Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kapot overdrive relais, bypass mogelijk?
#1
Gisteren klapte op de snelweg bij een gangetje van 140 mijn overdrive relais eruit, is me al eerder overkomen en kan me herinneren dat ik dit toen gepost heb op het forum. Toen werd ik gewezen op het kortsluiten van dit relais zodat de OD altijd werkt totdat ik een nieuw relais binnen zou hebben. Kan deze post alleen niet meer terugvinden.

Kan iemand me verwijzen naar een plaatje/link waar dit wordt uitgelegd?

En wat zou de reden kunnen zijn van dit probleem, na 1,5 jaar weer een relais eruitblazen lijkt me niet echt handig en de bedoeling?

ALvast bedankt!

Bas
Antwoord
#2
Dat relais moet je nooit overbruggen. De od is absoluut niet geschikt om continue in te blijven staan. Hij blijft dan in versnelling 1 tot en met 4 in staan en krijgt veel te veel koppel te verwerken en gaat kapot.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#3
Volvo 142 B23 schreef:Dat relais moet je nooit overbruggen. De od is absoluut niet geschikt om continue in te blijven staan. Hij blijft dan in versnelling 1 tot en met 4 in staan en krijgt veel te veel koppel te verwerken en gaat kapot.

Het gaat hier om een automaat, dat kan toch zonder problemen? Ik heb hem altijd aan staan dus wat mij betreft mag het relais er tussenuit!
Antwoord
#4
Ow een automaat. Dat wist ik niet. Ik ben niet zo van de automaten en kan er dus geen antwoord op geven. Maar logischerwijs denk ik hetzelfde verhaal als bij een handbak. Teveel koppel in lage versnellingen en dus beter niet doen. Tenzij de automaat ook automatisch de od afschakelt in lage versnellingen.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#5
Bij de BW55/AW7x modellen (zeker aw70) de solenoïde simpelweg optillen en een doorgang maken naar de buitenste rand. Bijgaand onderdeel van IPD geeftrecies wat er gaat gebeuren. Jou originele soleonide zal Werken volgens
2 o-ringen en de kleinste moet je volledig wegnemen.....

http://www.ipdusa.com/products/4793/1103...bypass-kit
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#6
Niet echt wat ik bedoel! Het is toch ook mogelijk om je relais anders aan te sluiten met als gevolg dat je OD altijd aan staat? Iemand?


Verstuurd vanaf mijn Iphone met behulp van Tapatalk.
Antwoord
#7
Bazis schreef:Niet echt wat ik bedoel! Het is toch ook mogelijk om je relais anders aan te sluiten met als gevolg dat je OD altijd aan staat? Iemand?


Verstuurd vanaf mijn Iphone met behulp van Tapatalk.

Dan is een relais de enige optie.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#8
Ik kan me herinneren dat er iemand hier me een jaartje geleden heeft laten zien hoe je het relais zo aansluit dat je altijd op de overdrive rijdt. Bericht verdwenen na overgang op het nieuwe forum? Of word ik seniel?


Verstuurd vanaf mijn Iphone met behulp van Tapatalk.
Antwoord
#9
Ik rij al 2,5 jaar met overbrugd OD relais met mijn AW71 bak. Geen probleem.
In principe doet dit relais helemaal niets. Het dient alleen maar om de OD uit te kunnen schakelen met het knopje aan de zijkant van de keuzehendel.
Normaal krijgt de OD spoel altijd 12v. Altahans bij mijn 240.

Google even naar document TP30808-1. Op pagina 115 staat een schema van het OD cirquit.
Na deze wijziging kan je dus alleen de OD niet meer uitschakelen.

Trouwens, weet je zeker dat het relais stuk is? Het relais geeft spanning aan de OD spoel in ruststand.
Een afgebroken draad naar de bak komt ook vaak voor. Ook bij mij dus.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord
#10
Mooi, niet seniel dus. Weet bijna zeker dat het relais de boosdoener is, zelfde euvel als vorig jaar en hoor het relais ook niet meer klikken. Schema bekeken en ben qua electra een noob dus daar kan ik niks mee :-(. Iemand wellicht een fotootjes van de bypass op het relais?


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?d4mcbn
Verstuurd vanaf mijn Iphone met behulp van Tapatalk.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Overdrive electrisch gedeelte Rin 12 1.111 4 July 2023, 19:06
Laatste bericht: Rin
  Overdrive J-type schakelt niet bij koude motor Rat242 18 6.638 5 February 2023, 15:06
Laatste bericht: skidje
  Overdrive pakt niet Lubse 9 7.071 5 March 2020, 23:26
Laatste bericht: Raymond_63
  past een M46 (Overdrive J-type) uit een 960 in een 740 Turbodiesel? nullifie 3 3.292 14 March 2019, 23:03
Laatste bericht: nullifie
  M46 P overdrive Renévolvo 5 6.263 12 November 2017, 15:22
Laatste bericht: Marc1970
  Haperende overdrive Volvo 240 Gl1983 sedan met BE19E blok Thijs240gl1983 13 13.633 18 July 2016, 21:07
Laatste bericht: ZOAB
  Automaat ombouw 3 naar 4 traps wat is er mogelijk vinkepeter 4 4.942 26 February 2016, 10:17
Laatste bericht: Goedkoetje
  Vervangen koppeling 1982, b21ft met M46 met overdrive Reinier 18 15.734 24 January 2016, 00:53
Laatste bericht: Reinier
  Overdrive blijft ingeschakeld bij warme motor hun 11 10.648 14 April 2015, 13:36
Laatste bericht: hun
  overdrive selenoid AW71 jero 6 5.101 2 January 2015, 23:28
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)