Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Algemene Betrouwbaarheid D24
#1
He, ik las wat spook verhalen over de D24 blokken.
Bij zware belasting zouden de blokken maar 100.000 km meegaan. Mijn vraag is. Wat verslijt er dan zo rap? Neemt de compressie af? Is dit dan via de cilinder wand of door klepzetels?
Ook het olie verbruik zou een heikel punt zijn. Hoe ontstaat dit verbruik dan? werderom via lekkage aan de cilinder wanden of klepzetels? Of lekt het ergens anders naar toe? (koelwater, of op de straat)

Er zou ook verschil zijn tussen zwarte en groene blokken, respectievelijk voor 1983 en daarna. De latere versie zou een stuk beter zijn. Kan iemand hier iets van bevestigen?

Wat zijn de ervaringen bij hoge KM-standen? Heeft iemand al een dieselblok in de sloot gegooid omdat hij het amper deed.

Ik heb eigenlijk alleen ervaring met oude Mercedes Diesels. Daar zijn de cilinderwanden en zuigerringen bij sommige typen een zwak punt.

Wat zijn indicatoren voor een goed of slecht blok? Is een compressie test veel zeggend? Carter druk uit de bijvul dop? Is makkelijk aanslaan een belangrijk punt?
Antwoord
#2
Heb eigenlijk weinig verstand van deze dieselblokken. Wat je misschien zelf ook al wist is dat het geen Volvo blokken zijn, maar dat ze uit de stal van VW komen. Er zijn inderdaad wel wat spookverhalen, maar ik hoor van veel mensen hier dat ze als ze goed onderhouden worden een eeuwigheid meekunnen.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#3
Na 2 jaar en 40000 km kan ik er het volgende over zeggen: Betrouwbaar met een handleiding. Geen motorblok waar je zomaar mee moet blijven rondrijden. Regelmatig alles even controleren is aanbevolen. koelsysteem is cruciaal: heetlopen is kapotlopen. Vacuumpomp zwak en moeilijk verkrijgbaar. Onderdelen koelsysteem ook. Olie verbruik van Grote Rode Tractor is 1 liter op 5000 km. Dieselverbruik 1 op 13 gemiddeld. Eenvoudige techniek die lang mee kan gaan mits goed behandeld. En een geluid wat een dikke ;D op je gezicht tovert.
Volvo 240. De reis wordt onderdeel van de bestemming.
Antwoord
#4
Ik heb met mijn TDIC dit jaar bijna 20.000 probleemloze kilometers gereden. Hij is deze week door de keuring gekomen zonder een knipje. Nu 211.700 km. Tegen de tijd dat ik morgen terugkom van de Varfard zal die vlot over de 212.000 staan. Mijn blok rijd gemiddeld 1 op 12,5.

Het is inderdaad gewoon heel belangrijk om regelmatig onderhoud te doen en alles na te lopen. Een nieuwe radiator erin is geen luxe. Heb ik bij al men diesels gedaan zodat de koeling goed doorstroomt. Ook oliepeil regelmatig checken en om de 10.000 km een onderhoud met filters zodat de boel niet dichtslibt.

Het zij echt wel heel goede motors mits je er nauwlettend onderhoud aan verricht.
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord
#5
als de carterontluchting open is en hij blaast uit de pijlstok net zo hard als uit de uitlaat dan gooi hem maar in de sloot.
Antwoord
#6
Dit blok is een VW Golf Diesel blok met twee extra cilinders. Eerder, en bij Audi ook geleverd als vijfcilinder 2.0. Rustig warmlopen is erg belangrijk. De nokkenas brak vaak, eigenlijk was dit een soort ingebouwde beveiliging. Als de nokkenas (vooraan) brak, liep in iedergeval niet je hele kleppenstelsel in de soep en spaarde je de brandstofpomp die door het andere einde van de nokkenas wordt aangedreven.
Volkswagen schreef voor de LT bussen, waar dit blok voor gemaakt is, olieverversen en kop natrekeen als eerste beurt voor bij 15.000 km ! er zat speciale inloopolie in, maar veel dealers vervingen die bij 1500 km voor standaardolie. Dat tikte lekker aan, weer 7 liter op de factuur. Alleen liep het blok nooit goed in en velen gaven de geest rond een ton.
Rustig warm laten lopen. Zoals boven gezegd goed onderhoud en controles, dan heb je een prachtig lopend blok dat erg soepel is. Als je wil racen moet je je baseballcap achterstevoren opzetten en in een Kadettje GSI gaan zitten :-)
De olieleiding vanaf het filter naar de kop loopt vlak langs een koelwaterleiding en die klapten nog wel eens door, met als gevolg alle verschijnselen van een lekke kop.
MRT in Veghel maakt daar vaak een externe olieleiding.
[Afbeelding: Volvo_240_GL_Diesel_D6_eerstkoffie.jpg]
Antwoord
#7
Mijn tank heeft het afgelopen jaar 40.000km gedraaid en nu staat de teller inclusief een vakantie naar bretagne op 423.000km... Big Grin
gemiddeld verbruik met snelwegkilometers 1 op 13,5 en zo af en toe een beetje olie bijvullen.
Volvo 740 B6 GL B230K M47 1987 315.000km
Volvo 340 DL B14 1984 103.000km

Zeilers rijden Volvo.
Antwoord
#8
Op naar de 846000 !
[img width=800 height=450]https://lh6.googleusercontent.com/-bDjwA78PoBI/TfXk0XA_btI/AAAAAAAADEo/UFA544T3mNk/CIMG1192.JPG[/img]
[Afbeelding: Volvo_240_GL_Diesel_D6_eerstkoffie.jpg]
Antwoord
#9
Ik heb tot nu toe 10000 probleemloze km's met mien diesel gemaakt, de olie is net weer vervangen en verder loopt hij gewoon altijd Big Grin
Antwoord
#10
Anthony schreef:Op naar de 846000 !
[img width=800 height=450]https://lh6.googleusercontent.com/-bDjwA78PoBI/TfXk0XA_btI/AAAAAAAADEo/UFA544T3mNk/CIMG1192.JPG[/img]

Achthonderdzesenveertigduizend? :o
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  betrouwbaarheid d24 en d24 tic huizinga 2 4.626 29 December 2009, 01:32
Laatste bericht: johan laveyne

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)