Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
super polar, B200F, start niet, foutcodes niet uit te lezen (LED brandt heel zwak)
#1
Hallo,

Het is al weer een tijd geleden dat ik "hier" ben geweest (we hebben een liefde erbij: een oude Land Rover die nogal wat aandacht opslurpt zal ik maar zeggen), maar helaas heb ik nu een vervelend probleem met onze Super Polar (245, 1992, B200F). Misschien dat iemand een tip heeft om een stapje verder te komen. Alvast bedankt..!

Vorige week heb ik wat onderhoud gepleegd: nieuwe bougies en olie + filter vervangen. Bij het indraaien van bougie nr.4 heb ik niet goed opgelet (ik weet nog steeds niet precies hoe het gegaan is) en heb de bougie scheef ingedraaid. Dat merkte ik pas toen ik wilde starten. Ik hoorde de motor blazen langs de bougie, en geschrokken meteen het contact uitgezet.

De betreffende bougie losgehaald om te constateren dat de elektrode helemaal tegen de kern was gebogen - hij zal tegen de zijkant van het bougie-gat zijn gedrukt met scheef indraaien. Aangezien de draad beschadigd was, kreeg ik ÃÃn van de oude bougies er niet ingedraaid. Toen heb ik heel voorzichtig met een handtap (flink ingevet om gruis te "vangen") geprobeerde de eerste paar beschadigde windingen te fixen. Dat slaagde wonderwel! Hierna kon ik ÃÃn van de oude bougies er netjes met de hand indraaien, nu recht, en met de bougie sleutel vastzetten. De motor liep daarna gelijk bij de eerste startpoging, zonder haperen of wat dan ook.

De volgende dag een uitgebreide, probleemloze proefrit gemaakt en de dag dáárna een rit van een kleine 150km. Tijdens die langere rit had ik ineens, op de terugweg, vlakbij huis, dat de motor twee, drie keer kort, maar heel duidelijk inhield. Het waarschuwingslicht van de lambda-sonde ging op het moment dat'ie inhield even branden, om daarna gelijk weer uit te gaan. Zoals gezegd, dat gebeurde twee drie keer achter elkaar, bij +/- 130km. Ik kon gelukkig gelijk bij een tankstation afslaan en heb daar gecontroleerd of de bougiekabels wellicht los zaten. Dat was niet het geval. Starten ging weer in ÃÃn keer, en de rest van het ritje geen inhouden meer gevoeld.

Diezelfde avond ben ik met de auto even naar de stad geweest. Echter, bij het naar huis gaan wilde'ie helemaal niet starten. De startmotor gooit de motor rond, maar er komt geen enkele aanwijzing dat er ook maar een poging gedaan word daadwerkelijk te starten. Gelukkig waren we met meer dan ÃÃn auto en kon ik naar huis gesleept worden.

Daar nog een paar keer geprobeerd te starten, zonder resultaat: startmotor doet z'n best, maar starten ho maar.

Toen een bougie gecheckt: droog, totaal niet vettig, rood-grijs van kleur, maar ze geven geen vonk (getest tegen een schoon stuk chasis). Daarna de bobine doorgemeten. Op de "blauwe" pin staat keurig iets meer dan 12V. De weerstand op de primaire spoel is 0.9Ohm. De weerstand op de secundaire spoel is 7.3kOhm. Volgens mij zijn deze waarden redelijk ok, toch?

We hebben gecontroleerd of de nokkenas meedraait door door de olievulgat te kijken bij starten. Die draait mee.

Toen geprobeerd de eventuele foutcodes uit te lezen. Echter zonder resultaat. Dwz, ik krijg geen code te zien.

Ik ben als volgt te werk gegaan: contact uit, pennetje in gat 2, contact op stand II, knop je 2sec ingedrukt (LEDje ging fel rood branden), maar daarna geen knipper-code. Wel zie ik het LEDje heel zwakjes branden. Als ik het pennetje verwijder is de LED helemaal uit. Plaats ik het pennetje weer terug, brandt de LED weer heel zwak. Nog een keer deze riedel herhaald met hetzelfde resultaat: LED licht fel op bij indrukken knopje, LED brandt verder heel zwak, maar geen knippercodes.

Nu heb ik dus even geen idee meer hoe ik een stapje verder kom.. Kan iemand me een tip aan de hand doen? Avast bedankt!!

groeten,
Jan-Wijbrand
Antwoord
#2
Lijkt wel heel veel op http://volvolvo.nl/showthread.php/9670-V...et-starten alleen weten we nog niet hoe dat af gaat lopen.

ALs je geen vonk en geen benzine krijgt, kan je eens kijken naar de rpm sensor en bedrading, steekt bovenin het koppelingshuis.

OBD stekker 2 is voor injectie, 6 is voor de ontsteking dacht ik. In dat geval altijd het injectierelais bekijken/wisselen voor een betere.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Ja, dat draadje lijkt er wel op. Ik zie twee (belangrijke?) verschillen: ik denk dat ik geen benzine toevoer heb (droge bougies), en ik krijg maar geen foutcode uitgelezen. Vooral dat laatste vind ik wat vreemd.

Kan ik iets aan de RPM-sensor zien? Of is het een kwestie van vervangen, in de hoop dat...?

Kan de bougie-die-scheef-zat hier op ÃÃn of andere manier mee te maken hebben, of toeval waarschijnlijker?

Bedankt voor je snelle reactie!! Ik zal het andere draadje ook goed in de gaten houden...
Antwoord
#4
Zie mijn edit. Injectierelais kan ook goed opspelen. En laat alle zekeringen een rondje draaien in hun houder.

Kijk onder de OBD doos of de stekkers nog vast zitten.

De draad vd rpm sensor (eigenlijk bdp sensor) gaat wel eens ten onder aan hitte en trillingen, anders gaan ze lang mee.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Kijk eens naar de 25 amp zekering vlak bij de ontsteking. Deze zit in de voeding van het injectie systeem. Bij mijn auto was zekering+houder totaal vergaan met als resultaat niet meer starten en geen leven in de testbox.
RPM sensor heb ik ook defect gehad. Aansluitkabel was totaal verrot.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord
#6
Bedankt, ga ik checken..!!
Antwoord
#7
In een 1992 240 is de 25A zekering waarschijnlijk verhuisd naar de zekeringsdoos binnenin. Zekering 6 dacht ik.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Zekering 6 is inderdaad gelabeld als "injectiepomp". Deze zag er prima uit verder. Even verwijderd, contacten opgeschoond (was niet echt nodig), maar geen verschil; niet starten dus.

Ik heb geprobeerd de BDP / RPM sensor te localiseren. Ik denk dat ik die heb gevonden heb: steekt rechtop uit het koppelinghuis, rottig te bereiken van bovenaf. De kabel die eruit komt, loopt naar boven en sluit met een vierkante connector aan op een stukje dat daarna de rest van de kabelboom in gaat.

De buitenmantel van deze kabel is op meerdere plaatsten doorgesleten. Erin zie ik een aantal aders lopen, en iets dat lijkt op een afschermings-folie. Kan dat? Heb ik de goeie? Als het inderdaad een afgeschermde kabel moet zijn, en deze is doorgesleten, kan ik me voorstellen dat'ie verkeerde data doorgeeft.

Injectierelais heb ik nog niet gelocaliseerd.
Antwoord
#9
Dat is de BDP sensor jawel, en de rafels zijn denk ik niet bevorderlijk voor het signaal.

Injectierelais hangt boven de voeten vd bijrijder, een wit blokje.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Ik heb een nieuwe BDP sensor besteld. Relais checken moet tot morgen wachten. Bedankt voor zover!!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olielampje brandt bij stationair draaien Boet 5 109 12 March 2024, 19:28
Laatste bericht: Boet
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 1.824 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 401 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.511 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 940 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 1.847 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.067 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  240 Polar stottert als tank onder 2/3 niveau komt. Brandstofpomp? marc-f 6 1.910 14 June 2022, 07:29
Laatste bericht: marc-f
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.019 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  940 slaat niet aan.. Jambon 5 2.080 5 February 2022, 22:30
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)