Berichten: 122
Topics: 58
Lid sinds: Apr 2006
Bertreft een B200K motor.
Tijdens het inhouden op de motor hoor ik geknetter in de uitlaat, het is precies benzine die nog naverbrand in de uitlaat.
Is dit normaal of wat is het probleem?
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
staat te rijk, slechte ontsteking, geen klepspeling meer, wees blij dat het in je uitlaat is en niet via je luchtfilter eruit klapt
even ergens snel diagnose laten stellen, dit houd je niet lang vol
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
15 September 2011, 22:24
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 September 2011, 22:26 door aernout.)
Klepspeling meten en eventueel corrigeren.
Onstekingstijdstip controleren en eventueel bijstellen. (bij warme motor i.v.m. eventuele vervroegingen enzo)
Nieuwe bougies, verdelerkap en rotor kan nooit kwaad, en eventueel nieuwe kabelset.
CO waarde meten, en mengsel aanpassen indien nodig (ook bij warme motor i.v.m. verrijking bij koude loop).
Ken het K blok niet, maar wellicht lekke vacuum slangen ofzo die invloed hebben op ontsteking en verrijking???
Het klinkt ieder geval als naverbranding.
Onverbrand mengsel wat alsnog verbrand in de uitlaat.
Ontsteking te laat, kleppen te krap .. noem het maar op.
Ver gezocht, iets aan de distributie gedaan waardoor ie van tijd af is?
Kortom, algemene check up en verzorging van je geliefde volvo blokje!
Succes!
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 122
Topics: 58
Lid sinds: Apr 2006
Kleppen zijn 5000 km geleden geregeld. Alsook heeft het blok dan een groot onderhoud gehad: nieuwe riemen, nieuw koelwater, nieuwe thermostaat,...
Nieuwe bougies, nieuwe verdelerkap, rotor en nieuwe kabelset zit er ook op, nog maar 500km.
CO-waarde ligt rond de 0,6 denkik, is altijd inorde voor de keuring.
Nu zit ik er niet mee in. Heb de wagen zo gekocht en toch al 6000km zo afgelegd.
Dus volgens jullie adhv. bovenstaande opmerkingen van mijn kant zal ik richting ontstekingstijdstip moeten zoeken?
Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Een b200k met solex cisac. Daarbij kan heeeeel veel misgaan in het vacuumsysteem. Dat is geen carburateur maar een geavanceerde gasfabriek :-s. Succes met deze lastige motor. Als alles goed is behalve de carb is het te overwegen er een pierburg op te zetten.
Berichten: 122
Topics: 58
Lid sinds: Apr 2006
Ik wil absoluut de oplossing vinden. Dus niet beginnen over pierburg of....
Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Okee. Maar zoals gezegd. Sluit eerst alles uit. Mocht het toch de carb zijn die een verrekkes slecht mengsel levert dan ga je toch voor gaas ben ik bang.
Berichten: 122
Topics: 58
Lid sinds: Apr 2006
Eventjes ter verduidelijking: Het symptoom doet zich enkel voor als ik geen gas geef.
Bij een injectiemotor wordt dan geen benzine ingespoten.
Wordt er bij een carburatormotor wel benzine toegevoegd aan de motor of zit daar ook een schakelsysteem op? Die dus wanneer je geen gas geeft geen benzine toevoerd naar de motor toe?
Berichten: 470
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Bij carb blijft er een beetje benzine aangezogen worden.
Ik herken het fenomeen van bergafwaarts rijden. Na vervroegen tijdstip nooit meer gehoord.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)