Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
240 vs 740 (estate) zoekende naar...
#1
Na jaren in een Seat Inca uit (nog net) de vorige eeuw rondgereden ben ik nu op zoek naar een auto die wel karakter heeft want de "emocion" van deze Seat valt behoorlijk tegen, de motor is okay maar voor de rest is t VAG-prut. Met tegenwoordige auto's heb niks, in deze zat voor mij al te veel electronica waar ik soms koppijn van kreeg dus zoek een (liefst belastingvrije) auto met veeeeeel ruimte, eigenlijk blijven er dan maar 2 over: de 240 en 740 (liefst estate want ja ruimte)! Wat is de beste keuze, t karakter van de 240 of... t karakter van de 740... benzine, gas of een diesel ? wel voor dagelijks gebruik. Waar moet ik op letten bij aankoop, wat zijn de zwakke punten ?

Suggesties zijn welkom !
Antwoord
#2
Als fervent 240 rijder :-) (al 20 jaar) zou ik na 2 weken weer eens in een 740 te hebben gereden kiezen voor een..........740 op LPG.
Rijdt stiekem toch veel en veel beter dan een 240. Bij een 740 wil het rond de accu nog wel eens roesten. Ook de draagbalken ondanks verzinkte carrosserie willen nog al eens wat doorgeroest zijn.
Beste is natuurlijk naast de 740, een 240. Andersom kan natuurlijk ook.
Antwoord
#3
740 met d24 diesel zonder turbo. low and slow, goedkoopste in onderhoud mits alles in den beginne in orde is
Antwoord
#4
242-turbo schreef:740 met d24 diesel zonder turbo. low and slow, goedkoopste in onderhoud mits alles in den beginne in orde is

Mee eens! Alleen denken de buren daar 's ochtends anders over als je een diesel start :-)
Antwoord
#5
Let wel: de 740's tot aan modeljaar '86 zijn helemaal niet verzinkt en roesten net zo hard als 240's (misschien harder zelfs). Pas vanaf MY87 zijn ze gedeeltelijk verzinkt (maar nog lang niet zo goed als een jaar later) en de 86'ers hadden al een betere roespreventie. Smile Oftewel: pak er eentje van MY86 of MY87 (die nog in '86 geproduceerd is) en je zit goed. Tongue Te herkennen aan chassisletter G of hoger. Tongue

Een diesel is inderdaad onverwoestbaar, maar wel vloeken in de winter met de koude start (vaak 2 of 3 pogingen nodig en de straat krijgt tijdelijk een mistbank). Tongue
Antwoord
#6
Sounds good ! de 740 is dus wat betreft carroserie duidelijk beter dan de 240 maar heb eens rondgekeken, de keuze voor een belastingvrije 740 is niet heel groot, denk dat ik ook prima zou kunnen leven met een 240 diesel, ben niet zo bang voor een beetje roest, met m'n 2 jaren 70 Fiat's ben ik wel iets gewend... of zijn ze ook technisch duidelijk minder (betrouwbaar) dan de 740 ?

"low en slow" en buren die meegenieten, that's my car !

Bedankt voor de adviezen so far !
Antwoord
#7
Er zijn hier toch al heel veel dingen gezegd over roestbehandeling en preventie? Als je een goed onderhouden exemplaar vindt is het
heel makkelijk hem goed te houden. Dat geldt voor beide types.
Maar als je het leuk vindt dat er af en toe iemand spontaan naar je zwaait, dat je van willekeurige mensen complimenten krijgt en je
op zoektochten naar onderdelen en accessoires heel veel nieuwe vrienden maakt, dan moet de keuze vallen op een 245. Bovendien
zal deze altijd trendy blijven en de komende jaren niets in waarde verliezen.
Antwoord
#8
Ik vind de 245 ook mooier dan de 745.
Meer karakter en uitstraling maar de 745 heeft wat meer voordelen.
De auto rijd beter en is toch wat veiliger dan de 245.
Hij is ook een stuk moderner en doordachter dan de 2 serie.
Als je gaat zoeken dan lijkt het alsof er minder belastingvrije 7 serie,s zijn maar als je de vele plamuur bakken
van de 2 serie op marktplaats niet mee rekent zijn er ook niet zo veel knappe 2 serie's te koop.
En de 745 word straks een zeldzame verschijning omdat ze vanaf 85 zijn geleverd en tot en met 86 zijn ze belastingvrij en daarna niet meer.
Ik zou gaan voor een belastingvrije 7 serie op lpg en er een 2 serie bij nemen voor het karakter.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 240 Kabelboom omwisselen van carb naar injectie?!?! Thijs69 4 529 13 October 2023, 10:49
Laatste bericht: Dopski
  Project 940-electric: laat je 940 ombouwen naar elektrisch! Hein77 4 6.322 11 October 2018, 17:58
Laatste bericht: Bostel
  Benzine naar Diesel?! Yezzz 20 15.498 15 December 2016, 20:06
Laatste bericht: Dirk86
  Vakantierit naar de bergen TransferSmout 13 11.438 27 August 2015, 13:34
Laatste bericht: TransferSmout
  240 estate als 2e auto DeBroeze 12 12.393 8 August 2015, 23:30
Laatste bericht: DeBroeze
  Verhuizing naar Atlanta USA. Verhaaf 2 3.262 5 November 2012, 13:37
Laatste bericht: Verhaaf
  Op zoek naar een 240 Estate automaat van na 1990 matthijs 24 13.625 20 August 2012, 08:57
Laatste bericht: matthijs
  Overstap Saab naar Volvo, eerste adviezen voor aankoop 240 Jed 3 3.366 29 April 2011, 14:10
Laatste bericht: Bazis
  plusdraad trekken van accu naar binnen in volvo s40 2.0d 2005 basdepee 4 3.400 21 January 2011, 22:42
Laatste bericht: basdepee
  Op zoek naar een 240 station amuobe 42 16.080 21 February 2010, 20:37
Laatste bericht: amuobe

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)