Hallo,
Het is al weer een tijd geleden dat ik "hier" ben geweest (we hebben een liefde erbij: een oude Land Rover die nogal wat aandacht opslurpt zal ik maar zeggen), maar helaas heb ik nu een vervelend probleem met onze Super Polar (245, 1992, B200F). Misschien dat iemand een tip heeft om een stapje verder te komen. Alvast bedankt..!
Vorige week heb ik wat onderhoud gepleegd: nieuwe bougies en olie + filter vervangen. Bij het indraaien van bougie nr.4 heb ik niet goed opgelet (ik weet nog steeds niet precies hoe het gegaan is) en heb de bougie scheef ingedraaid. Dat merkte ik pas toen ik wilde starten. Ik hoorde de motor blazen langs de bougie, en geschrokken meteen het contact uitgezet.
De betreffende bougie losgehaald om te constateren dat de elektrode helemaal tegen de kern was gebogen - hij zal tegen de zijkant van het bougie-gat zijn gedrukt met scheef indraaien. Aangezien de draad beschadigd was, kreeg ik ÃÃn van de oude bougies er niet ingedraaid. Toen heb ik heel voorzichtig met een handtap (flink ingevet om gruis te "vangen") geprobeerde de eerste paar beschadigde windingen te fixen. Dat slaagde wonderwel! Hierna kon ik ÃÃn van de oude bougies er netjes met de hand indraaien, nu recht, en met de bougie sleutel vastzetten. De motor liep daarna gelijk bij de eerste startpoging, zonder haperen of wat dan ook.
De volgende dag een uitgebreide, probleemloze proefrit gemaakt en de dag dáárna een rit van een kleine 150km. Tijdens die langere rit had ik ineens, op de terugweg, vlakbij huis, dat de motor twee, drie keer kort, maar heel duidelijk inhield. Het waarschuwingslicht van de lambda-sonde ging op het moment dat'ie inhield even branden, om daarna gelijk weer uit te gaan. Zoals gezegd, dat gebeurde twee drie keer achter elkaar, bij +/- 130km. Ik kon gelukkig gelijk bij een tankstation afslaan en heb daar gecontroleerd of de bougiekabels wellicht los zaten. Dat was niet het geval. Starten ging weer in ÃÃn keer, en de rest van het ritje geen inhouden meer gevoeld.
Diezelfde avond ben ik met de auto even naar de stad geweest. Echter, bij het naar huis gaan wilde'ie helemaal niet starten. De startmotor gooit de motor rond, maar er komt geen enkele aanwijzing dat er ook maar een poging gedaan word daadwerkelijk te starten. Gelukkig waren we met meer dan ÃÃn auto en kon ik naar huis gesleept worden.
Daar nog een paar keer geprobeerd te starten, zonder resultaat: startmotor doet z'n best, maar starten ho maar.
Toen een bougie gecheckt: droog, totaal niet vettig, rood-grijs van kleur, maar ze geven geen vonk (getest tegen een schoon stuk chasis). Daarna de bobine doorgemeten. Op de "blauwe" pin staat keurig iets meer dan 12V. De weerstand op de primaire spoel is 0.9Ohm. De weerstand op de secundaire spoel is 7.3kOhm. Volgens mij zijn deze waarden redelijk ok, toch?
We hebben gecontroleerd of de nokkenas meedraait door door de olievulgat te kijken bij starten. Die draait mee.
Toen geprobeerd de eventuele foutcodes uit te lezen. Echter zonder resultaat. Dwz, ik krijg geen code te zien.
Ik ben als volgt te werk gegaan: contact uit, pennetje in gat 2, contact op stand II, knop je 2sec ingedrukt (LEDje ging fel rood branden), maar daarna geen knipper-code. Wel zie ik het LEDje heel zwakjes branden. Als ik het pennetje verwijder is de LED helemaal uit. Plaats ik het pennetje weer terug, brandt de LED weer heel zwak. Nog een keer deze riedel herhaald met hetzelfde resultaat: LED licht fel op bij indrukken knopje, LED brandt verder heel zwak, maar geen knippercodes.
Nu heb ik dus even geen idee meer hoe ik een stapje verder kom.. Kan iemand me een tip aan de hand doen? Avast bedankt!!
groeten,
Jan-Wijbrand
Het is al weer een tijd geleden dat ik "hier" ben geweest (we hebben een liefde erbij: een oude Land Rover die nogal wat aandacht opslurpt zal ik maar zeggen), maar helaas heb ik nu een vervelend probleem met onze Super Polar (245, 1992, B200F). Misschien dat iemand een tip heeft om een stapje verder te komen. Alvast bedankt..!
Vorige week heb ik wat onderhoud gepleegd: nieuwe bougies en olie + filter vervangen. Bij het indraaien van bougie nr.4 heb ik niet goed opgelet (ik weet nog steeds niet precies hoe het gegaan is) en heb de bougie scheef ingedraaid. Dat merkte ik pas toen ik wilde starten. Ik hoorde de motor blazen langs de bougie, en geschrokken meteen het contact uitgezet.
De betreffende bougie losgehaald om te constateren dat de elektrode helemaal tegen de kern was gebogen - hij zal tegen de zijkant van het bougie-gat zijn gedrukt met scheef indraaien. Aangezien de draad beschadigd was, kreeg ik ÃÃn van de oude bougies er niet ingedraaid. Toen heb ik heel voorzichtig met een handtap (flink ingevet om gruis te "vangen") geprobeerde de eerste paar beschadigde windingen te fixen. Dat slaagde wonderwel! Hierna kon ik ÃÃn van de oude bougies er netjes met de hand indraaien, nu recht, en met de bougie sleutel vastzetten. De motor liep daarna gelijk bij de eerste startpoging, zonder haperen of wat dan ook.
De volgende dag een uitgebreide, probleemloze proefrit gemaakt en de dag dáárna een rit van een kleine 150km. Tijdens die langere rit had ik ineens, op de terugweg, vlakbij huis, dat de motor twee, drie keer kort, maar heel duidelijk inhield. Het waarschuwingslicht van de lambda-sonde ging op het moment dat'ie inhield even branden, om daarna gelijk weer uit te gaan. Zoals gezegd, dat gebeurde twee drie keer achter elkaar, bij +/- 130km. Ik kon gelukkig gelijk bij een tankstation afslaan en heb daar gecontroleerd of de bougiekabels wellicht los zaten. Dat was niet het geval. Starten ging weer in ÃÃn keer, en de rest van het ritje geen inhouden meer gevoeld.
Diezelfde avond ben ik met de auto even naar de stad geweest. Echter, bij het naar huis gaan wilde'ie helemaal niet starten. De startmotor gooit de motor rond, maar er komt geen enkele aanwijzing dat er ook maar een poging gedaan word daadwerkelijk te starten. Gelukkig waren we met meer dan ÃÃn auto en kon ik naar huis gesleept worden.
Daar nog een paar keer geprobeerd te starten, zonder resultaat: startmotor doet z'n best, maar starten ho maar.
Toen een bougie gecheckt: droog, totaal niet vettig, rood-grijs van kleur, maar ze geven geen vonk (getest tegen een schoon stuk chasis). Daarna de bobine doorgemeten. Op de "blauwe" pin staat keurig iets meer dan 12V. De weerstand op de primaire spoel is 0.9Ohm. De weerstand op de secundaire spoel is 7.3kOhm. Volgens mij zijn deze waarden redelijk ok, toch?
We hebben gecontroleerd of de nokkenas meedraait door door de olievulgat te kijken bij starten. Die draait mee.
Toen geprobeerd de eventuele foutcodes uit te lezen. Echter zonder resultaat. Dwz, ik krijg geen code te zien.
Ik ben als volgt te werk gegaan: contact uit, pennetje in gat 2, contact op stand II, knop je 2sec ingedrukt (LEDje ging fel rood branden), maar daarna geen knipper-code. Wel zie ik het LEDje heel zwakjes branden. Als ik het pennetje verwijder is de LED helemaal uit. Plaats ik het pennetje weer terug, brandt de LED weer heel zwak. Nog een keer deze riedel herhaald met hetzelfde resultaat: LED licht fel op bij indrukken knopje, LED brandt verder heel zwak, maar geen knippercodes.
Nu heb ik dus even geen idee meer hoe ik een stapje verder kom.. Kan iemand me een tip aan de hand doen? Avast bedankt!!
groeten,
Jan-Wijbrand