Monteurs die ik sprak, durven dit zelf niet aan.
Flushen vind ik zonde van het geld, als de oorzaken nog zo divers kunnen zijn.

Toch maar rondgekeken naar een reservebak, en deze gevonden bij BartJuh. Heeft ca. 100K km gelopen volgens Scandcar, dus dan zal dat wel kloppen.
Misschien dat ik uit gekkigheid de huidige BW55 alsnog eens open om de binnenkant te bekijken.

De carb revisie:
Een 175CD2, komt van een B20 van oudevolvo. Op de sleuteldag in Gemert heb ik deze in de ontvetterbak al schoongemaakt, verder gashendel, veertjes, etc gedemonteerd en schoongemaakt en zilver gespoten. 2 Schroefjes is de kop van kapot gedraaid, dus die staat in de fluidfilm, daar ga ik binnenkort wel mee verder.

[Afbeelding: IMAG3462_zpsvexa5vam.jpg]

De B21A:
Schoonmaken en demontage: wasmachine lekbak eronder en dan lekker 5mm dikke zand/olie-smurrie eraf steken.
Remmenreiniger, Dasty geel.
Demonteren losse onderdelen.

[Afbeelding: IMAG3479_zpspxumjibb.jpg]





[Afbeelding: IMAG3482_zps9zp1nouh.jpg]


[Afbeelding: IMAG3480_zpsf49rbmup.jpg]


[Afbeelding: IMAG3492_zpsmgiunjjk.jpg]
[Afbeelding: IMAG3483_zpseuxoypsd.jpg]

[Afbeelding: IMAG3485_zps9udlofmr.jpg]

De homebrew multiplex motorbok was handig voor tijdelijk, maar niet voor tijdens revisie.
Dus een motorbokje gekocht bij Kippers Rijssen: € 45. Geen geld toch..

Eerst vastmaken aan de nieuwe bok en daarna de houten bok losschroeven en stukje afzagen.
[Afbeelding: IMAG3494_zpscauvodvh.jpg]

Tada: superblij mee!
[Afbeelding: IMAG3495_zpsf07orl2o.jpg]

Blokje is niet heel goed verzorgd. Naast de dikke oliekoek, ook voldoende vloeibare pakking.
[Afbeelding: IMAG3497_zps39zwm7bk.jpg]

En hier nog een probleem met het eerste draadeinde van het inlaatspruitstuk: muurvast. Je ziet dat er ook geen ruimte tussen zit, wat bij de andere wel zo is.
[Afbeelding: IMAG3496_zpslwijhru4.jpg]

Ohja, nog een tip:
voor de losse onderdelen, gebruik ik de diepvries zipper-zakjes van de Lidl. Kost geen fluit en met 1 of 3 Liter kan je alle onderdelen zeer goed uit elkaar houden. Vind ik zelf praktischer dan sorteerbakjes.

Ik zal nu wat regelmatiger updaten haha.
Hoi, Boaz
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
Wat vreemd, een hele oude B21A met dogdish vliegwiel. Wel een mooie Volvo waterpomp, beetje vloeibare pakking doen zoveel lui, op de gekste plaatsen.

Nee een BW55 kan je beter gewoon vervangen en klaar, revisie is niet verantwoord. Dat spruitstuk kan je losweken, beetje soda oplossing, IMAL oid rond dat draadeind smeren, dat de alu corrossie oplost/verzacht en dan de rubber hamer af een toe losjes erop laten dreunen. Wrikken, die 7 andere boutgaten geven net wat ruimte om dat 8ste wat beweging te geven.

Oh ja, het gekste vond ik die 175CD, op de B20 heb ik nog nooit zo'n vreemde constructie tegen de zijkant gezien. Dat stuk waar 1/4 opstaat.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Goed bezig Boaz. Zal de updates zeker volgen, en hoop dat de je nog veel plezier gaat hebben van de bak (daarmee bedoel ik dan zowel mijn oude de BW55, als het fraaie oranje geheel!).
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Marc1970 schreef:Wat vreemd, een hele oude B21A met dogdish vliegwiel.

Oh ja, het gekste vond ik die 175CD, op de B20 heb ik nog nooit zo'n vreemde constructie tegen de zijkant gezien. Dat stuk waar 1/4 opstaat.

Die B21A komt uit die banger lijkwagen, voordat ie banger werd.
Wat is t bijzondere vd dogdish? Lichter ofzo? Kan ik die nog goed gebruiken?

Die soda ga ik proberen. Dankje!
En dat 1/4 is een oude losse slangenklem die de gaskabel vasthoudt. Denk niet dat dat erop hoort. Daar hoort dat dunne geknikte zwarte klemmetje.

En bedankt Bart!

Verstuurd vanaf mijn HTC One S met Tapatalk
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
Citaat:Wat is t bijzondere vd dogdish? Lichter ofzo? Kan ik die nog goed gebruiken?

Dogdish is dacht ik lichter, maar die kan je niet gebruiken icm een automaat. Deze is geschikt voor een handbak.

Edit: Dogdish is zwaarder.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
Dogdish is juist loeizwaar.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Ok thanks, en zwaarder vliegwiel is beter voor stabiliteit vh toerental & vasthouden van snelheid toch?
Dus is het dan wel of niet beter icm automaat?

Verstuurd vanaf mijn HTC One S met Tapatalk
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
Je hebt niks aan dit vliegwiel en het doet ook niks bijzonders. Ze moesten gewoon wat materiaal hebben om die rij gaten in te boren.
Automaten hebben een heel dun vliegwiel waar alleen de starterkrans opzit, met een dikke koppelomvormer erop, google maar eens wat rond.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Lichter vliegwiel komt makkelijker op toeren maar kan stationair wat slechter, onregelmatiger lopen.
En de motor slaat makkelijker af met wegrijden.
De koppelomvormer van de automaat is een stuk zwaarder dan de drukgroep en koppelingsplaat van een handbak.
Daarom hoeft het vliegwiel van een automaat niet zwaar te zijn.
Het is daarom ook alleen maar een dunne plaat voorzien van tanden voor de startmotor en een paar gaten om de koppelomvormer op vast te schroeven.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
Weet je iets van de historie van dat blok? Voordat je er een hoop tijd en geld tegenaangooit bedoel ik. Zoals al duidelijk uit de commentaren zijn er een aantal merkwaardige onregelmatigheden. En heel gelukkig ziet het roodblok er ook niet uit, ik vermoed geen lage km-stand.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Onze oranje 245 uit 1977 Sputnik 4 1.259 17 December 2022, 08:30
Laatste bericht: HSGHOR
  Het oranje monster. En ik wesleyscheggetman 125 75.035 6 January 2017, 23:49
Laatste bericht: Marc1970
  de oranje 244 sam244 26 15.660 28 May 2015, 21:17
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)