Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
XC90 Remschijven
#31
Achterkant laat ik idd zo...hooguit een keer andere blokken, maar alleen als het nodig is.
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
#32
Hou je ons op de hoogte ?

Ik kan wel eens uitrekenen wat schijfdiameter doet. Ik heb het al eens eerder uitgerekend voor mijn Escortje. Die staat nu op de allergrootste set Wilwoods met enorme 4 zuigerremklauwen met dito pedaalslag. Maar die moet dan ook remmen zonder bekrachtiger.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#33
Ik heb het nog even opgemeten, in het ongunstigste gebied van het GLT wiel heb je ruim 32 centimeter. Dus je zou een schijf kunnen monteren met een diameter van tegen de 30 centimeter.

De huidige schijf is zo'n 26 centimeter in diameter.

26/2=13cm diameter.
13 cm - 2 cm voor het middelpunt van de blokken is 11cm.

30/2 = 15
15-2= 13 cm voor de nieuwe schijven.

Hopenlijk kan je in die 2 centimerer net je bracket van je klauw kwijt.

Maar wat win je ermee ?

Nou...

Als we een remkracht aan het bandenoppervlak van 1000N willen hebben.

We gebruiken een wiel met een radius van 307,5mm (195/60/15)
Dan hebben we in het hart van het wiel een kracht van 307,5Nm.
De kracht aan het remblok is dan bij de standaard schijf 2800N geworden. De band trekt immers met een arm aan de rem. Met een iets grotere schijf wordt het al een ander verhaal. De 30cm schijf krijgt een kracht van 2350N op zich.

Remmen we met de aangepaste schijf op 2800N, dan er op het wiel niet 1000 N uitgeoeffend worden, maar..

Bijna 1200 N. (er zitten wat afrondingen in)

Een 4 centimeter verschil in diameter heeft dus bijna een effect van bijna 20% En dat is best veel.

Nou zou je kunnen zeggen.. Ik monteer nog grotere wielen zodat ik nog grotere schijven kan plaatsen. Bijna goed. Dat werkt enkel als er dan een grote velg wordt gemonteerd met een lage band zodat de totaaldiameter niet toeneemt. Want anders raakt de boel opnieuw uit verhouding.

De remschijven:

Ik heb gezien dat de Volvo 850 302 mm schijven standaard heeft. Dat zou redelijk ideaal zijn. Enkel moeten de schijven wat dunner gemaakt worden en moet worden gekeken of de offset klopt, danwel aangepast kan worden.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#34
Voor de geinterresseerden onder ons, het resultaat van van de nieuwe schijven is te zien onder topic 'Geperforeerde remschijven'

Zoals beloofd Big Grin
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Noodzaak stofplaat remschijven Grey240Polar 2 2.830 21 July 2019, 09:14
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zelf doen of uitbesteden (Vervangen remschijven en remklauwen achter) Grey240Polar 11 16.412 20 August 2017, 07:51
Laatste bericht: Wouter1953
  Remschijven+blokken vervangen origineel of imitatie JDDV 10 10.761 13 October 2010, 23:21
Laatste bericht: 242-turbo
  [240 ]voor remschijven vervangen zonder leidingen los te nemen? MartjeB 7 4.885 13 October 2010, 23:08
Laatste bericht: 242-turbo
  Remschijven balanceren?? henqui 11 8.946 4 July 2009, 01:06
Laatste bericht: henqui
  Geperforreerde remschijven Lukas Lagerweij 80 37.464 28 January 2009, 01:39
Laatste bericht: Jelmar
  Nieuwe remschijven, wat een verschil !!! 245T Wolff 8 7.088 23 September 2005, 21:49
Laatste bericht: josweltings

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)