Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lekkende voorruit
#1
Ik heb me laten vertellen dat dit een bekende kwaal is.
Als ik door harde regen rijd, zoals afgelopen zaterdag avond lekt mijn vooruit lang de bovenkant.
Dit was eerst alleen aan de bestuurders kant. Intussen is het over de hele breedte. Soms loopt er een enkele druppel over de ruit en soms vallen de druppels van boven recht naar beneden.

Ik wil graag weten wat de oorzaak hier van is en wat mijn opties zijn om dit te maken.


Nog even iets anders:
gisteren de achterbak leeg gehaald.
Bij het achterwiel lag iets vocht in de bak.
Aan de andere kant lag ruim een cm water. Het afwaterings gat van die bak werd afgesloten door een buisje wat omhoogstak.
Hierdoor kon het water natuurlijk niet weg. Er lag een slang los van het LPG systeem die hier overheen paste. (het overdruk ventiel?) Die slang het ik met een stukje binnenband over die buis gezet.
Is dit een veilige manier of kan ik dat beter anders aanpakken?


Dit alles gaat over mijn trouwe 145 uit 1970
Antwoord
#2
Beste Dirk,

De lekkage rondom de voorruit is op te lossen. Neem een dag of een middag de tijd. Vraag een buurman of iemand anders met twee handen je te helpen want je moet hem er uit gaan snijden en dan tillen.

Bij de automaterialenzaak bestel je het volgende: Ramenkit 2 bussen en een snijdraad voor ruiten en werkhandschoenen, oplosmiddel zoals bijv. thinner voor de restanten op de ruit en op de carrosserie, poetsdoeken en eventueel schuurpapier, zinkspray, lak, schilderstape en oude kranten. Bestel ook nieuwe raamklemmen bij www.vomd.nl of elders.

Verwijder dan eerst de sierlijst aan de buitenkant. Zorg dat je de snijdraad goed kunt vastpakken met de handschoenen en duw de snijdraad door de rubber. Dan is het een kwestie van rustig zagen. Je drukt daarna de voorruit er zo uit. Fluitje van een cent. Ik doe dit nu in een half uurtje.

Daarna de ruit maar vooral de hele sponning goed schoon maken met oplosmiddel. Goed de boel inspecteren op roest. De roest verwijderen tot op t blanke mertaal. Eventueel daarna zinkspray, en of lak aanbrengen. En na het drogen kan de nieuwe kit er op.

Ruit met klemmen er met twee man secuur inleggen en een beetje aandrukken. Daarna de opening tussen de ruit en de carrosserie geheel afkitten, maar zodanig dat de klemmen goed boven de kit uit blijven. Dan kun je daarna de sierlijst monteren. Nooit meer last!

Achterin de gaten in de bakjes moeten open blijven. Zodat vocht weg kan. Ik weet niet precies wat je nu met dat LPG slangetje bedoeld. Maar de tuutjes die er normaal zitten moet je open blijven houden. Gaan inderdaad vaak dicht zitten.

succes!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#3
Iets minder grondig maar ook effectief is de sierstrip eraf halen (deze zit met metalen veerklemmetjes denk ik) en de ruimte daaronder schoonmaken, slordige kitresten en overdrven roestbonken weghalen en dan volblubberen met montagekit.
Sierstrip weer in de natte kit en resterende klemmetjes vastdrukken en rijden maar.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Ik heb vandaag de ruit eruit gehaald, en dat bleek wel nodig.. Had ook lekkage en moet nu eerst lassen.

Het lijkt me een handige methode om de ruimte om de ruit als hij weer zit helemaal dicht te kitten, moeten er dan alsnog blokjes van een 240 op om de chromen lijst te laten passen? Anders probeer ik het gewoon zo..
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  clipjes voorruit Kogelman 27 759 4 November 2023, 23:27
Laatste bericht: Kogelman
  tussenstukje raamrubbers voorruit mist... heideltje 5 3.482 1 August 2020, 17:51
Laatste bericht: Tancor
  Roest bij de voorruit markje 0 1.530 23 October 2019, 17:16
Laatste bericht: markje
  Vervangen voorruit Black Moose 18 15.797 19 May 2019, 07:30
Laatste bericht: roger2401990
  glaslijm spiegel aan voorruit simon 3 2.484 11 March 2019, 15:14
Laatste bericht: PdeBruijne
  Tips: hoeken voorruit vervangen 245DL Maarten245DL 2 2.736 20 November 2018, 12:55
Laatste bericht: Marc1970
Photo Graag advies, roest bij voorruit Volvo 245 herstelllen barstema 4 5.721 27 August 2017, 23:10
Laatste bericht: barstema
  Voorruit 240 uit 1989 uitwisselbaar met voorruit later model? henri84 4 3.657 11 June 2017, 22:04
Laatste bericht: RM
  voorruit (laten) vervangen 245GLE1981 2 2.570 17 July 2015, 21:19
Laatste bericht: jos245
  Shit, sterretje in mijn voorruit! TonHerman 25 14.030 14 October 2014, 07:29
Laatste bericht: henqui

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)