Berichten: 132
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2010
Is het mogelijk om de steek van velgen zelf aan te passen?
ik heb het dan niet over de grote aanpassingen (van 5 naar 4 gaats bijvoorbeeld) maar om bijvoorbeeld van een 5*114 een 5*108 te maken,
Dit zou per wielmoer inhouden dat je m 2 milimeter verder naar binnen freest.
Bij stalen velgen met een vlak pasvlak zou dit mijns inziens niet zoveel moeten uitmaken.
Hij wordt door de 5 bouten nog altijd gecentreerd.
Ik hoorde ook iets over bouten die een kleine verspringing kunnen opvangen, mensen hier ervaring mee?
groeten paul
Berichten: 1.120
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Klinkt als een slecht plan.
Wil je van een Amazon steek naar een 140steek? Voorkant kan je 140schijven monteren. Moet je alleen nog iets voor achter bedenken. (Of een 1800ES achteras monteren.
Groeten, Boele
Berichten: 6.717
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
Als je ook de ET-waarde moet opvangen kan je het oplossen door spacers/adapters te nemen die ook gelijk de juiste steek overnemen (dus de steek voor op de as is gewwon 5x108 en voor het wiel de steek van je velg).
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Boele schreef:Klinkt als een slecht plan.
Wil je van een Amazon steek naar een 140steek? Voorkant kan je 140schijven monteren. Moet je alleen nog iets voor achter bedenken. (Of een 1800ES achteras monteren.
zo zou ik het doen..
Berichten: 132
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2010
Het gaat om een 240 dus andere remmen zijn helaas niet mogelijk. Ik zat te kijken of ik een zetje velgen
Met steek 5*114.3 pas zou kunnen krijgen. Wordt moeilijk ook door het naafgat van 78.nog iets. Want uitgaande van m10 wielmoeren hou ik dan nog maar 108-10-78 /2 is ca 1cm vlees aan iedere kant over. Dus ook de gaten een stuk verdraaien kan dan haast niet. Een spacer is ook niet echt een optie want de et verschilt maar 7mm niet genoeg om de bouten te laten verspringen. Een nieuw hart inlassen lijkt dan de enige optie... jammer
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
kijk ens of hier iets naar je gading tussen zit...
http://www.alcar.nl/6886_NL.0
Berichten: 6.717
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
Elvis schreef:Een nieuw hart inlassen lijkt dan de enige optie... jammer
Er kunnen ook gaten bij geboord worden op de juiste plek.
En er bestaan ook schuifbouten, maar ik weet niet welke ruimte dat bied.
Berichten: 132
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2010
@jambon. Kon een goedkoop setje krijgen vandaar de vraag.
@dop. Schuifbouten kunnen ca 1,2mm overbruggen. Niet voldoende voor mijn toepassing. Ik kan ze wel verboren maar maak me een beetje zorgen over de hoeveelheid materiaal die dan overblijft aan de binnenkant. Dat lijkt me toch wat weinig.
Ik moet toch centreer ringen gaan maken dus misschien maar meteen voor hele spacers gaan en die verlassen met de velg. Heb als tu delft student gelukkig wel beschikking over de machines om dit te doen.
Berichten: 6.717
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
2 November 2011, 17:59
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 November 2011, 11:16 door Dopski.)
Zijn het stalen velgen dan?
Als je er een ring achter maakt en daar (en in de velg) de juiste steek boort ben je er.
Maar volgens mij haal je je een hoop werk op je nek voor een set goedkope stalen velgen (pleonasme).
Eigenlijk probeer ik met andere woorden te zeggen wat carlo hieronder bedoelt, doe voorzichtig.
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
pff, ga niet zelf prutsen maar laat het over aan specialisten. wielen die je om de oren vliegen zijn geen grappen. even google'n