Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koelsysteem komt niet (op de goede manier) op druk na vervangen koelvloeistof
#1
Ik zit een beetje op dood spoor:
2 weken geleden de thermostaat (lekkage langs het huis, rubber ring compleet verteerd), slangen en koelvloeistof vervangen (spul ook goed doorgespoeld). Afgevuld, stuk gereden zodat de motor voldoende op temperatuur kwam om de thermostaat te openen, maar geen of weinig kachel. Even de slang van thermostaat naar radiator gemasseerd om de lucht eruit te forceren en weer een stukje gereden. Het vreemde was, dat als ik een paar keer in de slang kneep, de druk van het systeem op begon te lopen. Duidelijk voelbaar, omdat het steeds meer moeite kostte om de slang in te knijpen. Na een paar dagen (en een koude nacht) wilde de kachel weer niet. Vanuit R'dam naar huis bij H.I. Ambacht even gestopt om nogmaals in de slang te knijpen. Het zelfde idee: de druk liep toen pas op. De kachel heb ik daarna snel lager moeten zetten omdat het erg warm werd in de auto. (kachelkraan dus goed, lijkt me) Gisteravond vanuit Berkel en Rodenrijs weer zitten blauwbekken in de auto. Weer bij H.I. Ambacht gestopt en weer in de slang geknepen. Weer het rare fenomeen met de druk en een kachel die daarna maar een beetje warmte af gaf. Ook gezien dat er wat koelvloeistof is verdwenen.

Ik kan geen lekkage vinden. De kachelradiator is niet lek. Dat heb ik eerder gehad en rook ik direct. De kachelkraan sluit ik ook uit. Thermostaat werkt (goed te zien aan de meter) al heb ik het idee dat de motor nu minder snel op temperatuur komt. Maar dat kan ook aan de huidige buitentemperatuur liggen.
Ik weet het niet meer. Koppakking? Waterpomp? (Lijkt me stug, motor blijft ook op langere ritten mooi op temperatuur)

Alle ideeën zijn welkom. (En nu maar duimen dat het morgen niet te koud wordt met de Scandcar Wintertrail)
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#2
dan houdt ik het toch op lucht in de kachelradiateur..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
Ik ben het met jambon eens als je gaat knijpen druk je wat lucht omhoog dat dan ontlucht via het expansievaatje. Dit zul je een paar keer moeten doen verwacht ik . Maar dan komt het goed.

Antwoord
#4
Ben ik toch weer een stukje gerust gesteld. Morgen de hele toertocht de tijd om de bovenste slang te verwennen......
Bedankt!
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#5
pepijnwk schreef:.....als je gaat knijpen druk je wat lucht omhoog dat dan ontlucht via het expansievaatje. Dit zul je een paar keer moeten doen verwacht ik . Maar dan komt het goed.

psies
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#6
Ik neem aan dat je het ontluchtingsgaatje in de thermostaat boven hebt zitten?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Even op geheugen: Ik dacht dat hij er niet eens andersom in kon. Maar: Ja. Thermostaat in het huis gestoken en dat ensemble op het gat in de kop geschroefd. Zo kwam hij er ook af.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#8
Martin245 schreef:Even op geheugen: Ik dacht dat hij er niet eens andersom in kon. Maar: Ja. Thermostaat in het huis gestoken en dat ensemble op het gat in de kop geschroefd. Zo kwam hij er ook af.
In je thermostaat zit een klein gaatje met een soort van pennetje er doorheen, deze moet aan de bovenkant zitten,
je kan de thermostaat om z'n as draaien zodat het gaatje aan de bovenkant zit.
Als je goed kijkt zie je op het plaatje een klein gaatje met een pennetje er doorheen.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#9
Om z'n lengteas gedraaid zodat hij boven kwam te zitten? Da's een goeie. Waaruit je kunt opmaken dat als hij zo zit, dat dom toeval is.....
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#10
Inderdaad, en nou gauw naar buiten om eea te controleren, ik hoor zo van je of anders morgen in moergestel Big Grin
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 85 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 1.840 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 415 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.534 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 949 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 1.855 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.077 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  240 Polar stottert als tank onder 2/3 niveau komt. Brandstofpomp? marc-f 6 1.912 14 June 2022, 07:29
Laatste bericht: marc-f
  Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand? Arjan. 48 13.287 31 May 2022, 17:39
Laatste bericht: Marc1970
  Is dit echt de enige manier? Grey240Polar 8 3.616 13 March 2022, 19:54
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)