Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Modernere Volvo kopen, welke?
#21
v700r schreef:Gristus wat een foute upgrade! Er zijn geen betere stoelen dan die van een Amazon!

Mijn Amazon had geen hoofdsteunen, iets wat ik liever wel heb. Er waren dan maar een paar opties: andere Amazon-stoelen regelen (zelf lassen kan ik niet, dus zelf de kokers voor de hoofdsteunen in de stoelframe lassen was dus geen optie) of meteen upgraden naar goede stoelen. Neutrale stoelhoesjes er overheen en je ziet er niets van. Smile


oudevolvo schreef:Ben zelf meer van het recht toe recht aan mechanisch sleutelen dan elektronica.
Ik ga me maar eens rustig aan verdiepen in de 940 en eventueel 960 / V90.
Heb persoonlijk een voorkeur voor een handbak.
Nog leuke leesvoer linkjes?

Als je Engels kan, lees dan mijn buyer's guide: http://www.volvotips.com/index.php/940-9...ers-guide/ Veel tekst, maar completer dan dit kan je het niet krijgen. Smile

Een LPT is doorgaans wel betrouwbaar, het zijn namelijk geen scheurmonsters. Smile Wil je op safe spelen, kies dan gewoon voor een simpele 940 met B230F. Smile
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
#22
Dat is inderdaad een mooi stukje leesvoer!
Inmiddels ben ik er wel uit dat de overstap naar moderner nog niet op korte termijn zal zijn.
De 940 blijft wel een goede kandidaat voor t.z.t.
Dan wel: handgeschakeld, liefst een van de laatste, dus 1997/1998 maar sowieso modeljaar 1995 en nieuwer.
Wel zit ik dan automatisch vast aan LPT volgens mij (wil geen HPT).
Kun je een turbo eigenlijk 'disabelen' als hij het niet meer zou doen / olie gaat doen gebruiken?
In welke versies zit eigenlijk de M90 en in welke de M47?

Maar goed, als je eenmaal na gaat denken over die bedragen aan wegenbelasting, waarom dan geen V40....?
Het verbruik van zo'n 940 is met 1 op 10 op benzine en 1 op 8 op LPG nog best fors.
Dat zal bij een nog wat nieuwere nog wel gunstiger zijn.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#23
oudevolvo schreef:Dat is inderdaad een mooi stukje leesvoer!
Inmiddels ben ik er wel uit dat de overstap naar moderner nog niet op korte termijn zal zijn.
De 940 blijft wel een goede kandidaat voor t.z.t.
Dan wel: handgeschakeld, liefst een van de laatste, dus 1997/1998 maar sowieso modeljaar 1995 en nieuwer.
Wel zit ik dan automatisch vast aan LPT volgens mij (wil geen HPT).
Kun je een turbo eigenlijk 'disabelen' als hij het niet meer zou doen / olie gaat doen gebruiken?
In welke versies zit eigenlijk de M90 en in welke de M47?

Maar goed, als je eenmaal na gaat denken over die bedragen aan wegenbelasting, waarom dan geen V40....?
Het verbruik van zo'n 940 is met 1 op 10 op benzine en 1 op 8 op LPG nog best fors.
Dat zal bij een nog wat nieuwere nog wel gunstiger zijn.

V40?? ...Wil je dat nooit meer hard op zeggen ;-)!
Volvo 244 DL 1974
Antwoord
#24
oudevolvo schreef:Dat is inderdaad een mooi stukje leesvoer!
Inmiddels ben ik er wel uit dat de overstap naar moderner nog niet op korte termijn zal zijn.
De 940 blijft wel een goede kandidaat voor t.z.t.
Dan wel: handgeschakeld, liefst een van de laatste, dus 1997/1998 maar sowieso modeljaar 1995 en nieuwer.
Wel zit ik dan automatisch vast aan LPT volgens mij (wil geen HPT).
Kun je een turbo eigenlijk 'disabelen' als hij het niet meer zou doen / olie gaat doen gebruiken?
In welke versies zit eigenlijk de M90 en in welke de M47?

Maar goed, als je eenmaal na gaat denken over die bedragen aan wegenbelasting, waarom dan geen V40....?
Het verbruik van zo'n 940 is met 1 op 10 op benzine en 1 op 8 op LPG nog best fors.
Dat zal bij een nog wat nieuwere nog wel gunstiger zijn.

Een 940 is inderdaad wel zwaarder en dorstiger dan een V40, maar bij een V40 heb je hetzelfde probleem als bij een 850 of V70 classic: het onderhoud is minder gemakkelijk dan bij een 940. Nu is een 850 wel betrouwbaar, maar als je electronische problemen krijgt dan mag je dieper in de buidel tasten. En zaken zoals motorsteunen, koppeling, draagarmen en allerlei andere zaken zijn arbeidsintensiever en duurder dan bij een 940.

Een turbo kan je helaas niet zomaar "bypassen": het ding heeft natuurlijk e.e.a. aan retourleidingen etc, maar ook de ECU is erop berekend. Het ombouwen van een turbo naar een niet-turbo zal doorgaans duurder zijn dan de turbo vervangen. Smile
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
#25
Waarom wil je alleen maar een LPT, en geen HPT? De turbo's hebben in principe alleen maar een M46 of M90 (de automaten even buiten beschouwing gelaten).
Antwoord
#26
En als je dan toch voor een 940 gaat zoek dan een m90 ipv zo'n kolenbak ;-).
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#27
Cojones schreef:Waarom wil je alleen maar een LPT, en geen HPT? De turbo's hebben in principe alleen maar een M46 of M90 (de automaten even buiten beschouwing gelaten).
Mijn aanname hierachter is dat de LPT zuiniger is en minder aan slijtage onderhevig. Maar ik hoor graag als die aanname niet klopt.

Volvo 142 B23 schreef:En als je dan toch voor een 940 gaat zoek dan een m90 ipv zo'n kolenbak ;-).
Inderdaad, mijn voorkeur gaat uit naar de M90. Is dat de standaard handbak op de latere types?
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#28
doe eens gek als ondernemer en koop een > 15 jaar oude 960 of 940, bijtelling 30% van de economische waarde en een veel modernere en comfortabelere auto
(dat gezeur over mrb geeft trouwens wel aan dat je als ondernemer gewent bent erg klein te denken)
Volvo 2448804131 GLE mellan blå 1989 met 255.200km, in SE
Volvo 1357312011 Nordic+ Electric Silver 2015
Seat Ibiza 1.2TDI 5drs Style zilver 2011
Antwoord
#29
oudevolvo schreef:Mijn aanname hierachter is dat de LPT zuiniger is en minder aan slijtage onderhevig. Maar ik hoor graag als die aanname niet klopt.
Die aanname klopt niet.
Antwoord
#30
Dat is mooi om te horen! Wat is de achtergrond daarvan?
Ik dacht, turbo = hogere vullingsgraad, dus meer brandstofverbruik (en dan hogere druk is nog hogere vullingsgraad).
Of wordt de verbranding niet alleen intenser maar ook efficiënter?
Daarbij ging ik ook uit van het feit dat dingen onder een hogere druk meer te lijden hebben en dus sneller slijten.

Maar mooi om te horen dat het niets uitmaakt, dat verbreedt de zoek mogelijkeden (nu gepauzeerd) weer.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welke Volvo voor dagelijks gebruik Djeepiej 5 5.227 2 March 2014, 11:24
Laatste bericht: Lukie5704
  940 kopen bij particulier of dealer? Kjanes 12 10.205 20 July 2012, 20:07
Laatste bericht: Cojones
  Wat is een ideale Familie - Volvo ? Kjanes 22 12.807 19 April 2012, 09:01
Laatste bericht: Yellow240
  Volvo 245 GL diesel, is dit wat? Erikvolvolvo 2 4.533 26 March 2012, 16:32
Laatste bericht: Erikvolvolvo
  Welke van de 2 Gandalf 17 12.099 22 June 2011, 00:01
Laatste bericht: Degraaf
  Familie Volvo`s Vlood 51 31 19.140 1 April 2011, 23:52
Laatste bericht: Markenmiek
  Wie heeft er ervaring met Rieder Volvo uit Bussum? Kense 13 9.623 25 April 2010, 18:54
Laatste bericht: MichielMaas
  nieuwe Volvo v700r 21 9.178 7 March 2010, 18:26
Laatste bericht: oga244
  Waarom niet één forum voor alle types Volvo 140/160/240/260? MP 45 18.850 10 November 2006, 22:21
Laatste bericht: MP

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)