Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[740] electrische fan (VOLVO) inbouwen
#1
Ik heb een electrisch fan gekocht. Geen kenflowe ofzo maar een originele van volvo. Zo'eentje die in de 940 960 etc zit.
Bedoeld om de visco te laten voor wat het is.
Alles is zo goed als compleet dus ben een en ander gaan proberen:

Electrische gedeelte werkt: relais heb ik er ook bij, kan op 2 standen schakelen, moet alleen nog kijken welke sensoren waar geplaatst moeten worden. De 2 standen werken in ieder geval.

Het motor gedeeltje is makelijk van het 960 frame af te schroeven. Het ronde geheel past vervolgens perfect in de 740 "tunnel".

Dus ik wil het geheel in de auto schoeven, is de nieuwe ventilator+motor eigenlijk net te dik om tussen de motor (waterpomp) en radiator te passen Sad.
Als ik geen intercooler zou hebben zou het makkelijk passen. Maar ik kom net een cm tekort.
Iemand suggesties? Zijn er standaard trucs om de radiator (en intercooler) iets naar voren te krijgen, zijn er plattere ventilatoren (850 bijv)?


edit: deze info heb ik al (gedeeltelijk gelezen):
- http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=34418
- http://forums.turbobricks.com/archive/in...-1572.html
- http://www.pbase.com/740weapon/electric_fan
- http://www.aaroncake.net/rx-7/efaninstall2.gif
- http://img.photobucket.com/albums/v242/t...0c43d2.jpg
- http://www.davebarton.com/ElectricCoolingFans.html
Antwoord
#2
Het maakt niet uit welke tunnel ik gebruik. De motor zelf is te dik ivm de intercooler; de ruimte tussen waterpomp en radiator is te klein. Herbe777 heeft de 850 fanmotor opgemeten; exact gelijke dikte, en waarschijnlijk ook gewoon dezelfde motor. Dus ben bang dat er geen plattere is.

Als ik echt de el-fan wil zal ik eens kijken hoe het bij een 940/960 gemonteerd is; kijken of dat na te maken is.
Antwoord
#3
fantastisch mooie beschrijving.
Vooral mooi om te zien dat het bij een non-turbo motor allemaal makkelijke past, bij een 240 dan waarschijnlijk ook wel.

Ik heb nog een intercooler waardoor de radiator een stuk dichter bij de motor/waterpomp staat. De electrische fan past er daardoor niet tussen.
Een vriend van me heeft een radiator+intercooler+el.fan (uit een 960) in zijn 740 gebouwd en dat past wel. Ik ga na de vakantie eens bij hem kijken of er nog wat ruimte te winnen is.
Antwoord
#4
Kan je die fan niet gewoon een stukje opschuiven zodattie net naast de poelie komt? Bij mij ging het ook maar net maar dat is dan ook een hele platte. Volgens mij heeft Jelmar hem ook uit het midden hangen, die fan dan hè.
Groeten van Frans
Antwoord
#5
hahahahahahaha
Antwoord
#6
Een 16V turbo IC met e-fan in een 240: http://www.brickboard.com/RWD/volvo/1491...motor.html
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 83 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 415 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 264 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 536 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 6.680 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.077 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 4.797 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  Motorsteun rechts origineel Volvo, waar te krijgen? TeunTimmermans 1 1.439 7 August 2021, 17:57
Laatste bericht: skidje
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 3.525 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 240 1986 loopt niet. Geen vonk? TenBrick 24 11.763 10 May 2021, 15:05
Laatste bericht: TenBrick

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)