Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
'Voordeel oldtimers afschaffen'
#1
Citaat:Staatssecretaris Atsma van Milieu wil het belastingvoordeel voor oude, vervuilende auto's afschaffen. Het gaat om oudere auto's die worden gebruikt voor woon-werkverkeer en veel roet en fijnstof uitstoten. Atsma gaat overleggen met zijn collega Weekers van Financiën, die over belastingen gaat.

Voor klassieke oldtimers ouder dan 30 jaar die mensen vaak als tweede of derde auto hebben, blijven de fiscale voordelen zoals lagere wegenbelasting, bestaan.

Binnensteden
Atsma (CDA) zei gisteren in de Tweede Kamer dat hij zwaar vervuilende auto's uit de binnensteden wil weren, bijvoorbeeld door het instellen van milieuzones.

In onze buurlanden zijn binnensteden al verboden voor vervuilende auto's. Mede daarom worden er jaarlijks tienduizenden van die auto's in Nederland geïmporteerd.

Bronnen: http://nos.nl/artikel/346939-voordeel-ol...affen.html en http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet-Watch...stad.dhtml. En ook een stuk op teletekst (op dit moment dan Tongue) waarin staat dat oldtimers als dagelijkse auto in de ban gaan. Sad

Als ze dit door gaan voeren is dat slecht nieuws voor velen van hier. Sad Veel oldtimer-rijders hebben een oldtimer als dagelijkse auto en met deze nieuwe plannen (puur bedoeld om snel geld terug te kunnen halen ivm bezuinigingen, de milieu-motieven geloof ik niet echt eerlijk gezegd). Dankzij de symboolpolitiek gaat 't straatbeeld er dus zeer waarschijnlijk weer wat saaier uit zien. Sad
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
#2
Tjeetje, krijg hierbij toch een erg 'deja vu' gevoel. Hier heeft men 't toch een paar jaar geleden over gehad en liep op niets uit?
Ze blijven 't kennelijk proberen alsof er niets beter te doen is. Ik zou wel eens het percentage 'vieze' auto's t.o.v. 'schone'willen weten die bijv elke dag A'dam aandoen.
Bertone (262C (L6) '91 & 940 Estate '96
Antwoord
#3
Idem, even leek het erop dat heel dat oldtimer-gebeuren gered was (inclusief met de auto's die straks 30 jaar oud zijn, dus een 740 uit 1990 die belastingvrij wordt) maar kennelijk moet men weer aan symboolpolitiek doen om zieltjes te winnen. Undecided

Overigens: in Duitsland is heel dat milieuzone-gebeuren ook redelijk geflopt, bleek maar een klein effect te hebben dat zelfs te verwaarlozen was.
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
#4
Waarschijnlijk was meneer Atsma nog niet op de hoogte van de nieuwe regeling, waarbij inderdaad auto's van voor '87 belastingvrij blijven. En die van na 1-1-'87 als ze 30 jaar en ouder zijn nog wegenbelasting moeten betalen voor het LPG en Diesel deel.

Die grens van '87 is discutabel, maar eigenlijk vind ik die wel prima (niet alleen omdat ik een '86'er heb). Die nieuwe regeling is mooi meegenomen voor post-'86 benzineauto's, maar ik denk dat er weinig 'liefhebbers' zijn, die in 2020 een benzineslurpende auto willen uit 1990 omdat hij belastingvrij is.

Kortom volgens mij gaat ze hiermee geen zoden aan de dijk zetten.

edit: Nu ik het artikel nogeens lees denk ik dat het niet volledig is/titel verkeerd;
Wordt er door Atsma niet gedoeld op +15jaar oude auto's waarop je zakelijk belastingvoordeel kan halen (of was dat al afgeschaft).
Antwoord
#5
Bertone schreef:Ze blijven 't kennelijk proberen alsof er niets beter te doen is.
Helemaal mee eens. Wat een stel jankhazen.
Antwoord
#6
..het aftellen is begonnen...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#7
Ondanks dat het slecht nieuws is kan ik het mij wel voorstellen. Moderne auto's zijn natuurlijk veel schoner maar worden zwaarder belast. Probleem is dat het onze overheid niet om het milieu gaat maar om de knikkers...Sad
Antwoord
#8
Rene68 schreef:Ondanks dat het slecht nieuws is kan ik het mij wel voorstellen. Moderne auto's zijn natuurlijk veel schoner maar worden zwaarder belast. Probleem is dat het onze overheid niet om het milieu gaat maar om de knikkers...Sad

Er rijden procentueel natuurlijk ook ongelofelijk veel oldtimers rond......;-)
Antwoord
#9
BartWillem schreef:Het gaat om oudere auto's die worden gebruikt voor woon-werkverkeer en veel roet en fijnstof uitstoten.
Maar als ze dit consequent aanhouden als reden en doorvoeren, dan zouden auto's op LPG dus niet "getroffen" worden door de nieuwe regeling. Of denk ik dan te optimistisch?
Dan zou het vooral om die massa's Mercedessen gaan Wink
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#10
DopdeDouwer schreef:Waarschijnlijk was meneer Atsma nog niet op de hoogte van de nieuwe regeling, waarbij inderdaad auto's van voor '87 belastingvrij blijven. En die van na 1-1-'87 als ze 30 jaar en ouder zijn nog wegenbelasting moeten betalen voor het LPG en Diesel deel.

Die grens van '87 is discutabel, maar eigenlijk vind ik die wel prima (niet alleen omdat ik een '86'er heb). Die nieuwe regeling is mooi meegenomen voor post-'86 benzineauto's, maar ik denk dat er weinig 'liefhebbers' zijn, die in 2020 een benzineslurpende auto willen uit 1990 omdat hij belastingvrij is.

Kortom volgens mij gaat ze hiermee geen zoden aan de dijk zetten.

edit: Nu ik het artikel nogeens lees denk ik dat het niet volledig is/titel verkeerd;
Wordt er door Atsma niet gedoeld op +15jaar oude auto's waarop je zakelijk belastingvoordeel kan halen (of was dat al afgeschaft).
Het geldt niet alleen voor de youngtimers met zakelijke bijtelling (dat is immers al aangepast en blijft voorlopig nog ongemoeid) maar echt om de oldtimers die als dagelijkse auto gebruikt worden. Dus niet de oldtimer die naast een dagelijkse auto aangehouden wordt (makkelijk te controleren, alleen voor leaserijders klopt dat niet: als je een lease-auto hebt staat die niet op eigen naam maar een oldtimer die de leaserijder heeft weer wel). Het gaat dus niet om het bijtellingsverhaal, maar echt om het gebruik van oude(re) auto's als woon-werkverkeer/dagelijkse auto. Sad

oudevolvo schreef:Maar als ze dit consequent aanhouden als reden en doorvoeren, dan zouden auto's op LPG dus niet "getroffen" worden door de nieuwe regeling. Of denk ik dan te optimistisch?
Dan zou het vooral om die massa's Mercedessen gaan Wink

Zo ver gaat de symboolpolitiek niet vrees ik. Sad Een oldtimer op LPG is vele malen schoner dan een jongere auto op benzine of diesel, maar aangezien er vooral economische redenen achter zitten en dus ook wegenbelasting en accijnzen misgelopen worden zullen ze het schonere LPG-verhaal niet meenemen ben ik bang.
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 2.217 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 161.238 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers Jambon 1.573 848.074 18 December 2013, 17:10
Laatste bericht: Dopski
  kabinet-komt-terug-op-bevriezing-vrijstelling-wegenbelasting-oldtimers lars 0 2.163 11 November 2011, 15:47
Laatste bericht: lars
  Aantal gestolen oldtimers meer dan verdubbeld jos245 2 2.571 12 September 2009, 08:51
Laatste bericht: jos245
  Einde oefening Volvo oldtimers? Lukie5704 9 7.504 20 June 2009, 17:13
Laatste bericht: Marc1970
  verandering in belastingvrijstelling ingevoerde oldtimers? jos245 1 2.293 11 June 2009, 19:36
Laatste bericht: PP!
  Vrijstelling oldtimers mogelijk beperkt cvt240turbo 32 18.460 1 December 2008, 12:48
Laatste bericht: jos245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)