Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Slapen op een Volvo?
#11
@Henqui: Je kunt gerust met een paar man op het dak van een Volvo overnachten. Er bestaan zelfs 4 persoons daktenten waarin 2 volwassenen en twee kinderen kunnen slapen (google maar eens op Maggiolina daktenten). Het verschil zit hem in dynamische belasting en statische dakbelasting. De max. dakbelasting van een 245 is 100 KG tijdens het rijden (dynamisch). Staat de auro stil dan mag je dit getal met 5 vermenigvuldigen voor de statische dakbelasting. Oftewel op het dak van een stilstaande Volvo mag 500 kg gelegd worden. Vandaar dat op oude sloperijen vaak Volvo's onderaan een stapel wrakken lagen met nog zo'n 5 andere sloopauto's er bovenop geplaatst.
De daktent zelf weegt zo'n 60 kg, dus kan er nog ruim 400 kg aan gewicht mee.
Je hoeft geen zware (terrein)auto te hebben voor dit soort daktenten, ook een Fiat Panda zou in principe een daktent kunnen dragen. Dit soort daktenten zijn oorspronkelijk in Italie in de jaren '50 al ontworpen. Ik heb zwart-wit foto's gezien van Fiatjes 500 en 600 uit die tijd met de voorloper van deze tenten op hun dakjes. Toen waren het nog vierkante pakketten en niet zo aerodynamisch als tegenwoordig. Het principe zijn twee polyester schalen met daartussen sterk Dralon doek, op te draaien d.m.v. een slinger. Het werkt perfect en je kunt er overal mee kamperen waar je maar een leuk plekje ziet dat bereikbaar is met een auto. Of het nu een savanne in Afrika is, de top van een Col, eenzaam aan een Fjord in Noorwegen of een parkeerpalats boven bij de trappen van de Sacre Coeur in hartje Parijs. Ontwaken is prachtig met het uitzicht vanaf het dak en binnen een minuut is de tent opgezet en klaar voor gebruik. Mij spreekt de vrijheid en gebruiksvriendelijkheid van dit systeem aan (ik heb zelf geen belangen in daktenten, hoor!).Ik heb zo'n 12 jaar gecamperd, we hebben onze camper verkocht en de nieuwe uitdaging is de daktent. De slaapzakken kunnen er in blijven liggen tijdens het rijden. Er zijn mensen die de daktent als grote XXL ski koffer gebruiken tijdens de wintersport. Het rijdt prima, ook 140 km/u wil best, heb ik laatst proefondervindelijk ervaren op de snelwegen van Sliedrecht naar Zwolle. Je merkt er weinig van tijdens het rijden m.u.v. het brandstofverbruik dat zal toenemen.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#12
Kogelman schreef:@Henqui: Je kunt gerust met een paar man op het dak van een Volvo overnachten. Er bestaan zelfs 4 persoons daktenten waarin 2 volwassenen en twee kinderen kunnen slapen (google maar eens op Maggiolina daktenten). Het verschil zit hem in dynamische belasting en statische dakbelasting. De max. dakbelasting van een 245 is 100 KG tijdens het rijden (dynamisch). Staat de auro stil dan mag je dit getal met 5 vermenigvuldigen voor de statische dakbelasting. Oftewel op het dak van een stilstaande Volvo mag 500 kg gelegd worden. Vandaar dat op oude sloperijen vaak Volvo's onderaan een stapel wrakken lagen met nog zo'n 5 andere sloopauto's er bovenop geplaatst.
De daktent zelf weegt zo'n 60 kg, dus kan er nog ruim 400 kg aan gewicht mee.
Je hoeft geen zware (terrein)auto te hebben voor dit soort daktenten, ook een Fiat Panda zou in principe een daktent kunnen dragen. Dit soort daktenten zijn oorspronkelijk in Italie in de jaren '50 al ontworpen. Ik heb zwart-wit foto's gezien van Fiatjes 500 en 600 uit die tijd met de voorloper van deze tenten op hun dakjes. Toen waren het nog vierkante pakketten en niet zo aerodynamisch als tegenwoordig. Het principe zijn twee polyester schalen met daartussen sterk Dralon doek, op te draaien d.m.v. een slinger. Het werkt perfect en je kunt er overal mee kamperen waar je maar een leuk plekje ziet dat bereikbaar is met een auto. Of het nu een savanne in Afrika is, de top van een Col, eenzaam aan een Fjord in Noorwegen of een parkeerpalats boven bij de trappen van de Sacre Coeur in hartje Parijs. Ontwaken is prachtig met het uitzicht vanaf het dak en binnen een minuut is de tent opgezet en klaar voor gebruik. Mij spreekt de vrijheid en gebruiksvriendelijkheid van dit systeem aan (ik heb zelf geen belangen in daktenten, hoor!).Ik heb zo'n 12 jaar gecamperd, we hebben onze camper verkocht en de nieuwe uitdaging is de daktent. De slaapzakken kunnen er in blijven liggen tijdens het rijden. Er zijn mensen die de daktent als grote XXL ski koffer gebruiken tijdens de wintersport. Het rijdt prima, ook 140 km/u wil best, heb ik laatst proefondervindelijk ervaren op de snelwegen van Sliedrecht naar Zwolle. Je merkt er weinig van tijdens het rijden m.u.v. het brandstofverbruik dat zal toenemen.


Ik wil een daktent op mijn Volvo245 1977 plaatsen. Weet dat mn dak 500kg (bij stilsand) kan/mag tillen, maar als ik zoek naar een geschikt imperiaal blijkt het moeilijk. Dit omdat de daktent zelf niet gemaakt is voor het gewicht (aldus de beschrijving).
Ik wil er daarom zelf een maken of een bestaande verstevigen.
Benieuwd of iemand met me kan meedenken.
-is een standaard imperiaal echt te slap om een tent + 2 personen te tillen?
-Als ik er zelf een ga maken kan iemand mij de afmetingen van zo'n ding geven?
-iemand nog verdere tips?

Hulp word erg op prijs gesteld.


Vriendelijke groet,
Erwin
Antwoord
#13
http://Www.kingping.nl

Zij maken stevige imperials.
Antwoord
#14
Ik gebruik gewoon twee Volvo dakdragers (volgens mij komen die dan uit de Thule fabriek) waar mijn daktent vast opgebout zit. Die twee dakdragers schroef ik op mijn dakrails, werkt prima.
Bij thuiskomst even de dakdragers losschroeven en je tilt (met twee personen) de Magiolinna van de auto af om hem rechtstandig in de garage te parkeren tijdens de wintermaanden.
Mijns inziens heb je geen (dure) imperiaal nodig. Eventueel plaats je er een extra dakdrager tussen.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo in de sneeuw!! Sid 506 188.984 20 January 2024, 16:40
Laatste bericht: Madman
  Je mooiste volvo foto John242 1.387 669.071 21 December 2021, 17:28
Laatste bericht: Kogelman
  M'n volvo's tot nu toe A_A 16 28.692 7 May 2017, 23:33
Laatste bericht: RM
  Volvo 240 Polar met Egg Crate Grill!! KennOne 9 12.470 25 July 2016, 15:45
Laatste bericht: v700r
  Zomertocht Kootwijk. 5 juni 2016 Volvo 240-260 register . EdRaket66 2 5.937 6 June 2016, 12:43
Laatste bericht: EdRaket66
  POST hier je Volvo vakantiefoto's! TheSaint77 71 67.457 16 May 2016, 17:51
Laatste bericht: EdRaket66
  Mijn Volvo 244, maar welk type neus heb ik? GijsBianchi 3 7.034 27 February 2016, 21:38
Laatste bericht: RM
  Wat heb jij achter je Volvo hangen?? henqui 338 199.228 22 August 2015, 23:37
Laatste bericht: henqui
  Volvo aan de rode loper EdRaket66 6 8.353 30 May 2015, 16:10
Laatste bericht: EdRaket66
  Sci-Fi Volvo.. Jambon 9 10.974 26 January 2015, 08:52
Laatste bericht: edwin

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)