Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
FAQ: Revisie remklauw
#1
Voorrem revisie

- Zorg dat alle ontluchtnippels en slangkoppelingen gangbaar zijn. (tijdig van te voren inspuiten met kruipolie oid)
- Krik de auto op en ondersteun met een assteun / blok hout oid.
- Verwijder het voorwiel.

[Afbeelding: IMG_0143.jpg]



- Verwijder de remblokken Replacing front rotors and brake pads

- Check of de zuigers gangbaar zijn; kun je ze enigszins makkelijk naar binnen drukken (m.b.v.een waterpomptang), en komen ze weer naar buiten wanneerje op het pedaal drukt? (pas op, niet te hard op de rem drukken, dan vliegen de zuigers er uit, evt. een dun blokje hout er tussen stoppen).

Indien zuigers niet goed gangbaar:
- Stop even tijdelijk de oude remblokjes weer in de klauw
- Druk het rempedaal in (met de hand of zo) en zet 'm onderin vast met bijv. een balkje tussen pedaal en zitting.


[Afbeelding: IMG_0144.jpg]


- Draai je wiel zo, dat je er goed bijkunt.
- Verwijder de remblokjes weer
- Maak de 2 koperen remleidingen los van de remklauw met sleutel 11; 11? ja 11, gekke maat, gebruik je nooit, of zal het toch stiekem iets engels zijn, 3/8 of zoiets).
 Pas op met veel kracht te zetten, anders draait je remleiding mee of draai je de moer rond.
 Beter: koop een leidingsleutel in de juiste maat(eigenlijk een must)
 Steeksleutel gaat wel, maar is link (paar tikjes met de hamer op de sleutel en je merkt gauw genoeg of hij los wil; zo niet: stoppen!)


[Afbeelding: IMG_0149.jpg]


- Haal de klauw los door twee bouten los te draaien (dop 19)


[Afbeelding: IMG_0150.jpg]


- Check nu of je de zuigers makkelijk gangbaar kunt maken door de zuiger naar buiten te persen mbv bijv perslucht of een fietspomp
 Pers ze er (nog) niet helemaal uit, maar kijk eerst of ie soepel naar buiten wil


[Afbeelding: IMG_0153.jpg]


- Komen ze makkelijk naar buiten, pers ze dan terug naar binnen (met de hand, of anders met een lijmklem)


[Afbeelding: IMG_0107-1.jpg]


 - Zit er geen beweging in, blijf dan uitpersen/erinduwen tot het allemaal wel gangbaar is (uiteindelijk moet de zuiger met de hand naar binnen zijn te drukken)
- Spuit rondom de zuiger met WD40 oid.

- Ziet het er slecht uit, haal dan de zuiger eruit; perslucht op een nippel, flinke PLOP! en zuiger ploept eruit.
 (stop er wel even een oude lap tussen, want gaat met best wel veel kracht, en anders beschadigt de boel


[Afbeelding: IMG_0154.jpg]


- Zuiger is er nu uit


[Afbeelding: IMG_0155.jpg]




[Afbeelding: IMG_0133a.jpg]


- maak de zuiger schoon met bijv staalwol (niet te hard poetsen, schijnt een coating oid op te zitten)


[Afbeelding: IMG_0157.jpg]


- Koop een remzuigerrevisiset als je wilt (4 x ring 4 x stofhoes )

Remklauw Reparatieset Girling / Ate Voor / Achter


[Afbeelding: 183059-s.jpg]

Let op: je hebt ze zowel in 33mm als in 38 mm

Origineel Volvo voor 50,- (idiote prijs voor paar stukkies rubber), maar wel voor twee klauwen.

Scantech aanzienlijk goedkoper, heeft alleen van die dunne flubber-rubbertjes met losse stalen ring (lastiger te installeren dan de origine dikke Volvo-stofkapjes met ingebouwde ring)
Maar ja, als het zit, dan zit het.
Kon in de ringen die IN de cylinder gaan, niet zo gauw verschil ontdekken

- Peuter de de rubber ring uit de zuigerwand en plaats een nieuwe


[Afbeelding: IMG_0158.jpg]



- reinig de klauw van binnen.

- monteer de zuiger weer, en plaats de stofhoes, evt met blauw ATE-vet


[Afbeelding: IMG_0159.jpg]


- Doe dit voor alle 4 de zuigers en hij is weer zo goed als nieuw


[Afbeelding: IMG_0163.jpg]


[Afbeelding: IMG_0164.jpg]


- Monteer de hele bups weer.

Okay, nu heb je als het goed is je klauw gereviseerd....
Nu nog de remslangen en dan ontluchten / verversen.

- Maak de koperen leidingen los van de slang (draai NIET aan de slang maar aan de moer op de leiding)
Doe dit aan beide kanten van de remslang(en)


[Afbeelding: IMG_0166.jpg]


[Afbeelding: IMG_0167.jpg]


[Afbeelding: IMG_0168.jpg]


- Koop nieuwe remslangen en monteer deze.


[Afbeelding: IMG_0173.jpg]


- Koop een liter DOT4 remvloeistof en een EezyBleed, lees de gebruiksaanwijzing en ververs / ontlucht op je gemakkie
 (ga niet lopen klooien met nippeltje open. pompen, nippeltje dicht, rem los, en dat 1.000.000 keer....)

Eezy-bleed

[Afbeelding: b_292.jpg]


Zoiets dacht ik, zal vast wel iets vergeten zijn maar dan hoor ik het graag.

Btw, lees ook even de volgende twee topics door alvorens je begint:

- Onderwerp: zuiger remklauw wil niet terug

- Onderwerp: rem achterwiel warm

Succes!

(eerst goed inlezen, goede spullen in huis halen, de tijd nemen, moed indrinken, en beginnen maar; alles wijst zich vanzelf.)
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#2
Kopie afkomstig uit:
http://volvolvo.nl/showthread.php/11110-Voorrem

aanvulling:
oudevolvo schreef:Mooi verhaal Rob!

Een kleine aanvulling. Het ingedrukt houden van het rempedaal helpt goed tegen het leeglopen van je hele reservoir.
Let er daarbij op dat je het pedaal niet te diep wegtrapt. Dan kan de zuiger van de hoofdremcilinder te diep komen te zitten waardoor dat later problemen kan geven. Dit komt doordat de zuiger dan komt op een plek waar hij normaal niet komt.


Het kan maar duidelijk zijn, mooie reportage!
Antwoord
#3
Duidelijke uitleg hoor!! klasse.
Antwoord
#4
zekers..!

nu nog een modificatie verzinnen om de leidingen dicht te laten terwijl de veerpoten er uit kunnen, heb al gedacht aan een plaatje met daar in het gat voor de leidingen welke op zijn beurt geschroefd wordt op de verpoot, zodoende dus te scheiden zonder te openen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#5
Langere remslangen? die je direct in de klauw schroeft? zonder dat ie eerst weer overgaat in koper wat om je poot heen kronkelt?
Dat ipv: koper - slang - koper- klauw
Dus gewoon: koper - slang - klauw
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#6
Jambon schreef:zekers..!

nu nog een modificatie verzinnen om de leidingen dicht te laten terwijl de veerpoten er uit kunnen, heb al gedacht aan een plaatje met daar in het gat voor de leidingen welke op zijn beurt geschroefd wordt op de verpoot, zodoende dus te scheiden zonder te openen..
Gewoon een sleufje maken in het remleidingbeugeltje op de veerpoot.
Antwoord
#7
Drk schreef:Gewoon een sleufje maken in het remleidingbeugeltje op de veerpoot.
heb ik ook aan gedacht, moet je nog wel iets hebben wat eea op z'n plek houdt..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#8
Mooi artikel Rob!
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#9
Jambon schreef:heb ik ook aan gedacht, moet je nog wel iets hebben wat eea op z'n plek houdt..
[Afbeelding: 1295274857KB5S.jpg]
Antwoord
#10
"click"..

[Afbeelding: 2535393880102125362S600x600Q85.jpg]
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Remklauw Bromtol 4 2.716 24 August 2020, 07:53
Laatste bericht: Mark244
  Welke type achter remklauw Rob 3 3.585 16 November 2019, 16:41
Laatste bericht: Rob
  Remklauw rechtsachter geen olie? Volvo 142 B23 10 8.040 29 March 2018, 20:21
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Type remklauw volvo 244? lenlux 10 12.579 30 June 2017, 10:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  zuiger in remklauw zit vast, wat nu? waz 24 51.694 18 June 2016, 16:04
Laatste bericht: jos245
  Aanhaalmoment boutje geleiderpin remklauw Jsper_b 3 5.343 10 December 2015, 15:30
Laatste bericht: Marc1970
  945 Remklauw achter links Martinus 0 4.618 21 April 2015, 17:06
Laatste bericht: Martinus
  Remklauw revisie niet zwevende klauw 2 zuigers. A_A 5 4.906 9 January 2015, 22:48
Laatste bericht: frox
  Welk type remklauw? Mr.C 11 8.018 25 November 2012, 14:12
Laatste bericht: Mr.C
  Remklauw revisie sieko 9 9.301 15 October 2012, 13:00
Laatste bericht: sieko

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)