Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
#21
Als er al iets hiervan door de politieke molen heen komt, zal het zijn dat oldtimers een sticker moeten kopen om in
de stad te mogen rijden. Niks erg. Net als in Duitsland. Helpt niks maar 'we' kunnen wel gewoon doorrijden als we betalen.
#22
volvosvenska schreef:Dat bedoel ik dus precies met subjectief ;-)
De overheid moet dus gaan bepalen of je auto netjes of afgetrapt is?
Objectief is een geldende APK en een bouwjaar.

Ja.. Ze bepalen wel meer voor me :-P
Maar goed, het zal wel geen haalbare kaart zijn inderdaad.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
#23
Stinky schreef:Als er al iets hiervan door de politieke molen heen komt, zal het zijn dat oldtimers een sticker moeten kopen om in
de stad te mogen rijden. Niks erg. Net als in Duitsland. Helpt niks maar 'we' kunnen wel gewoon doorrijden als we betalen.

Helaas geldt er weer zoiets stoms in de EU genaamd "aanbesteding" en moet er dus eerst een groot onderzoek komen (kost geld) en mogen tig partijen zich inschrijven (kost nog meer geld) om vervolgens iets te moeten kiezen (wat ook weer geld kost) door een speciaal opgerichte adviescommissie (wat helemaal veel geld kost) en dat lijkt dan op het Duitse systeem maar toch weer iets anders moet zijn wegens die EU-aanbestedingswet. Oftewel: het kost klauwenvol geld maar mag niet 1-op-1 gekopieerd worden.

Leuke voorbeelden uit het verleden: de OV-chipkaart (in tig andere landen al járen actief zonder problemen of iets, maar mocht niet zomaar overgenomen worden), Km-heffing (tig systemen die perfect werken, o.a. in Noorwegen, Zweden, Duitsland etc en toch moet het uitgebreid onderzocht worden en miljoenen verslinden om vervolgens in de prullenbak te verdwijnen, wederom EU-aanbestedingsgeneuzel) en zo zijn er duizenden voorbeelden te noemen. Sad

Als ze dan iets haalbaars en objectief zouden moeten hebben om dagelijks gebruik van oldtimers tegen te gaan: laat ook een oldtimer belasting betalen, tenzij je een jongere auto als daily driver hebt (wat simpel te checken is via RDW en belastingdienst, die ook gekoppeld zijn aan elkaar). In geval van leaserijders die een oldtimer hebben (en dus ook vaak km-registratie om bijtelling te ontlopen) zou je moeten volstaan met een verklaring van de leasemaatschappij dat de oldtimerbezitter erin rijdt. Niet geheel waterdicht (zelf oldtimer rijden terwijl je vriendin de leasebak heeft en dat soort dingen) maar je kan er wel het gewenste effect mee krijgen: de overheid ziet liever iedereen braaf belasting betalen en niet de oldtimer voor woon-werkverkeer gebruiken. Want daar komt het gewoon op neer: heel dat milieu-aspect is een leuk marketingsausje die in Duitsland niet bleek te werken. Wink
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
#24
Opzet van het wegenbelastingvrij maken destijds was de gedachte dat een auto die in NL al 25 jaar rondreed al zoveel wegenbelasting had betaald in die 25 jaar dat je dan een vrijstelling had verdiend. Daarbij kwam nog eens dat een auto die toen 25 jaar oud was niet geschikt was voor dagelijkse ritten of veel kms. De weg werd dus ook niet belast.
Heden ten dage is dat natuurlijk anders.Importauto's en de diverse volvo's en mercedessen zijn zeer goed te gebruiken als dagelijkse auto en gaan gewoon maar niet kapot.....
De overheid zal dus terug willen naar de situatie dat men een klassieker gaat gebruiken voor de mooie zondagen en dus de leeftijdsgrens steeds zal willen verhogen , 30 jaar of ouder.
Men probeert zich dus nu in bochten te wringen door het milieu erbij te halen, men ziet dat het langzaam uit de hand loopt met het aantal oldtimers, derving van inkomsten.
Aan de andere kant worden autos van na 1-1-1987 wegenbelastingvrij, terwijl diesel en LPG gedeeltelijk worden belast.
Vnl voor LPG zeer krom aangezien die weer schoner zijn dan benzine motoren.
Km heffing zou natuurlijk het meest eerlijk zijn maar dat is een gepasseerd station lijkt me. Nederlanders willen niet gecontroleerd worden en technisch is ook nog al lastig.
Wegenbelasting helemaal afschaffen en tolwegen invoeren is een eerlijkere optie.....maar van mij mag het zo blijven ;-)!
Lekker rondtuffen belastingvrij op LPG, verzekering 50 euro per jaar.
Volvo 244 DL 1974
#25
Tja, men is nogal gevoelig voor het tegenargument dat de wegenbelastingvrije auto's van dezelfde weg gebruik maken in dezelfde hoeveelheid (in geval van woon-werkverkeer in een oldtimer).

Auto's van na 1987 hebben wel vaker een katalysator, en een benzine-auto met electronisch geregelde injectie zal in veel gevallen minder uitstoten dan wanneer er 'n ongeregelde goedkope LPG-installatie in gelegd wordt. Wink Vanaf 1987 zijn injectie-modellen veel populairder en gebruikelijker geworden, maar helaas zijn er veel gesloopt door de sloopregeling.

Km-heffing is juist gemakkelijk: in Stockholm doen ze 't al jaren met een zo goed als waterdicht systeem. Maar ja: EU-aanbesteding enzo. Sad Ben zelf ook geen voorstander ervan, zeker omdat 't wederom gebaseerd zal zijn op onjuiste cijfers. Als men iets wil doen tegen oldtimers, dan zouden ze het met een dagelijkse auto ernaast als verplichting moeten doen om nog te kunnen genieten van belastingvoordeel. Maar aangezien het gewoon symboolpolitiek is, heb ik liever dat ze er helemaal niets aan doen. Wink

Denk dat het wederom met een sisser af zal lopen, en we mogen dan weer aftellen naar volgend jaar waar weer zo'n absurd plan naar boven zal komen (het is immers ieder jaar al raak).
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
#26
Laten ze eerst maar eens wat beter evalueren/afwachten hoe een en ander nu sinds kort geregeld is, voordat er overhaaste conclusies worden getrokken. Het zal, denk ik, best meevallen. En de onderzoekers hebben dat zelf ook wel gezien. In dat rapport zelf staat namelijk ook al dat het een tijdelijk probleem betreft dat er nu relatief veel uitstoot is door oldtimers. Door de nieuwe regelgeving wordt verwacht dat er vanzelf minder vervuildende oldtimers op de weg komen. Dat nou net dat stukje niet in in alle nieuwsberichtenstaat vind ik misschien wel triester.
http://nos.nl/artikel/401212-vervuiling-...t-toe.html

Dat het nieuwe beleid (en de crisis) lijkt te werken blijkt uit dit nieuwe berichtje:
http://www.autoweek.nl/autonieuws/20168/...rs-gedaald
#27
Oldtimers gaan er op den duur toch vanzelf uit. Ik zie niet hoe auto's van pak 'em beet na 2000 ooit nog klassiekers kunnen worden, op een aantal exceptionele types na. Er is niet of nauwelijks meer zelf aan te sleutelen. Om een storing te lezen in de ecu, of een van de ecu's, heb je speciale apparatuur nodig die niet aan te schaffen is voor de hobbyist. Om een fuseekogel te vervangen moet je gelijk een hele draagarm van 500,- kopen. Auto's gaan total-loss op airbags en ecu's.
Ik chargeer misschien een beetje, maar moderne auto's worden gemaakt om een jaar of 10-15 in te rijden, en dan gesloopt te worden en 100% gerecycled. Dat is beleid. Kennelijk is dat milieuvriendelijker dan 30-40-50 jaar met een auto te doen.
#28
op termijn gooien we die deur allemaal voor het laatst dicht, nu nog ff plezier van hebben.. hmm, ens zien, als de auto 80 jr. oud is ben ik 88... zou MP dan nog bestaan? Hoe adverteer je daarmee..? ruilen tegen een rollator, liefst van Zweedse makelij..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#29
En het is ineens een stuk actueler en erger dan we dachten: uit de CPB-berekeningen blijkt dat een flink aantal partijen verborgen partijprogramma-punten hebben die niet in het programma staan maar wel doorgegeven zijn aan het CPB.

Helaas komt het oldtimer-verhaal daar ook in voor: D66, PvdA, CU en GroenLinks willen dat oldtimers straks wegenbelasting gaan betalen. U raadt het al: dat is een bijna een meerderheid volgens de peilingen (1 partij die het steunt in ruil voor iets anders wat zij gesteund willen krijgen en we hangen al) en de kans is dus aanwezig dat ze dat er doorheen gedrukt krijgen als men voldoende stemmen heeft. Wel gemakkelijk dat we dit nu weten, want nu weten waar we in ieder geval níet op moeten stemmen!

Bron: http://www.rtl.nl/components/actueel/rtl...rammas.xml
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
#30
Oldtimers in het algemeen? Of 'nieuwe oldtimers'? Ze kunnen reeds vrijgestelde auto's toch niet gaan belasten?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&Frida 4 1.969 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 3 1.636 30 September 2016, 09:22
Laatste bericht: jos245
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 35.321 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 4.023 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 5.123 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 96.522 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 4.868 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski
  Vraagje wegenbelasting Laurens Zondag 5 1.192 9 July 2015, 14:00
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Hoe en wat voor de drie maanden niet rijden met oldtimer L.Nijhuis 5 3.076 11 November 2014, 22:30
Laatste bericht: Arjan.
  Wegenbelasting enzo 1984 245 lpg A_A 2 1.464 13 July 2014, 01:21
Laatste bericht: jos245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)