Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Handrem Volvo 440 (bouwjaar 1995) te strak aangetrokken
#1
De handrem van onze Volvo 440 18i bouwjaar 1995 is te strak aangetrokken. Vooruit of achteruit rijden lukt niet, en proberen de handel omlaag te krijgen lukt ook niet.
De indrukknop zit ook vast.
Wat kan ik hier aan doen?
Ben niet technisch.
Auto staat op een parkeerplaats bij een supermarkt.... >Sad
Antwoord
#2
ik vermoed dat de handremkabel vastzit in de kabelmantel door roest. In de auto (onder de kap van de handremhefboom) of onder de auto zit een stelmechanisme waarmee je normaal gesproken eea af kunt stellen. Dit kun je dus ook lossen om zo ruimte te creëren. De kabel trekt bij beide achterrem trommels aan een gaffeltje. Indien de kabel nog vast blijft zitten kun je mogelijk door met een hammertje tegen deze gaffeltjes te tikken de boel loskrijgen. Dan rijdt ie iig weer. Eea gangbaar maken is wat er overblijft...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
Waarmee zit de kap in de auto vast? (ECHT niet technisch :Smile.
Antwoord
#4
Of knop indrukken en proberen en tegelijkertijd nog iets door te trekken. Heb dit ook eens bij de hand gehad en hiermee de handrem weer losgekregen.
Geen Wegenwacht lid?
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord
#5
De knop van de handrem kan niet meer ingedrukt worden (vandaar dat ik vroeg hoe we dat moesten open maken om te kijken). Wat bedoel je met iets doortrekken? We hebben geprobeerd vooruit te gaan, en achteruit ook. De motor trekt dat niet, motor kapot......aub niet....

Of kunnen we nu beter ik wil van mijn auto af bellen............

Ik hoop van niet.


Antwoord
#6
Nee, helaas geen Wegenwacht lid, >Sad
Antwoord
#7
Voor zover ik weet kan je bij geen enkele handrem de ontgrendelknop indrukken zolang deze (stevig) aangetrokken is, dus onder spanning staat.
Ontgrendelen gaat bijna altijd d.m.v knop indrukken en tegelijkertijd de handrem iets doortrekken.
Ik bedoelde dus te zeggen dat ondanks dat de rem al stevig is aangetrokken te proberen door de knop in te drukken en tegelijkertijd de hanrem nog iets verder aan te trekken. Desnoods op je knieen op de stoel met twee handen. Dus nog verder aan proberen te trekken en vooral tegelijktertijd de knop indrukken. Je hebt maar een paar millimeter nodig om de ontgrendelknop in te kunnen drukken.

Ga vooral niet proberen te rijden. Funest voor je koppeling en remmen.

Lukt dit niet dan zit er niets anders op dan de spanning van de handremkabel af te halen d.m.v. het stelmechaniek.
Ik denk dat ik nog de service manuals heb van de 440/460. Zal wel even kijken.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord
#8
het palletje dat door de handremknop bedient wordt kan ook stuk zijn, het is immers niet het sterkste spul (R18, R19..), daardoor blokkeert ie in de handel en komt het knopje niet meer boven.. worst case oplossing, draadkniptang en onder de auto de kabel door (nadat je eerst geprobeert hebt het stelmechanisme los te draaien) Mechanisme zit ws onder de kap, kap op je tunnel. plastic ding waar de handel uit komt, zal met enkele schroefjes vast zitten (tussen de stoelen of voor/achter..) Ik verwacht dat je een imbusbout met borgmoer tegen komt...

er is een groot verschil in "niet technisch zijn" als je een schroevendraaier kunt vasthouden lukt een paar stuks handgereedschap ook nog..!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#9
Ik had met mijn auto een tijdje geleden hetzelfde.

Wat Kwekkel zegt is inderdaad de oplossing. Met geweld de handrem nog een tandje verder aantrekken odat de knop weer ingedrukt kan worden.
Antwoord
#10
Er was al met geweld getrokken. Dat heeft niets geholpen.

We vonden iemand via Marktplaats, toevallig :-* ook nog in de buurt, die vandaag, zondag, even kwam kijken. Top service dus.

Hij duwde in de auto "iets" wat om de handrem heen zit (de hoes), naar beneden, en binnen 1 minuut ging de handrem weer los. Er was geen slijtage, ook geen roest.

Nooit meer te hard aantrekken, dat is onze les.





Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  handrem afstellen Grey240Polar 3 126 16 March 2024, 16:56
Laatste bericht: Grey240Polar
  APK Afkeur? ankerplaten doorgerot volvo 740 MartjeB 3 5.005 27 August 2020, 23:30
Laatste bericht: Tancor
  ABS unit volvo 240 Super Polar Rafiq 2 3.949 6 December 2017, 15:13
Laatste bericht: ruuds70
  Type remklauw volvo 244? lenlux 10 12.582 30 June 2017, 10:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Remblokken vervangen Volvo V40 uit 2000 HansK 5 8.452 18 May 2017, 12:13
Laatste bericht: RM
  Achterremmen volvo 264 Prins 2 4.106 30 August 2016, 22:10
Laatste bericht: Prins
  remblokken volvo 140 Laurens Zondag 2 5.147 29 April 2016, 22:31
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Afstellen handrem Amazon Rob 6 8.706 11 January 2016, 14:48
Laatste bericht: Rob
  Remmen Volvo 240 1989 EdRaket66 3 5.124 8 March 2015, 18:37
Laatste bericht: boedr
  ABS + Traction control in Volvo 1800 ES 13301 39 29.279 19 November 2014, 19:40
Laatste bericht: 13301

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)