Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
laadlamp begint te branden en daarna valt moter uit als ik iets doe ?
#1
Reeds geruime tijd heb ik problemen met een of ander electrisch probleem. Er zit een virus in mijn auto.
Als ik mijn 240 GLE LPG start gaat het automatisch overschakelen van B naar G niet goed en klapperen er relais. Lpg relais vervangen, brandstof relais ( wit) vervangen maar nog steeds zo nu en dan problemen.
Gisteravond tijdens het rijden op de snelweg bij een richtingaanwijzer signal ( veranderen van rijstrook) plotseling laadstroom lampje begon op te lichten en vervolgens alle dashbord verlichtinssignalen en de moter hield in. Ik deed "vanalles" en opeens was alles weer onder controle. Al met al een heel vervelende situatie waar ik als volvoregister-lid 525 geen raad mee weet.
De volvo heeft een centrale vergrendeling met afstandsbediening, kan dit er iets mme te maken hebben.
Ook als er niets aan de hand is een ik rij weg dan gloeit het laadsignaal. De dynamo en accu zijn in prima conditie. Graag een mogelijke diagnose van dit probleem. Signaalled Texalarm doet ook vreemd.
PTR
#2
Ergens een slechte massa?
Kijk anders even in het greenbook TP30808 op blz.6 staan de groundings en verderop vind je de schema's
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
#3
Zekeringen en zekeringkast zijn een zwak punt, zekeringen vervangen en de contactlipjes van de zekeringkast schoonmaken en bijbuigen.

De massa kabel vervangen door een dikkere kabel help vaak ook, omdat er tegenwoordig vaak meer en grotere stroomverbruikers in de oude volvo's worden gemonteerd zijn de org. kabels aan de dunne kant.
#4
Koolborstels en spanningsregelaar nog in orde?

#5
Bedank voor jullie reacties.
Accu en dynamo zijn in goede conditie,
zekeringen zijn behandeld en zien er betrouwbaar uit.
De aardpunten heb ik zoveel mogelijk schoon geschuurd.
En nog steeds heft de volvo kuren.
gaarne nog meer suggesties en opsporing verzocht van deze lastige situatie.
Anders gaat de auto in de verkoop.
groet PTR
#6
Behalve de zekeringkast links in de A-stijl zit er ook nog 1 voor de linker veerpoot in het motorruim. Heb je die ook nagekeken?
Ook kun je de stekkeraansluitingen van je ECU en de ECU zelf eens nakijken. Deze zitten achter het schutbord in het voetencompartiment aan de bijrijderskant langs de A-stijl. Als je een lekkage hebt vanuit de voorruit of de afwatering vanaf de paravaan zijn dit de eerste die natte voeten krijgen.
`88 245, B230K, M47
#7
En hoe weet je dat de dynamo en accu goed zijn? Al die dingen die je noemt gaan toch echt goed bij versleten koolborstels.
Achterop de dynamo, wit gevalletje met 2 schroeven, kan er zo uit. Borstels moeten >5 mm lang zijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
#8
Marc1970 schreef:En hoe weet je dat de dynamo en accu goed zijn? Al die dingen die je noemt gaan toch echt goed bij versleten koolborstels.
Achterop de dynamo, wit gevalletje met 2 schroeven, kan er zo uit. Borstels moeten >5 mm lang zijn.
Mijn idee ook! En heel snel en makkelijk te controleren.........

#9
Nadat ikalle mogelijke oorzaken ben nagelopen, heb ik als laatste optie de contactslotschakelaar open gebroken.
Hier heb ik niets gevonden. Dit waseen bruin exemplaar.
Ik had nog een zwarte schakelaar die dezelfde aansluitingen had yuitwendig.
Maar de starte wel maar sloeg niet aan.
Ook deze schakelaar open gemaakt en toen bemerkte ik een schakelstand verschil. Het draaibare deel had een andere schakelstand. Bovendien merkte ik dat bij de zwarte schakelaar een contct veel zwaarder veerde dat bij deoorspronkelijke bruine. Ik kwam erachter omdat ik deverschillen kon voelen.
Van twee schakelaars een gemaakt en ik heb mijn oude Volvo weer als vanouds.
Het heeft al met al wel de afgelopen 8 maanden 60 uur gekost maar de aanhouder wint.
Ik ga met de volvo op vakantie, het vertrouwen is weer 100%.
Bedankt voor jullie reacties.
PTR


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  245 1987. moter dood Koppelmans 24 13.150 9 August 2019, 12:09
Laatste bericht: aRjen.T
  Richtingaanwijzers en gevaarlichten blijven branden (soms) huib 3 4.544 17 June 2017, 17:16
Laatste bericht: Marc1970
  Elektrisch probleem, iets nat? Ohrtmann 30 17.764 17 November 2016, 14:47
Laatste bericht: Ohrtmann
  Achteruit-rijdlichten blijven branden martien van moorten 1 2.572 10 September 2016, 23:30
Laatste bericht: Marc1970
  Ontsteking valt uit! Volvo 240 met B230k motor, carburateur en Renix ontsteking. saila 7 8.252 4 July 2016, 12:19
Laatste bericht: saila
  remlichten blijven branden henkoman 1 3.076 14 February 2016, 21:05
Laatste bericht: Marc1970
  Controlelampje verlichting blijft branden - Volvo 264 1979 bartboos 6 5.687 25 January 2016, 11:54
Laatste bericht: Wijnand
  Lampjes dashboard gaan branden tijdens rijden. Madman 7 6.963 28 November 2015, 17:42
Laatste bericht: Marc1970
  dashboard controlelampjes branden niet jos245 16 12.215 13 November 2015, 19:32
Laatste bericht: boedr
  instrumentenpaneel lampjes branden niet jootman 7 6.873 15 September 2015, 17:36
Laatste bericht: jootman

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)