Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
195/65 R15 of 205/65 R15 op D24 ?
#1
Gezien het feit dat er makkelijk een 6e versnelling op mijn D24 met M47 had gemogen, vraag ik me af welke bandenmaat ik het beste kan kiezen. Het komt op 6J 15 inch velgen met ET25. Vind het belangrijk dat het niet aanloopt, ook niet bij iets belading, en dat ik niet te veel tellerafwijking heb. Met de huidige 185/70/14 doe ik volgens TomTom 95 bij 100 op de teller. Wat hoort er origineel op een D6 D24 met 15" ?
[Afbeelding: steel-wheel-5x108-15%2522-6j.jpg]
[Afbeelding: Volvo_240_GL_Diesel_D6_eerstkoffie.jpg]
Antwoord
#2
Ik heb er 205/80/15 op gehad; http://volvolvo.nl/forum/topic,4186.0/
Antwoord
#3
lol :-) Leuk, heb die link gezien. Valt me mee hoe 'hoog' ze optisch zijn. Maar toch ga ik dat niet doen. ik rijd niet zo veel en kruis meestal lekker op 100-110 km. Weet je ook hoeveel toeren die diesel dan draait ? Voor mijn gevoel ergens rond de 3500, maar met zo'n zes cilinder lijkt het vaak iets meer dan het is.

Ik vind de herrie niet erg. Heb heel veel isolatie onder de kap verwijderd om 'te poetsen' en nooit meer terug gehangen. Je hoort de machine 'ademen' en werken en ik geniet ervan. Ook geen radio natuurlijk :-)
[Afbeelding: Volvo_240_GL_Diesel_D6_eerstkoffie.jpg]
Antwoord
#4
3500 t/min op 100 tot 110 km/h is pittig voor een 6 in lijn. Hangt er een 4 bak onder of heeft deze OD want dan zou je qua toeren lager moeten zitten.
Antwoord
#5
Rene, het was een vraag. Ik heb geen toerenteller ! Er hangt een M47 onder met standaard as 3.71. Ik ben meer benieuwd of er iemand is met een (diesel) toerenteller die me kan vertellen hoeveel die draait bij 100.
Wat ik hierboven noem is mijn schatting waarbij ik me realiseer dat een zes in lijn 'hoger' klinkt dan een vierpitter.
[Afbeelding: Volvo_240_GL_Diesel_D6_eerstkoffie.jpg]
Antwoord
#6
Ik heb wel eens zitten rekenen met 195/65r15. Dat is 1,99 m per omwenteling. Bij 100 km/h draait het achterwiel 838 rpm, jouw cardanas is 3.71, x 838 is 3109 rpm. De 5 vd M47 is 0.82, dus draait je D24 dan een relaxte 2549 rpm.
Bij 120 km/h draait je achterwiel 1005 rpm, etc.

Een 205/65r15 past makkelijk op de 6J velg en onder auto, en is 2,03 m per omwenteling, 2% groter en dus gaat je toerental ook 2% omlaag.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Dat is geruststellend ! Het 'klinkkt' dus gewoon meer :-)
Zou er best een toerentellertje in willen, zo'n standaard formaatje in de bovenste radio-uitsparing en dan via de 'W' op de dynamo. Maar of die er voor Diesel/zes-in-lijn zijn ?

Deze mensen hebben ook een mooie 'app' : http://www.miata.net/garage/tirecalc.html . Daarna komt dan jouw rekenwerk, waarvoor dank.
[Afbeelding: Volvo_240_GL_Diesel_D6_eerstkoffie.jpg]
Antwoord
#8
Mijn toerenteller geeft zo'n 3100rpm aan bij 120 op de teller, zo'n 110-112 op de tomtom, dat is in de overdrive. Heb er 185/70 onder.
Heb met opzet een niet al te hoge band, anders hou je helemaal geen trekkracht over met een trailer er achter... Wink

Toerentellertje heb ik er zelf ingezet, het verschil met de benzine versie is dat die tot 7000rpm loopt en de diesel tot 6000.
inderdaad draadje op de dynamo en 'n stroomdraadje aftappen en hij doet 't.
Volvo 740 B6 GL B230K M47 1987 315.000km
Volvo 340 DL B14 1984 103.000km

Zeilers rijden Volvo.
Antwoord
#9
Is er dan technisch geen verschil tussen een benzine- of een dieseltoerenteller, behalve de schaal ? Kan ik gewoon iedere toerenteller zo aansluiten ?
[Afbeelding: Volvo_240_GL_Diesel_D6_eerstkoffie.jpg]
Antwoord
#10
ik denk wel dat je een originele volvo d6 teller moet hebben...(die ik er ook in heb) denk anders niet dat 'ie accuraat is, bij de benzine haalt ie z'n pulsen uit de bobine, en volgens mij is de diesel versie speciaal voor de 6 cilinder..
Volvo 740 B6 GL B230K M47 1987 315.000km
Volvo 340 DL B14 1984 103.000km

Zeilers rijden Volvo.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)