Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ruit uit portier verwijderen
#1
Weet iemand hoe je op een makkelijke manier het portierraam uit het raammechanisme kan halen?
Het raam zit aan de onderkant in een klem met daarin een rubber.
Dit zit zeer vast om het raam.
Moet je deze klemrand openbuigen om het raam eruit te halen.
Ik heb het geprobeerd met een schroevendraaier, en uiteindelijk is het ook gelukt, maar dit lijkt me nou niet echt de juiste methode.
Je verbuigd de klem en die moet je dan later weer terugbuigen.
Weet iemand misschien een ander foefje?

Ik hoor het graagConfusedmile:

groeten,
bas
Antwoord
#2
Basta schreef:Weet iemand hoe je op een makkelijke manier het portierraam uit het raammechanisme kan halen?
Het raam zit aan de onderkant in een klem met daarin een rubber.
Dit zit zeer vast om het raam.
Moet je deze klemrand openbuigen om het raam eruit te halen.
Ik heb het geprobeerd met een schroevendraaier, en uiteindelijk is het ook gelukt, maar dit lijkt me nou niet echt de juiste methode.
Je verbuigd de klem en die moet je dan later weer terugbuigen.
Weet iemand misschien een ander foefje?

Ik hoor het graagConfusedmile:

groeten,
bas

Heb die 1 keer vervangen maar heb die strip er nooit afgehaald. Je kan de ruit met strip en al verwijderen en dan een andere erin plaatsen. Alles bij elkaar20 min werk wat ik me kan herrineren.
Antwoord
#3
verbuigen is niet de juiste manier. de raamhouder zit aan het mechanise vast met 1 klemmetje, die gaat er af, vervolgens komt de houder mÃt raam los. Je kunt het raammechanisme naar beneden draaien voor wat extra ruimte. de ruit kantel je iets en vervolgens staat de bewegelijkheid van de binnendeurplaat toe dat je de ruit met beugel naar boven toe uit de deur kunt tillen...

dan heb je veel meer controle over de houder welke met wat moeite van de ruit kunt trekken al zal ie behoorlijk vast zitten...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
Ah, dus die klem zit aan de ruit.
Heb ik al die moeite voor niets gedaan.
Bedankt voor de goede tips.
Nu weet ik hoe het in elkaar zit.

groeten,
bas
Antwoord
#5
en r zit nog een rubber tussen.. als het ding redelijk makkelijk kon worden opengebogen zal dat betekenen dat ie aan de "regenkant" roestig is, dus ws zul je een nw nodig hebben..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#6
nou, makkelijk ging het niet.
Heeft me bijna de ruit gekost.
hij kraakte al, maar is gelukkig heel gebleven.
Er zat verder geen roest op
Antwoord
#7
Voor een klein ongemak dat hier wat raakvlakken mee heeft heb ik dit oude topic maar opgegraven. Een van de ramen gaat al een tijdje niet goed open en dicht, de oorzaak zat 'm in het raam dat los in de houder zat. Het rubber was voor de helft vergaan. Als eerste geprobeerd om het raam te klemmen met het overgebleven rubber, dit is even goed gegaan maar al snel zat het raam weer los. Daarna een oud deurrubber over het raam geschoven en dat in de geleider geklemd, maar dat heeft ook niet geholpen. Wat is wijsheid? Is er iets wat goed tussen het raam en de geleider past, of is het gemakkelijker/beter om op de sloop naar een ander raam te zoeken waar de geleider nog goed aan vast zit? Ik heb het raam al een tijdje niet meer open gehad, maar gezien de laatste weersverwachtingen wil ik er toch graag wat aan gaan doen.
Antwoord
#8
Nieuw raam halen en wisselen. Is het rubber in de deur-rand (waarin het glas schuift bij sluiten!) ook twijfelachtig? Dan ook deze vervangen.

Als de raamslinger en het deurpaneel een beetje meewerkt zal dit een klusje zijn van minder dan een half uur.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#9
Het rubber waarin het raam schuift zat los, dit kwam doordat het raam was gaan kantelen. Ik heb het rubber terug in de geleider gedrukt, en lijkt nu goed vast te zitten. Het raam heb ik opnieuw vast gezet in de geleider. Toevallig kwam ik nog een kapotte binnenband van een fiets tegen, daar dacht ik wel wat mee te kunnen expirimenteren. 2 stukken in de lengte van de raamhouder geknipt, en deze stukken in de lengte open geknipt en om het raam geschoven. Daarna de raamhouder tegen het raam geknepen. Deze keer lijkt de houder goed vast te zitten. Hopelijk blijft dit lang goed gaan.
Antwoord
#10
Rubber uit de houder halen, houder volspuiten met sikaflex. Daarna raam met slinger dichtdraaien en sikaflex laten drogen. Heb zo verschillende gedaan en daarna nooit problemen met gehad. Wat je nog wel kunt doen in 2 kleine stukjes van het oude rubber afsnijden en die aan de voor en achterkant van de houder doen zodat het ruit een beetje gecentreerd in de houder komt.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Portier rubber vervangen 240 (1991) chrisvhout 9 354 27 September 2023, 17:14
Laatste bericht: chrisvhout
  Hoe deze tellerbak te verwijderen? GELUKT Kogelman 1 405 29 April 2023, 20:46
Laatste bericht: BartJu
  Rechter portier eerste generatie C70 opent niet marcvandoornik 1 389 30 March 2023, 20:57
Laatste bericht: petervanriemsdijk
  Portier V70 demonteren chrisvhout 0 366 17 February 2023, 17:34
Laatste bericht: chrisvhout
  hoe armsteun portier strak bevestigen? Kogelman 2 1.333 16 October 2021, 14:45
Laatste bericht: Kogelman
  Glas verwijderen verwarmde zijspiegel Jordos 0 1.253 20 May 2020, 15:02
Laatste bericht: Jordos
  Gordels verwijderen extra achterbankje JaapV 3 2.878 7 January 2020, 19:30
Laatste bericht: JaapV
  plastic in portier heideltje 4 3.121 29 May 2019, 00:43
Laatste bericht: Nicolaas H
  hoofdsteun verwijderen oud type 240 volsvoys 11 6.832 21 March 2019, 23:07
Laatste bericht: Nicolaas H
  Verwijderen hoofdsteunen 245 '86 Wijnand 4 4.252 20 January 2018, 22:01
Laatste bericht: Wijnand

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)