Berichten: 293
Topics: 122
Lid sinds: Apr 2010
Alle mogelijke vragen rondom een nieuw verflaagje.
Wie weet een spuiterij in de regio Utrecht die open staat dat er alvast voorbereidingen getroffen worden ?
Wie weet een spuiterij die goed werk levert tegen een redelijke prijs ?
wie weet iets over prijzen en waar de verschillen van prijzen in gaan zitten ?
Wat zijn je ervaringen rondom het laten overspuiten ?
Wie weet van het bestaan van een spuiterij waar je een cursus kan volgen, eventueel met eigen auto ?
Wie weet een vakopleiding spuiten waar ze oefen objecten zoeken Ãn mooi werk (kunnen) afleveren ?
Er zijn wat topics over je auto naar Polen om te laten spuiten. Nergens worden adressen genoemd en nergens worden de werkelijke (geen reclame) ervaringen beschreven achteraf.... Zou genoeg moeten zeggen, maar ben tóch benieuwd. Hoe werkt dat dan ? Dan zal er toch een specialist in NL moeten zijn die een prijsopgave kan maken, je stuurt je auto niet card-blanche naar Polen, adres onbekend... Toch ?
Er zijn vast professionele spuiters die in hun vrije tijd aan de slag gaan. Maar wie kent ze en wat is je ervaring ?
Wie heeft leuke tips hierover; Do's en Don'ts....
Berichten: 4.734
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Een hoop vragen. Maar wat heb je voor auto, wat wil je er mee? Waar komen deze vragen vandaan? Vertel eens wat meer graag.
Ik ken een goede spuiter in de buurt van Den Haag, die niet duur is. Prijzen zul je niet snel vinden, omdat dat echt heel specifiek per auto wordt bekeken. De ene auto is nou eenmaal meer werk dan de andere. Het pure spuiten is namelijk niet zo van belang. Maar wel het voorwerk dat moet plaatsvinden. Een aantal van die zaken kun je zelf beantwoorden, maar het is zaak om de spuiter de auto eerst grondig te laten bekijken want deze kijkt er met een ander (preciezer) oog naar dan jij;
Denk aan;
- schuren van de auto. Moet de auto geheel kaal geschuurd worden (gaten in de lak) of kan de auto slechts opgeschuurd worden?
- zijn er deuken en diepe krassen? Dan moeten deze weggewerkt worden.
- enkel boven de taillelijn spuiten kan vaak ook al voldoende zijn. Ligt er aan wat je wil.
- compleet spuiten en ook de binnenkant spuiten (totaalrestauratie) is natuurlijk tijdrovender.
- gaat het om een unilak, dus zonder metallic of juist een metallic lak. En à ls het een unilak is wil je dan toch een blanke laklaag? (aanrader!!)
- bouw je zelf de auto op naderhand, scheelt dus tijd en geld.
En zo zullen er nog wel wat dingen zijn die ik ben vergeten.
Als je van plan bent de auto voor langere tijd te houden, bezuinig hier niet te veel op. Het voorwerk is het belangrijkste, ook wat betreft de conservering natuurlijk.
Waarom persà in Polen laten spuiten? Ik denk dat het ook prima voor een net bedrag in Nederland kan namelijk. Steun je de vaklui in Nederland ook weer mee i.p.v. vakwerk buiten NL uit te besteden. Wie weet kan lasklus (sponsor hier) helpen. Hij last dus hij zal ook met spuiten wel adressen hebben. Of hij het zelf doet weet ik niet.
Succes.
-
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 217
Topics: 15
Lid sinds: Apr 2007
Een losstaande tip, ongeacht waar hij gespoten wordt :
Laat het "strakmaken" bij de spuiter doen, krijg je achteraf geen welles/nietes discussie als er lak loslaat, plamuur invalt
en bij hechtingsproblemen tussen staal/plamuur/laklagen en dergelijke vervelende ellende.
Voorbereiding met demontage en of "kaal aanleveren" en zelf weer helemaal afmonteren is iets waarop je veel kan besparen qua betaalde tijd
En vaak bouw je het zelf netter en rustiger op dan een gemiddelde spuiterij, waar hij "in elkaar gestampt wordt" zodra hij uit de cabine komt.
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)
Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Berichten: 293
Topics: 122
Lid sinds: Apr 2010
Mijn 245L is van 1976, geel. Ik ben altijd van ruimschoots van te voren informeren. Nu op korte termijn ga ik eerst rondom rest laswerk doen, remmerij, cil.kop en uitlaat. De lak is gecraquelleerd en eer zitten gaten in tot op het blanke staal. Het linker voorscherm is verfrommeld, denk dat het goedkoopste is om het te vervangen. Doel van mijn inzet is de 245 terugbrengen in perfecte conditie en er nog vele jaren plezier aan beleven.
Reagerend op de info die je geeft, de lak aan de binnenkant is goed.
Het lijkt er op dat de 245 al wel eens is overgespoten, mooi is anders.
Mijzelf en budgettair gezien wil ik graag weten welke voorbereidingen ik kan treffen tbv de spuiter. Met welke materialen repareer ik de gaten in de lak, als ik plamuur gebruik, welke zodat de materialen waarmee ik mijn voorbereidingen tref geen reactie aangaan met de lak.
Alle laswerk doe ik zelf, conservering idemdito. Nu gebruik ik Pork 15 en Owatrol primer. Voor mijn laswerk hoeft geen plamuur gebruikt te worden, daar dus nog geen ervaring mee.