3 January 2012, 22:24
Hallo omdat ik het gevoel heb, dat er hier op dit forum toch wel echt autokennis aanwezig is, probeer ik hier mijn probleem te "stallen":
we hebben 2 jaar geleden een volvo v50 2.0D (bj 2005) gekocht. We hebben tijdens de vakantie van 2010 hiermee een 1300 kg caravan getrokken (route soleil - costa brava). Zonder problemen, grootste deel makkelijk in de 5de versnelling. In 2011 hebben wij exact dezelfde route gereden met dezelfde caravan en veel last gehad van een oplopende koelwatertemperatuur bij elke langere steile helling (Luik/B, grens Spanje, maar ook minder steile hellingen). Koelwaterniveau was OK, ventilator deed het en de radiator was niet bedekt of iets dergelijks. Temperatuur onderweg was ook niet erg hoog met ca. 20 C.
Enkele waargenomen feiten op een rij (met caravan):
- op vlakke weg is met caravan het verbruik ca. 10-11 ltr/100 km (ca. 90 km/u)
- als ik veel vermogen "vroeg" (dwz ca. 90 km/u helling omhoog en verbruik meer dan 18-19 ltr/100km) en dit voor een langere tijd (langer dan een minuut), dan liep de koelwatertemperatuur telkens op, terwijl ook de airco het niet meer deed (en het vermogen echt minder leek te worden). Na bereiken vd top (vlakke weg of bergaf) liep de temperatuur weer binnen een aantal minuten terug naar het normale niveau, kwam de airco weer op gang etc.
- als ik minder dan 12-13 ltr/100km verbruikte op een helling had ik het temperatuur probleem niet, maar dan zakte de snelheid wel duidelijk terug.
- zonder caravan is er geen probleem, maar ik vermoed, dat ik dan de motor niet genoeg belast (ik ben een rustige rijder, voor zover ik kan beoordelen).
- in 2010 hadden we dit probleem nooit. In 2011 altijd bij elke langere helling bergop.
- computer uitlezen na vakantie bij dealer leverde geen fouten op.
Vragen:
- herkent iemand dit? Oplossing?
- Ik heb gehoord (volvo dealer), dat de ventilator 2 snelheden heeft, maar dat hij enkel de laagste stand kon testen. Ik begrijp dit niet goed: je moet toch weten of alle snelheden het doen? Hoe kan ik dit zelf controleren?
- hoeveel koelwater moet er rondgepompt worden (ltr/minuut of ltr/uur)? Bij toerental xyz? Misschien pompt de pomp niet genoeg water? of is er een verstopping?
- Zijn er temperatuursensoren, die deel uitmaken vd regeling en die ik kan controleren?
- kan het aan de thermostaat liggen?
PS Ik weet niet of dit van betekenis is: de ventilator moet volgens mij soms na-lopen als je de motor uitzet (en het warm is). Ik meen dit in het begin (2010) wel eens geconstateerd te hebben, maar naderhand (en in Spanje) heb ik dit nooit meer gehoord???
we hebben 2 jaar geleden een volvo v50 2.0D (bj 2005) gekocht. We hebben tijdens de vakantie van 2010 hiermee een 1300 kg caravan getrokken (route soleil - costa brava). Zonder problemen, grootste deel makkelijk in de 5de versnelling. In 2011 hebben wij exact dezelfde route gereden met dezelfde caravan en veel last gehad van een oplopende koelwatertemperatuur bij elke langere steile helling (Luik/B, grens Spanje, maar ook minder steile hellingen). Koelwaterniveau was OK, ventilator deed het en de radiator was niet bedekt of iets dergelijks. Temperatuur onderweg was ook niet erg hoog met ca. 20 C.
Enkele waargenomen feiten op een rij (met caravan):
- op vlakke weg is met caravan het verbruik ca. 10-11 ltr/100 km (ca. 90 km/u)
- als ik veel vermogen "vroeg" (dwz ca. 90 km/u helling omhoog en verbruik meer dan 18-19 ltr/100km) en dit voor een langere tijd (langer dan een minuut), dan liep de koelwatertemperatuur telkens op, terwijl ook de airco het niet meer deed (en het vermogen echt minder leek te worden). Na bereiken vd top (vlakke weg of bergaf) liep de temperatuur weer binnen een aantal minuten terug naar het normale niveau, kwam de airco weer op gang etc.
- als ik minder dan 12-13 ltr/100km verbruikte op een helling had ik het temperatuur probleem niet, maar dan zakte de snelheid wel duidelijk terug.
- zonder caravan is er geen probleem, maar ik vermoed, dat ik dan de motor niet genoeg belast (ik ben een rustige rijder, voor zover ik kan beoordelen).
- in 2010 hadden we dit probleem nooit. In 2011 altijd bij elke langere helling bergop.
- computer uitlezen na vakantie bij dealer leverde geen fouten op.
Vragen:
- herkent iemand dit? Oplossing?
- Ik heb gehoord (volvo dealer), dat de ventilator 2 snelheden heeft, maar dat hij enkel de laagste stand kon testen. Ik begrijp dit niet goed: je moet toch weten of alle snelheden het doen? Hoe kan ik dit zelf controleren?
- hoeveel koelwater moet er rondgepompt worden (ltr/minuut of ltr/uur)? Bij toerental xyz? Misschien pompt de pomp niet genoeg water? of is er een verstopping?
- Zijn er temperatuursensoren, die deel uitmaken vd regeling en die ik kan controleren?
- kan het aan de thermostaat liggen?
PS Ik weet niet of dit van betekenis is: de ventilator moet volgens mij soms na-lopen als je de motor uitzet (en het warm is). Ik meen dit in het begin (2010) wel eens geconstateerd te hebben, maar naderhand (en in Spanje) heb ik dit nooit meer gehoord???