Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Exacte type carburateur (Zenith-Stromberg) achterhalen
#1
Collega's,

Met het oog op het aanschaffen van een nieuwe repairkit, stelde ik BCCP de vraag welke kit exact geschikt is voor mijn Volvo.
Dat is een Volvo 242 van bouw- en modeljaar 1979 (België); met b19a en voorzien van een Zenith-Stromberg 175CD2SE.

Een vorige maal stuurden ze mij de repairkit CDRK47 (R.KIT 175CDSE VOL.340(B17A)79+) op. (dus volgens de benaming voor een B17A) In ieder geval, de Volvodealer die ik die set overhandigde, zei dat deze niet 100% de juiste was (geen verdere details). Dat was circa twee jaar geleden, toen ik problemen had met een veel te hoog CO-percentage.

BCCP verwees me vervolgens naar het identificatieplaatje op de carburateur.
Jammer maar helaas.. toen ik ging kijken, bleek het verdwenen. Toen de Volvo-dealer de carburateur afstelde, moeten ze het plaatje hebben verwijderd en niet meer op zijn plaats gezet. Op foto's bij aankoop van de Volvo is het nog te zien, maar jammer genoeg onleesbaar.

Geen identificatieplaatje dus.
Is er een of andere manier om toch te achterhalen welk type zenith-stromberg daadwerkelijk onder de kap zit?

BCCP reageerde op mijn bericht over het verlies van het identificatieplaatje met het volgende:


Citaat:Goedemiddag:

Er van uitgaande, dat van de carburateur nog wel de originele naaldcode kunt aflezen, zouden bij (biast instelbaar) B1EE o.a. de volgende carbs mogelijk zijn:

Manuf Eng Model Year Spec kit naald spindle vl.nld disc
Volvo B21A 242/244 1979 to 1979 4044 CDRK 46 B1EE B26808 B21344 019608
Volvo B21B 242/245 1979 to 1979 4043 CDRK 46 B1EE B26808 B21344 B25562
Volvo B21A 242/244/245 1976 to 1979 3926 CDRK 45 B1EE B23495 B21344 B25562
Volvo B21A 242/244 1976 to 1979 3869 CDRK 45 B1EE B26808 B21344 019608

Bij een B21B blok zijn nog andere mogelijkheden, verschillen zitten in de grootte van de vlotternaald (doorlaat), de vorm van de gasklepas (schroefdraad, messing of staal) en de soort gasklep (dicht of met klep).
U ziet ook al uit het lijstje, dat beide kits universeel zijn, omdat de assen van 3926 en 3869 verschillend zijn, terwijl daar dezelfde kit gebruikt wordt.

CDRK45 en 46 liggen nog op voorraad, CDRK47 is waarschijnlijk niet de juiste, en zal speciaal voor u besteld moeten worden.

Met vriendelijke groet,

Opvallend is dat ze het nu enkel over een B21 hebben, ondanks ik mailde dat ik een B19a heb. Of maakt dat verder niet uit?
Naaldnummer B1EE klopt verder wel.

Maar blijkbaar komen er nog steeds minstens vier remairkits in aanmerking. Het verschil zou 'm voornamelijk in gasklep en gasklepas zitten.

Iemand enig idee hoe ik het verschil kan zien?
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#2
Wat een knurften, zomaar het typeplaatje van je carb weggooien. B19A MY 1979. Staat jammergenoeg niet kant en klaar in mijn lijstje. Wel een B19A 1980 zonder autotype aanduiding, servicekit CDSK6, revisiekit CDRK47. Die kit gaat ook in de B19A die in de Volvo 360 zat, alle bouwjaren.

Dus, met CDRK47 krijg je in elk geval een netjes lopende motor.

Waar BCCP een B21B vandaan haalt is mij een raadsel want die heeft nimmer bestaan. Voor de rest zullen ze wel weten waar ze het over hebben, als ze hun hoofd er lang genoeg bij kunnen houden. Ik moet er niet aan denken, elke dag ellenlange lijsten met onderdeelnummers doorspitten.

Lijstje: http://www.forgasarteknik.se/Reservdelar...-Volvo.pdf
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
http://www.bccp.nl/shop2/contents/nl/d47_02.html

Als ik zo die kits bekijk, zit er helemaal geen gasklep of gasklepas bij. Wel vlotterventielen, die wel met verschillende ond.no. in de lijst staan, maar die zullen dan min of meer universeel zijn. Ook is er verschil in dempers en uiteraard naalden, maar ik denk niet dat een B1EE of een B1FE veel anders zullen zijn.

Waarom heb je nu al een revisiekit nodig? Zo hard slijten die dingen toch niet?

Wat je tenslotte nog kan proberen is met je motoronderdeelnummer (dat is 498750) zoeken in VADIS (de dealer heeft dat bijvoorbeeld), misschien staat daar het onderdeelnummer van de bijbehorende carburateur bij.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
heb je iets aan het nummer dat op de carburateur van mijn 343 GLS uit 1980 zit?
Daar zit een B19A in, uit de 240 geplukt. Het identificatieplaatje zit er nog op. Als je er mee geholpen bent, wil ik het wel even opzoeken.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#5
Tjah.. er blijven maar lijken uit de kast vallen, bij die dealer. Naar aanleiding van dat eenmalig (maar langdurig) bezoek heb ik inmiddels al heel wat problemen kunnen oplijsten. Maar goed, dat is nakaarten.

Ik heb de dealer toen zelf de reparatieset bezorgd, met nummer CRK47. Deze set was me door BCCP toen aanbevolen, na opgaaf van bouwjaar en type carburateur. De dealer zei me toen dat het niet helemaal de juiste set bleek te zijn, maar dat maakte toen niet zoveel uit (ze hadden enkel de sproeier en pakkingen nodig). Helaas weet ik verder niet wat er niet goed was aan de set.
Marc, opvallend is dat jij nu ook de CRK47 aanbeveelt, terwijl die volgens de dealer niet juist was en BCCP die conclusie inmiddels ook lijkt te maken.

In de reparatiesets zit overigens wel degelijk gasklep en gasklepas, de foto's kloppen niet!

Heeft een B21B niet bestaan? Dat wist ik ook niet .. We leren bij ... Confusedmile:

Ik heb de reparatiekit niet echt dringend nodig, maar momenteel staan de CDRK45 en -46 bij BCCP in promotie en ik vind het wel handig om er eentje als reserve op de plank te hebben liggen. Nu ze nog volop verkrijgbaar zijn.. Dat zal in de toekomst niet steeds zo blijven.

Ik heb VADIS op de laptop, maar ik krijg het niet aan de praat. Het start op, maar ik dien een USER ID en paswoord op te geven. Weet iemand wat dat moet zijn??

@ 345GLS: bedankt voor je aanbod, maar ik geloof niet dat dat zal helpen. Blijkbaar is het bouwjaar, motor en carbtype al niet voldoende om de goede set te kunnen vinden, gezien er minimale onderlinge verschillen zijn. Het nummer van jouw carb zal spreken op eentje van 1980 maar zal nog steeds niet garanderen dat het ook voor de mijne zal gelden.
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#6
Ah, 30 euro korting, dat scheelt. Maar die setjes zijn nog lang niet uitverkocht of op. Scandcar, Nordicar, Skandix, W&G, CVI, en verder elke andere Volvo onderdelen leverancier heeft ze.
Dan zijn er nog 1 miljoen Strombergs die je voor onderdelen kan plunderen. Heel veel Britse leveranciers, zoals Carburettor Hospital, GowerLee, Burlen (volgens mij de makers van alle kits, van hun website wordt je helemaal blij: http://www.sucarb.co.uk/ProductCategory....arentId=24 ) etc. Burlen heeft ook moeilijk vindbare dingen als vlotters en de plug die onderin de vlotterkamer gaat.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Bedankt voor de tip, Marc, lijkt wel een beetje op de grot van Zenith-baba Confusedmile:

Dan kunnen we er maar beter voor zorgen dat ik het juiste type carb kan achterhalen nu die setjes nog volop te verkrijgen zijn. :tongue:
Ik kan nu toch moeilijk een exemplaar van elke set inslaan, in de gok dat er dan wel eens het juiste type tussen zit..
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#8
Ik had de dealer gebeld, maar die meldden me doodleuk "sorry, we kunnen u niet helpen".
Wel zou de monteur die mijn auto toen onder handen had genomen nog nazicht doen of het nummer op het identificatieplaatje nog ergens anders kon worden achterhaald, maar daar heb ik niets meer van gehoord.

Ik heb Vadis inmiddels aan de praat gekregen. Jammer genoeg werkt de optie om een VINcode in te geven niet, hij meldt dan telkens "geen reactie van het voertuig". Als ik verder zoek op basis van de B19A bouwjaar 1979 worden minstens drie verschillende carburateur-nummers opgegeven.

Per nummer wordt dan weer een lijstje nummers opgesomd (waarvan sommige elders ook voorkomen). Hoe moet ik dit interpreteren??
In het eerste groepje bij 237728 is telkens sprake van een naald B1EE. Het tweede groepje 237809 herhaalt weer dezelfde nummers en in het derde groepje 1306010 is sprake van ofwel naald B1FE of B1FD.

[Afbeelding: Vadis.jpg]
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#9
Kan je niet van oude foto's een nummer bij elkaar speuren? Je ziet al gauw of het 6 of 7 cijfers zijn bijvoorbeeld.

Als ik de 237... nummers vergelijk met de ZS reservdelar lijst komt er B21A uit. Alleen de 1306010 kan ik daarin vinden, B19A, autotype onbekend.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
De B19A motor werd in Belgie altijd geleverd met een stromberg 175 CD carburator. Vanaf 1977-1980 is de sproeiernaald NR B1EE ? Vanaf 1981 is het naaldnummer B1FE.
Het naaldnummer B1FD werdt gebruikt vanaf 1981 in de Noorse landen + Australie + Zwitserland .De B21A vanaf 1976-1980 is uitgerust met de zelfde carburator als de B19A met ook de B1EE sproeiernaald.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 2.791 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  Carburateur overzetten VervelendeGozer 3 1.309 1 September 2022, 19:26
Laatste bericht: Marc1970
  Carburateur Naald en sproeierbuis Rob 5 2.634 23 April 2022, 17:33
Laatste bericht: Marc1970
  dubbele carburateur pieter2 7 3.086 17 December 2020, 19:32
Laatste bericht: pieter2
  Ombouw naar carburateur Ruud245 22 9.176 25 July 2020, 18:30
Laatste bericht: Ruud245
  Temperatuur en type thermostaat Maarten245DL 5 4.268 7 February 2019, 20:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  175cd carburateur overstroomt Nivek 7 6.471 24 January 2017, 20:42
Laatste bericht: Nivek
  Pierburg carburateur Yellow240 4 5.767 13 January 2017, 15:00
Laatste bericht: Yellow240
  Kleppen tikke 240 b230f laatste type KennOne 8 7.579 5 September 2016, 14:48
Laatste bericht: Marc1970
  B 20 A type 4969 info pv'ke 1 2.358 21 July 2016, 13:34
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)