Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cursus kleppen stellen Volvo 244 turbo
#1
Kleppen stellen Volvo 244 turbo:


Wij nemen een knutselhok met als inhoud een Volvo 244 turbo:
[Afbeelding: 35ow1.jpg]


Daarnaast hebben we klepstelgereedschap nodig (zie foto):
[Afbeelding: 17dq.jpg]

De maten van de plaatjes staan in elke hokje geschreven:
[Afbeelding: 23va.jpg]


Om het kleppen deksel te verwijderen moet je ff het een en ander weghalen om er wat makkelijker bij te komen:
[Afbeelding: 55ur.jpg]


Dan het kleppen deksel er af (let er op dat als je geen reserve klepdeksel pakking hebt, je de oude niet beschadigd om olie lekkage te voorkomen):
[Afbeelding: 69mc.jpg]


Dan pak ik meestal ff een ratel met dop om de krukas + nokkenas rond te kunnen draaien om de kleppen op tuimelen te kunnen zetten:
[Afbeelding: 102ll.jpg]


Het kleppen stellen gaat als volgt. Je zorgt dat de kleppen van de 4e cilinder op tuimelen staan (dus de nokken wijzen naar beneden en drukken de kleppen in zoals op deze foto): [Afbeelding: 85et.jpg]).


Nu staan de nokken voor de kleppen van de 1e cilinder omhoog en zijn dus te stellen zoals te zien is op deze foto: [Afbeelding: 75fl.jpg]

Dit doe je dus ook met de andere kleppen: 4e cilinder op tuimelen 1e stellen. 3e cilinder op tuimelen 2e stellen. 2e cilinder op tuimelen 3 stellen. 1e cilinder op tuimelen 4e stellen.


Als eerst meet je dus de klepspeling met een voelermaat van een cilinder waarbij de nokken van de nokkenas omhoog staan. Is de speling te groot, zet je er een dikker plaatje tussen dan er nu in zit, is de speling te klein, zet je er een dunner plaatje tussen. Om een plaatje er uit te halen, zet je de klem, zoals te zien is op de foto, tussen de nokken as en de klepstelplaat houdertjes (die ronde dingen waar de klepstelplaatjes inliggen): [Afbeelding: 96tx.jpg]


Hiermee druk je de kleppen iets van hun zitting af waardoor je ruimte hebt om de plaatjes er tussen uit te halen. Een plaatje er tussen uit halen doe je met de tang met de blauwe handvatten op de volgende foto rechtsboven in: [Afbeelding: 23va.jpg]


De houders waar de klepplaatjes in liggen onder de nokken as hebben aan 2 kanten een kleine inkeping waardoor je ze met de tang uit de houder kunt trekken. Nu moet je ff een beetje pielen om die plaatjes er verder uit te krijgen (met een punttang oid) (geen foto van want dan had ik mn camera kunnen weggooien ivm de olie Big Grin )

Heb je het plaatje er uit, dan zoek je een ander plaatje uit de bak. Je meet het oude plaatje op met een micrometer. Nu weet je de dikte van het plaatje en je weet wat de speling nu moet zijn om binnen de limieten te vallen. Dit tel je dus op, of trek je dus af van het oude plaatje om dus een plaatje te krijgen om een juiste klepspeling te krijgen. Het monteren van het plaatje gaat op omgekeerde manier. Je hebt de klem er als het goed is nog tussen zitten, zodat je het plaatje er nu zo weer tussen kunt leggen. Zorg dat het plaatje juist in de houder ligt!! Dit gaat nog wel eens lastig nl. Zit het plaatje er in, draai dan de klem er tussenuit en meet de speling opnieuw om het even te checken. Is het goed, ga je bezig met de volgende klep.

Dit doe je dus bij elke klep.


Ben je hiermee klaar dan bouw je het geheel weer terug. Ik loop voor mezelf na de tijd altijd alles even na wat ik los heb gehad, zodat ik niets vergeet. Na de tijd misschien nog even wat olie druppels wegpoetsen en olie peilen.

Dan ben je klaar, en zou ie er weer een paar duizend km tegen moeten kunnen. Ik begreep van Kaasie dat je het ongeveer rond de 20dkm kunt doen.

Veel plezier ermee!!
Antwoord
#2
Netjes en duidelijk. =D>

Hoort eigenlijk in ' service en onderhoud'
VOLVO 945 2.3 i&nbsp; aut. '92<br />SAAB 99 GL 2.0i '84<br />www.adopteereendog.nl<br />[Afbeelding: cooltext34912265.gif]<br />Een groot acteur kan u tot tranen bewegen. Maar dat kan een automonteur ook
Antwoord
#3
John242 schreef:Hoort eigenlijk in ' service en onderhoud'

En daar staat het dan nu ook. Smile
Antwoord
#4
mooi werk!
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#5
de voelermaatjes van de andere kant er tussen steken gaat gemakkelijker.

dit tussen steken gaat bij sommige motors vrij zwaar.
dit komt omdat er rubber ringetjes om de klepsteel staan die wat olie tussen klepsteel en nok-volger houden.
waardoor er wat minder getik onder het kleppendeksel vandaan komt.
deze ringetjes moet je dan indrukken met je voelermaatje en dat valt soms niet mee.
maar stug volhouden dan komt het absoluut goed.

torn je motor niet aan je nokken-as.
dit gaat zo zwaar dat de bout van de nokken-as zal breken.
Antwoord
#6
kaasie schreef:de voelermaatjes van de andere kant er tussen steken gaat gemakkelijker.

dit tussen steken gaat bij sommige motors vrij zwaar.
dit komt omdat er rubber ringetjes om de klepsteel staan die wat olie tussen klepsteel en nok-volger houden.
waardoor er wat minder getik onder het kleppendeksel vandaan komt.
deze ringetjes moet je dan indrukken met je voelermaatje en dat valt soms niet mee.
maar stug volhouden dan komt het absoluut goed.

torn je motor niet aan je nokken-as.
dit gaat zo zwaar dat de bout van de nokken-as zal breken.

Heb je het hier over kleppen met klepstelplaatjes kaas? Ik ken 't verhaal niet. Misschien kun je er ff wat meet over vertellen?


Over een week of 2 zijn de remmen aan de beurt (voor schijven + voor en achter blokken) dus ik denk dat ik daar wel een verslagje van kan maken, als ik tenminste tijd heb om elke keer handen te wassen en een foto te knippen.. Big Grin
Antwoord
#7
Jan-Willem schreef:Is dat priv? gereedschap of heb je dat geleend bij de dealer. (jacob schaap)

Heb je toevallig de nummers van de tang en dat stukje gereedschap die de kleppen iets uit hun zitting drukken.

Ik heb het gisteren bij Lukas gedaan bij ons in de schuur,
maar zonder het juiste gereedschap valt het niet mee !!!
Het meten is geen prbleem alleen het vervangen Wink

Ik ben wel geintreseerd in die stukjes gereedschap...
Vandaar dat ik opzoek ben naar de volvo nummers....

MvG Jan-Willem

Grappig dat je aan 't gereedschap kunt herkennen waar het vandaan komt Big Grin
M'n pa heeft het spul vanmiddag alweer teruggebracht, maar ik kan nog wel ff wat navraag doe voor die nummers als je dat wil. Het zal idd een stuk gemakkelijker gaan als je het juiste gereedschap hebt. Hoe heb jij dat gedaan dan?
Antwoord
#8
hartstikke leuk LJ, dit wilde ik altijd al graag eens zien (ipv lezen). Dank je!
79-er 242 GT B23e
Antwoord
#9
lj_dekker schreef:Hoe heb jij dat gedaan dan?

Tobben met verschillende maten schroevendraaiers en een aangepaste bandenlichter om de zittingen in te drukken :evil: :oops:
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#10
Jan-Willem schreef:Heb de nummers gevonden via vadis.

Ja idd eerst geprobeerd met een schroevendraaier, maar dat vindt ik echt niks.
Eerst alle maten gemeten en dan de nokken-as eruit.
Dat is dan nog de snelste manier.

Bel morgen even met de dealer over de stukjes gereedschap.


De snelste manier de nokkenas eruit.. Big Grin Dan kun je idd beter goed gereedschap hebben. ben je van plan om dat spul te gaan kopen?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Question Volvo 240 aandrijfas monteren Thomas Driessen 7 769 22 August 2023, 21:05
Laatste bericht: Thomas Driessen
  Onderdelen Volvo 144 1971 Pludoris 18 6.254 9 June 2023, 11:16
Laatste bericht: Jambon
  Verwarming Volvo 240 2.3i (1992) Biopowerenschede 1 2.156 21 January 2020, 20:32
Laatste bericht: Marc1970
  thermostaat vervangen volvo 244 diesel h.vdweetering 2 4.070 6 January 2017, 11:14
Laatste bericht: h.vdweetering
  Volvo site met exploded views en onderdeelnummers van alle modellen DanielR 2 6.620 4 January 2017, 11:28
Laatste bericht: DanielR
  Vervuilde brandstoftank Volvo 142 schoonmaken Bavadi 2 4.952 4 October 2016, 18:51
Laatste bericht: Marc1970
  Kleppen tool TransferSmout 4 6.408 15 July 2016, 19:38
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Onderhoud Volvo 145 van 1973 Bram met een 245 11 14.428 24 February 2016, 11:30
Laatste bericht: oudevolvo
  Volvo s80 2.4 comfort (bj 2000) verschillende problemen. JermaineS 34 31.697 6 February 2016, 07:17
Laatste bericht: Dirk342
  Uitlijnen Volvo 142 '73 Bavadi 9 7.777 12 November 2015, 15:27
Laatste bericht: Bavadi

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)