24 February 2011, 15:53
Ik rijd met trots een Volvo 240 sedan B23 automaat uit 1984. Gisteren klapte zekering nr. 11 eruit; van de achterruitverwarming Ãn de overdrive. Op de autosnelweg kwam ik erachter dat de auto niet meer doorschakelde naar de hoogste versnelling. Dus braaf tussen de vrachtauto's gebleven met 90km/uur en veel toeren.
Na het een en ander meten heb ik de conlusie getrokken dat óf de draad (wit) naar de solenoid in de bak sluiting maakt ergens met het chasis óf de solenoid zelf... Nu heb ik een schema gevonden van een 1985 volvo automaat, maar het lijkt erop dat deze precies andersom werkt dan dat wat ik heb; wel stroomvoerend is OD off in tegenstelling tot (bij mij) niet stroomvoerend is OD off. Het eerste zou handig geweest zijn want dan hoef ik niets te repareren. Ik gebruik de mogelijkheid om overdrive uit te zetten echt nooit. Het schakelrelais is zover ik kan meten intact.
Mijn vragen: Komt bovenstaande jullie bekend voor? Als ik zoek op vervangende onderdelen dan zijn er veel verschillende types, welke automaattype heb ik? En welke solenoid hoort daar bij? Is er een mogelijkheid om de OD permanent in te schakelen zonder elektrische schakeling? En omdat ik niet de gehele tijd kan beschikken over een brug, is de solenoid eenvoudig te vervangen?
alvast hartelijk dank!
Na het een en ander meten heb ik de conlusie getrokken dat óf de draad (wit) naar de solenoid in de bak sluiting maakt ergens met het chasis óf de solenoid zelf... Nu heb ik een schema gevonden van een 1985 volvo automaat, maar het lijkt erop dat deze precies andersom werkt dan dat wat ik heb; wel stroomvoerend is OD off in tegenstelling tot (bij mij) niet stroomvoerend is OD off. Het eerste zou handig geweest zijn want dan hoef ik niets te repareren. Ik gebruik de mogelijkheid om overdrive uit te zetten echt nooit. Het schakelrelais is zover ik kan meten intact.
Mijn vragen: Komt bovenstaande jullie bekend voor? Als ik zoek op vervangende onderdelen dan zijn er veel verschillende types, welke automaattype heb ik? En welke solenoid hoort daar bij? Is er een mogelijkheid om de OD permanent in te schakelen zonder elektrische schakeling? En omdat ik niet de gehele tijd kan beschikken over een brug, is de solenoid eenvoudig te vervangen?
alvast hartelijk dank!