Berichten: 105
Topics: 23
Lid sinds: Jun 2009
Gisteren klapte op de snelweg bij een gangetje van 140 mijn overdrive relais eruit, is me al eerder overkomen en kan me herinneren dat ik dit toen gepost heb op het forum. Toen werd ik gewezen op het kortsluiten van dit relais zodat de OD altijd werkt totdat ik een nieuw relais binnen zou hebben. Kan deze post alleen niet meer terugvinden.
Kan iemand me verwijzen naar een plaatje/link waar dit wordt uitgelegd?
En wat zou de reden kunnen zijn van dit probleem, na 1,5 jaar weer een relais eruitblazen lijkt me niet echt handig en de bedoeling?
ALvast bedankt!
Bas
Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Dat relais moet je nooit overbruggen. De od is absoluut niet geschikt om continue in te blijven staan. Hij blijft dan in versnelling 1 tot en met 4 in staan en krijgt veel te veel koppel te verwerken en gaat kapot.
Berichten: 105
Topics: 23
Lid sinds: Jun 2009
Volvo 142 B23 schreef:Dat relais moet je nooit overbruggen. De od is absoluut niet geschikt om continue in te blijven staan. Hij blijft dan in versnelling 1 tot en met 4 in staan en krijgt veel te veel koppel te verwerken en gaat kapot.
Het gaat hier om een automaat, dat kan toch zonder problemen? Ik heb hem altijd aan staan dus wat mij betreft mag het relais er tussenuit!
Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Ow een automaat. Dat wist ik niet. Ik ben niet zo van de automaten en kan er dus geen antwoord op geven. Maar logischerwijs denk ik hetzelfde verhaal als bij een handbak. Teveel koppel in lage versnellingen en dus beter niet doen. Tenzij de automaat ook automatisch de od afschakelt in lage versnellingen.
Berichten: 2.416
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
5 July 2012, 18:12
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 July 2012, 18:15 door skidje.)
Bij de BW55/AW7x modellen (zeker aw70) de solenoïde simpelweg optillen en een doorgang maken naar de buitenste rand. Bijgaand onderdeel van IPD geeftrecies wat er gaat gebeuren. Jou originele soleonide zal Werken volgens
2 o-ringen en de kleinste moet je volledig wegnemen.....
http://www.ipdusa.com/products/4793/1103...bypass-kit
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 105
Topics: 23
Lid sinds: Jun 2009
Niet echt wat ik bedoel! Het is toch ook mogelijk om je relais anders aan te sluiten met als gevolg dat je OD altijd aan staat? Iemand?
Verstuurd vanaf mijn Iphone met behulp van Tapatalk.
Berichten: 2.416
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Bazis schreef:Niet echt wat ik bedoel! Het is toch ook mogelijk om je relais anders aan te sluiten met als gevolg dat je OD altijd aan staat? Iemand?
Verstuurd vanaf mijn Iphone met behulp van Tapatalk.
Dan is een relais de enige optie.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 105
Topics: 23
Lid sinds: Jun 2009
Ik kan me herinneren dat er iemand hier me een jaartje geleden heeft laten zien hoe je het relais zo aansluit dat je altijd op de overdrive rijdt. Bericht verdwenen na overgang op het nieuwe forum? Of word ik seniel?
Verstuurd vanaf mijn Iphone met behulp van Tapatalk.
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Ik rij al 2,5 jaar met overbrugd OD relais met mijn AW71 bak. Geen probleem.
In principe doet dit relais helemaal niets. Het dient alleen maar om de OD uit te kunnen schakelen met het knopje aan de zijkant van de keuzehendel.
Normaal krijgt de OD spoel altijd 12v. Altahans bij mijn 240.
Google even naar document TP30808-1. Op pagina 115 staat een schema van het OD cirquit.
Na deze wijziging kan je dus alleen de OD niet meer uitschakelen.
Trouwens, weet je zeker dat het relais stuk is? Het relais geeft spanning aan de OD spoel in ruststand.
Een afgebroken draad naar de bak komt ook vaak voor. Ook bij mij dus.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 105
Topics: 23
Lid sinds: Jun 2009
Mooi, niet seniel dus. Weet bijna zeker dat het relais de boosdoener is, zelfde euvel als vorig jaar en hoor het relais ook niet meer klikken. Schema bekeken en ben qua electra een noob dus daar kan ik niks mee :-(. Iemand wellicht een fotootjes van de bypass op het relais?
---
I am here:
http://tapatalk.com/map.php?d4mcbn
Verstuurd vanaf mijn Iphone met behulp van Tapatalk.