Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Beginnende roest achter dorpelstrip
#1
Heb het forum al flink doorgespit, maar kom niet uit bij een eenduidig antwoord. Het volgende dient zich aan:

Bij het vervangen van de clips van mijn dorpelstrip kwam ik bij ÃÃn gaatje een beginnend roestplekje tegen. Zo zitten her en der wat meer (minimale) plekjes op de auto. Op zich niks spannends, maar toch wil ik dit per direct de kop indrukken. En als ik dan toch bezig ben, wil ik direct wat andere beruchte plekken extra gaan behandelen en/of extra beschermen. Binnenkant wielkasten, wielbakken, onderkant deuren, dorpels etc. Eigenlijk allemaal plekken die niet direct in het zicht zitten, komt dus geen lak overheen.

Ik stel mij de volgende werkwijze voor:
- Eventueel loszittende roest verwijderen
- Behandelen met roestomvormer (is Fertan goed?)
- 'Dichtmaken'/'beschermen'. Hierbij wil ik direct alle beruchte plekken meepakken om extra te beschermen. Bijvoorbeeld wielkasten helemaal superschoon maken en behandelen met dit (antiroest)middel. Ditzelfde middel moet dus ook achter de dorpelstrip enzo, het moet flink wat kunnen hebben. Heb nog een blik tectiel staan, maar twijfel of dit het juiste spul daarvoor is. Iemand tips?


U leest het: ik ben op zoek naar:
- goede roestomvormer
- een middel dat over die roestomvormer heen kan, maar ook los gebruikt kan worden ter bescherming van de carrosserie tegen roest (liefst gewoon zwart). Dit middel moet ook op de bodem kunnen.
- een middel waarmee ik zonder teveel gedoe de binnenkant van de carrosserie kan behandelen (liefst zonder gedoe met verwarmen enzo).
- algemene tips om dit soort klusjes aan te pakken, ben vrij onervaren.

alvast bedankt!
240 GL (Automaat), 1985. Geel
Antwoord
#2
Fertan etc doet me niks. Ik gebruik zinkverf uit een pot, dan ijzermenie, en dan lak of Tectyl undercoating (Bodysafe heet het) uit een pot (ik hou ook al niet van spuitbussen).

Holle ruimtes heeft de 240 nauwelijks. Ik zou de dorpel en alle uitstroomopeningen eens uitbaggeren zodat-ie goed droogt.

Voor de deuren zou ik de panelen eraf halen.

Voorbij de achterste kriksteun en bovenop de achterste wielboog (van binnenuit dus) is misschien een goeie plek om wat ML of een anders wasachtig produkt in de rondte te spuiten. ALs de achterbank weghaalt kan je een paar doppen vinden in de dorpel denk ik.
En als je de gordels e.d. weghaalt kan je in de B stijl kijken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Veel van je vragen worden behandeld in het "roest" gedeelte van het forum:
http://volvolvo.nl/forum/board,31.0/

Het roest weghalen is een kwestie van schuren, borstelen, krabben etc. Fertan kan een laatste stap zijn dit kan kleine puntjes nog weghalen.

Vervolgens behandelen;
Hier veel info
En hier de bodem:
Info over bedem bescherming.

Ontroesten:
Weinig bijzonderheden; weg met die bruine meuq. Ik heb zelf intussen redelijk goede ervaringen met Fertan. Mits je het ziet als hulpje; het is geen afwerklaag oid.
Beschermen:
Ik gebruikte als primer Ferpox, de primer van de makers van Fertan. Is een primer met roestomvormer. Werkt prima. Het is geen hele strakke verf, volgens mij echt een grondlaag, dus voor het mooie nog een keer nadoen met een kleurtje. De ophanging van de 142 hebben we zo aangepakt.
Voor de bodem heb ik met Frox een giga-kan Brantho Korrux gekocht. Kleine onderdeeltjes hebben we al behandeld en lijkt goed spul (nog geen duurtest Big Grin), het geeft een goed hechtende laag, waar vuil en vocht slecht op hecht.
Het voelt ook glad en flexibel aan. Volgens de lovende kritieken van gebruikers op internet is het ook op lange termijn goed spul. Dit is een roestomvormer, primer en afwerklaag in ÃÃn. Verkrijgbaar in vele kleuren. Matzwart of antraciet is wel wat voor de bodem.

Voor holle ruimtes kan je niet zoveel met een kwast en verf, je komt er niet bij. Fluid film (liquid en nas = dun en iets dikker) en Mike sanders fett krijgen erg goede kritieken. Ook van Fluidfilm hebben Frox en ik 2 giga kannen besteld: de wat dikkere (nas heet die geloof ik) is inmiddels een soort standaard uitrusting; als je toch aan het sleutelen bent even de kwast indopen en langs de carrosserie.
Mike Sanders fett moet je inderdaad eerst verwarmen, met fluid film is dat niet noodzakelijk. De dunne is bedoeld als voorbehandeling (hechtlaagje maken) de dikke als eindafwerking zodat je alle plekjes gehad hebt. Maar als de iets dikkere toch verwarmd wordt het waterdun en kan het overal inkruipen.

In het topic van de bekende roestpunten kun je alle "toegangen" vinden die je kan gebruiken om met een spuit de holle ruimtes te voorzien van was/vet oid:
http://volvolvo.nl/forum/topic,7527.0/
Antwoord
#4
Kijk, dat zijn antwoorden waar ik wat mee kan! Bedankt!

Ik ga het als volgt doen:
- Schuren etc
- Fertan erop
- Zwarte Brantho Korrux erop

Heeft het dan nog zin om de beruchte plekken en de bodem met de kwast te tectyleren? Ik heb nog een blik staan namelijk.

dank!
240 GL (Automaat), 1985. Geel
Antwoord
#5
Nou, zoveel heb ik niet gekocht hoor. De auto is verder prima. Het is voornamelijk preventie. Daarnaast vind ik het leuk om het zelf te doen. Inclusief het materiaal voor de holle ruimtes ben ik lang niet zoveel kwijt als dat ik de auto professioneel laat behandelen. Nog geen derde.

Iemand nog een helder idee over de tektiel in combinatie met de brantho?
240 GL (Automaat), 1985. Geel
Antwoord
#6
Tectyl gewoon opsmeren op alle zichtbare naden en kieren aan de onderkant. Of de rand van de achterste wielkast.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  middenarmsteun van achter naar voor? Gerben 2 1.303 3 December 2021, 14:01
Laatste bericht: 245GLE1981
  Roest op verder keurige Volvo 244 StephenF 7 2.791 4 December 2020, 10:24
Laatste bericht: Grey240Polar
  Spatlapsteunen achter 244 Mark244 11 5.129 29 January 2020, 22:09
Laatste bericht: Mark244
  Roest bij de voorruit markje 0 1.546 23 October 2019, 17:16
Laatste bericht: markje
Sad Bumperstrip metaal achter hun 5 3.743 28 August 2019, 10:08
Laatste bericht: Hahn
  Kokerbalk achter veerschotel Grey240Polar 3 2.638 21 April 2019, 11:05
Laatste bericht: Grey240Polar
  Roest dorpel 240 APK afkeur? Gurd 3 3.937 30 December 2018, 23:45
Laatste bericht: Marc1970
  Plekjes roest eraf en lak erop Jef 4 3.037 5 July 2018, 09:42
Laatste bericht: jos245
  Achter deuren volvo 245 gydomatra 5 4.378 12 March 2018, 22:21
Laatste bericht: gydomatra
  Achter raam bertvolvo 1 2.150 20 January 2018, 12:14
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)